Styr på mætheden

Mæthed øger sandsynligheden for, at du undlader at spise mere. Derfor er mæthed det næstvigtigste i dit vægttab - lige efter kalorieunderskud, som jo er det vigtigste. Mæthed afhænger meget af, om du spiser en stor eller lille mængde mad. Nøgleordet til at spise meget mad for få kalorier er kalorietæthed.

Kalorietæthed er et begreb, som får alt for lidt omtale i forhold til vægttab - det gælder desværre også for de mange kalorieberegnere på markedet. Du kan blive klogere på begrebet nedenfor.

TIP: Log ind og prøv værktøjet, som gør dig mæt for få kalorier (kræver PRO opgradering).

For at følge dit eget forløb, har du brug for et medlemskab hos os.
Bliv medlem
MÆT #1

Kalorieunderskud og mæthed giver vægttab

Det vigtigste for dit vægttab er, at du er i kalorieunderskud. Men hvis du ikke er mæt, øger det sandsynligheden for, at du spiser mere mad - og dermed at du kommer i kalorieoverskud.

Du skal altså både være i kalorieunderskud og føle mæthed.

Den vigtigste faktor i at føle mæthed er, at din mavesæk er fyldt godt ud med mad. Det betyder altså, at du i løbet af et vægttab både skal have meget mad ned i maven og samtidig få kalorier.

Dertil har vi begrebet kalorietæthed. Mad kan indholde fra næsten 0 og op til 900 kalorier pr. 100 gram. Hvis du spiser mad med mange kalorier, så kan du ikke spise ret meget mad, hvis du også vil være i kalorieunderskud. Du skal altså sørge for at du holder en god balance i både at spise mad med få og mad med mange kalorier. Dét hjælper Madital dig med.

Det varige vægttab opnår du ved at spise dig mæt for få kalorier. Reelt spiser vi både mad med få kalorier og mad med mange kalorier. Målet er at skabe en god balance imellem disse madvarer.

MÆT #2

Meget mad, få kalorier

Maditals særlige værktøj giver dig overblik over, om du spiser mad med mange kalorier eller mad med få kalorier.

Grøn betyder få kalorier i en stor mængde mad. Gul giver mange kalorier i en lille mængde mad.

Det gælder om at skabe balance, så du får tilpas med kalorier (og taber dig eller holder vægten) i en tilpas mængde mad (så du er mæt).

Se listen med grønne madvarer.

Spis meget mad og få kalorier under vægttab.
MÆT #3

Total kalorietæthed

Den øverste linje viser din totale kalorietæthed. Derfor er den dit vigtigste fokus.

En grøn linje er godt for dit vægttab. Det viser, at du spiser mad med lav kalorietæthed - altså meget mad for få kalorier.

Det er også ok, at der er en kort, gul linje. Når blot den totale kalorietæthed ligger ned imod 125 kcal pr. 100 gram.

Linjen for din samlede kalorietæthed på Madital.dk.
MÆT #4

Lav kalorietæthed

Grøn betyder lav kalorietæthed.

En grøn linje betyder, at du spiser meget mad og kun få kalorier. Det er godt for vægttabet. Er den øverste linje grøn, er der ingen grund til at lave om på noget.

Udfordringen er, at vi generelt spiser for kalorietæt - se næste billede.

Se listen med grønne madvarer.

Lav kalorietæthed.
MÆT #5

Høj kalorietæthed

Gul betyder høj kalorietæthed.

En gule linje betyder, at du kun spiser lidt mad men samtidig mange kalorier. Det er generelt skidt for vægttabet.

Er den øverste linje gul - og ligger den noget over 125 kcal pr. 100 gram, så har du behov for at justere på dine mængder.

Høj kalorietæthed.
MÆT #6

Skab balance

Det er nemt at se, hvad der skal til for at sænke den samlede kalorietæthed.

Spiser du for kalorietæt, har du to muligheder:

  1. Spis mindre gul (mindre kalorietæt)
  2. Spis mere grøn (mere kalorielet)
Punkt 2 forudsætter, at du kan holde dit kalorieunderskud.

Se eksempler på de næste to billeder.

Skab balance i din samlede kalorietæthed.
MÆT #7

Spis mindre kalorietæt

Hvis du spiser for kalorietæt, vil det være en god idé at justere.

Det kan du gøre ved at reducere mængden af de gule madvarer. Du fjerner, hvad der svarer til længden af totalstregen. Se billedet.

Her vil balancen blive skabt, hvis du undlader at spise chokoladen og halvdelen af småkagerne.

Har du allerede spist maden, så se næste billede.

Spis mindre kalorietæt.
MÆT #8

Spis mere kalorielet

Hvis du spiser for kalorietæt, kan du også skrue op for de kalorielette madvarer.

Her er der tilføjet 2 store gulerødder (øverste grønne streg). Det har reduceret den øverste, gule totalstreg med tilsvarende længde.

Justeringen forudsætter selvfølgelig, at du forbliver i kalorieunderskud. Ellers er det bedste du kan gøre at undlade at spise mere - og sørge for at spise lidt mindre kalorietæt fremover.

Spis mere kalorielet.
MÆT #9

Hør Lone fortælle

Kvinden bag Madital.dk (Lone) fortæller om kalorietæthed og Madital.dks unikke værktøj.

Se denne video på vores Facebook-side.

Lone forklarer kalorietæthed på Facebook.
MÆT #10

Anbefalingen fra USA

Anbefalingen lyder på, at kalorietætheden skal sænkes ned imod 125 kcal per 100 gram.

Du kan læse mere om anbefalingen, beregningerne og undersøgelser i forskellige lande under afsnittet kalorietæthed i vores kildemateriale.

Anbefalingen på kalorietæthed lyder på ned imod 125 kcal pr. 100 gram mad.

Var denne side nyttig?

Din feedback hjælper os til at forbedre dette websted. Fortæl os gerne hvis du mangler information eller er i tvivl om noget.
Tusind tak for din feedback.
150
Henter...