Hvordan vedligeholder man sin vægt efter slankekuren !!?

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold


#1
Hvordan vedligeholder man sin vægt efter slankekuren !!?
Har nu flere gange tabt mig, og efterfølgende taget det hele (og mere) på igen. og selvom at jeg nok har spist ret så meget chokolade, forstår jeg ikke hvordan at det kan få mig til at tage 16 kilo på, efter at have tabt 7 ...

1. har det noget med min forbrænding at gøre? Der er blevet så lav at jeg næsten ikke forbrænder noget? (dette giver dog ikke mening, da bare mit basalstofskifte ligger på 1800!)

2. jeg er forvirret og fortabt, og føler at jeg ligeså godt kan droppe det og blive fed, overvægtig og flytte til USA - eller er det mig der har misforstået noget og er der en speciel måde man skal spise på lige efter den vellykkede slankekur?

Håber sådan at der er nogen der kan hjælpe!!! :)
12 år19. februar 2012 kl. 23:12
#2
re: Hvordan vedligeholder man sin vægt efter slankekuren !!?
Hej. Jeg er endnu ikke i vedligeholdelse, men har lige et par tanker jeg ville dele med dig:

Hvad med at sætte dig en max. vægt? Så når du har tabt dig de 7 kg. så siger du til dig selv at din vægt max. må svinge med 2 kg. Og så vejer du dig ellers en gang om ugen. Hvis vægten stiger over de 2 kg., er det i gang med slankekosten igen indtil du er nede under din max. vægt.

Basisstofskiftet er forskelligt fra person til person og afhænger af rigtig mange ting. Programmet herinde givet et fingerprej om hvad det er, men giver ikke et endeligt svar. Men man kan regne på det selv:

Du vejer dig en dag, lad os sige i morgen og så skriver du vægten ned. De næste 14 dage vejer du dig så hver morgen. efter de 14 dage skal din vægt stå på ca. det samme som i morgen. I løbet af de 14 dage har du indtastet dit mad herinde. Du regner så gennemsnit indtaget af kcal. ud, og så har du svaret på hvor mange kcal. du skal spise hver dag for at holde vægten :)


Når jeg engang har tabt mig det jeg skal regner jeg med stille og roligt at øge mit kalorie indtag, og hvis vægten så begynder at stige, så må jeg sænke det lidt igen.


Jeg håber du kan bruge mit svar til noget :)
12 år19. februar 2012 kl. 23:55
#3
re: Hvordan vedligeholder man sin vægt efter slankekuren !!?
Ja jeg er enig med millekj, det er vigtigt at veje sig jævnligt også selvom man ikke længere er på slankekur. Og tage fat i nakken på sig selv hvis man kan se at det er ved at løbe løbsk. Sådan at man ikke pludselig står og vejer 16kg mere, de kommer jo ikke på en uge. Men det gør 1 eller to måske og så er det man må sige nej til chokolade og andre godter og lige give vægten et spark nedad igen.

Altså ret så meget chokolade det sætter sig. Selvom man da skal have lov at synde lidt i ny og næ så er der altså rigtig mange kalorier af den dårlige slags i chokolade, og det sætter sig lige på sidebenene hvis ikke man er ude og brænde dem af. Og husk at 1/2 plade marabou eller 1 rittersport skal du løbe 10km for at forbrænde.

Men ja det er også rigtig svært at holde vægten, næsten ligeså svært som at tabe sig. For det gælder om at finde en balance og det kan tage tid! :)
12 år20. februar 2012 kl. 13:02
#4
re: Hvordan vedligeholder man sin vægt efter slankekuren !!?
Hvad vejer du og hvor høj er du? Og hvad er din ønskevægt?

Du skal huske på, at du ikke bare kan gå tilbage til dine gamle vaner.. Når du vejer (7 kg) mindre, er dit basalstofskifte også faldet tilsvarende, den del er der ikke noget at gøre ved.. Det gælder om ikke at tænke, at 'nu har jeg tabt mig, så kan jeg godt spise x og y', for selvom du har tabt dig, er det jo vigtigt at beholde de gode vaner, så du kan beholde vægttabet :)
12 år20. februar 2012 kl. 13:31
#5
re: Hvordan vedligeholder man sin vægt efter slankekuren !!?
Vores forbrænding er indviduel....hver kalorie tæller...Det tager tid at finde sin metode efter en kur.
Hvorfor skulle du tage det hele på igen?
Ja hvis man glider tilbage og spiser som før så er der forudsigeligt. Så derfor må man vælge og finde sin vej. Du fortæller ingenting om dig selv - det er ikke specielt let at vejlede. Man må erkende det er et livsvarigt projekt at holde vægten...det kan godt virke voldsomt at indse...
12 år20. februar 2012 kl. 17:09
#6
re: Hvordan vedligeholder man sin vægt efter slankekuren !!?
Men jeg har jo ikke lyst til at beholde 'mine nye spisevaner' !! jeg vil bare gerne tabe mig, og så være i stand til at spise som jeg plejer bagefter! :O for når jeg spiser almindeligt tager jeg ikke på, altså inden jeg startede på kuren.
12 år25. februar 2012 kl. 00:46
#7
re: Hvordan vedligeholder man sin vægt efter slankekuren !!?
når man har tabt sig, spiser man mere og mere normalt til man når ens maxvægt. derefter forsætter man med at holde vægten og mad indtaget stabilt.

Desværre giver ens startmadvaner hurtigt ens startvægt igen.
men hvis du laver meget motion kan man spise noget mere..
du kan prøve at købe chokolade med 70%kakao og så spise 1 stykker pr dag.

det er surt at have yoyovægt, men prøv at lave det nedadgående. fx. 7 kg tabt, 4kg på, 7 kg tabt 4kg på, så ender du på et tidspunkt på din normalvægt.
12 år25. februar 2012 kl. 07:49
#8
re: Hvordan vedligeholder man sin vægt efter slankekuren !!?
Hvis et vægttab skal holde skal der holdes fast i de nye vaner.
12 år25. februar 2012 kl. 13:28
#9
re: Hvordan vedligeholder man sin vægt efter slankekuren !!?
Tænk det som at hver af dine kilo forbrænder kalorier. Når du taber et kilo, 'mangler' forbrændingen fra det kilo. Altså bliver du nødt til at spise en smule mindre end før, for at holde vægten på det nye niveau.
12 år25. februar 2012 kl. 13:32
#10
re: Hvordan vedligeholder man sin vægt efter slankekuren !!?
Teknisk set skal man trække 24kcal fra sit basalstofskifte pr kilo tabt. Fordi man vistnok i gennemsnit forbrænder sin vægt i kalorier pr time i hvile. Så for hvert kilo mindre, forbrænder man en kalorie mindre pr time i hvile.
12 år26. februar 2012 kl. 18:02



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });