Ny plan, nyt liv

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold


#1
Ny plan, nyt liv
Har lagt en plan for hvordan jeg fremtidigt skal kunne holde vægten.
Jeg har haft anoreksi og bulimi og været overvægtig og alt muligt og er endelig endt med en vægt på 65 som jeg gerne vil holde.
Jeg er 175cm høj.

Jeg har normalt en hverdag præget af opkast, ædeflip, trøstespisning, tvangsmotionering og depression.
Når jeg ikke æder, sulter jeg... Dvs jeg har rigtig svært ved at komme over 1000kcal på en alm. dag også selvom jeg gerne træner 1-2 timer de dage jeg ikke lider så meget under min bulimi.
Normalt træner jeg 7 timer om ugen og jeg hader det så meget. Ikke fordi jeg hader motion, men fordi jeg hader at jeg SKAL. Og fordi jeg altid SKAL præstere mit bedste og hvis jeg ikke kan, så er dagen ødelagt. Og jeg er virkelig træt af at det skal være sådan. Nu har jeg prøvet at lave en realistisk plan for en fremtidig bedre balance:

Motion:
Mandag: 1 times konditionstræning(fitness), 30min styrketræning
Tirsdag: 5km løb
Onsdag: Hviledag
Torsdag: 1 times konditionstræning(fitness), 30min styrketræning
Fredag: 5km løb
Lørdag: Hviledag
Søndag: 5km løb

Kost:
Morgen: 500kcal
Frokost: 500kcal
Eftermiddag: 250kcal
Aften: 500kcal
Sen aften: 250kcal
Total: 2000kcal

Det er min fremtidig plan. De første par uger vil jeg køre 3 hovedmåltider af 400 og 2 mellemmåltider af 150. Samlet 1500kcal. Når jeg har fået det til at fungere vil jeg sætte alle måltider op med 100kcal så ovenstående træder i kraft.
Når jeg når til et punkt hvor jeg får overskud til det, vil jeg én dag om ugen tillade mig 500kcal valgfri til slik og guf.

Jeg brænder i snit 24-2600kcal på en træningsdag og 1800 på en alm dag tror jeg. Så jeg skal måske tilføje lidt nogle steder med tiden. Men til at starte med synes jeg at det her virker som et godt udgangspunkt.

Jeg vil tilføje at min fedt% på nuværende vægt ligger på 18 og mit bmi ligger på 21,2.

Jeg håber at nogen har noget feedback på min plan og kan komme med inputs til hvad der evt kunne gøres bedre eller ændres.

Min kost vil fundamentalt bestå af mad fra følgende kategorier: Magre mejeriprodukter, magert kød, frugt, grønsager, fuldkornsprodukter(brune ris, rugbrød, havregryn), sundt fedt som nødder og avocado. Det er de ting jeg bestræber mig på at få hver dag.
Jeg spiser meget (cheasy)yoghurt, hytteost, havregryn, grovtoast, rugbrød, tun, rejer, skinke, hamburgerryg, kylling, kalkun, groft knækbrød, minimælk, mørk chokolade, rosiner, mandler, den leende ko ost, æg, mysli og myslibarer, baked beans på dåse, fetaost og self masser af frugt og grønt, er især glad for frostgrønt og også frostbær. Så normalt er min kost sammensat efter disse ting. Jeg er ikke den store kødspiser hvad angår okse og svinekød men det glider da ned en gang imellem. Hvis nogle har forslag til hvordan maden kan fordeles over de måltider jeg har opsat i min plan, så er inputs velkomne...

Jeg vil bare gerne høre om I tror at det er realistisk at gennemføre. Jeg har virkelig forsøgt at lave en realistisk motionsplan i forhold til mit indtag. Jeg vil simpelthen ikke presse mig selv så meget at det bliver for surt til at jeg kan have det godt. Men samtidig bliver det SÅ svært at skære ned :S Jeg er et meget ambivalent menneske...

Nå tak for at du har læst dig igennem hvis du da er nået så langt :D

Mvh
Damaged
12 år15. august 2011 kl. 23:00
#2
re: Ny plan, nyt liv
Hej Damaged.

Jeg syntes, at du kører dig selv alt for hårdt - du skriver, at du HADER alt den motion og det kan jeg sandelig godt forstå - jeg ville heller aldrig kunne gennemføre det -

Hvis det kan være dig en hjælp, så har jeg smidt 15 kg alene på kosten - dvs. jeg går da nogle lange ture med mine hunde, ordner hus og have osv. men ellers ikke noget :O))

Jeg ville finde ud af, hvor meget jeg kan spise, uden alt den tvangsmotion - herefter ville jeg finde en måde at bevæge mig på, uden at det bliver til noget jeg SKAL gøre, men noget jeg virkelig har lyst til. - du skal jo leve et godt liv resten af dine dage og så holder det jo ikke med tvang vel ? hele korthuset braser jo sammen for dig, hvis du springer en dag over og det ville den sandelig også gøre for mig :O))

Din kost lyder rigtig fin, selv spiser jeg så ikke så meget ris, pasta og hvidt brød, fordi det simpelthen indeholder alt for mange kalorier, når jeg kun må spise ca. 1150 kcal. om dagen - jeg spiser derfor, kartofler og gulerødder til den varme mad i stedet for :O)) - jeg spiser Fromage Frais 0,2 % som jeg rører op med sød + Rom eller Mandelessens i stedet for Cheasy Youghurt, det smager rigtig godt med æble eller andet frugt i og så kan du også bruge den til Dip til feks. gulerodsstave om aftenen, ved at røre den op med en pose Kims Dip Mix i stedet for :O))

Håber, at du kan bruge bare lidt, af alt det her til noget - jeg håber for dig, at du finder en balange, som du kan slappe af ved og have det godt med :O))
12 år16. august 2011 kl. 06:37
#3
re: Ny plan, nyt liv
enig med turbomoster....

Jeg har tabt nu 33 kg med gåture....man behøver ikke knokle rundt alt forbrænder heldigvis kalorier.....men valget er kun dit ;-D
12 år16. august 2011 kl. 09:11
#4
re: Ny plan, nyt liv
Tak for jeres tilbagemeldinger :)

Nu skal det ikke forstås som at jeg hader al motion, jeg kan såmænd godt lide at tage en løbetur på 5km nogle gange om ugen og røre mig når det ellers føles naturligt og engang imellem er det da også dejligt at gå amok i fitnesscentret og virkelig få brændt noget energi af. Men der er også bare dage hvor man ikke har spor lyst til at røre sig. Og det er mere det jeg gerne vil lære at kunne, altså bare at have nogle fridage fra motionen og nogle dage hvor jeg godt 'må nøjes' med min 'korte' løbetur.

Normalt løber jeg nemlig gerne 10km eller træner minimum 1 times kondi + 30min styrke når jeg er i fitness, og det er hver dag. Men det bliver så hårdt i længden og stressende at have den hængende som en sort sky. Også det med at jeg altid har en idé om hvor godt jeg skal klare tingene. Fx SKAL jeg helst løbe mine 5km på løbebånd med minimum 12/kmt og jeg synes det er så pissehårdt at det slet ikke er sjovt mere.. Men alle snakker hele tiden om hvordan man skal presse sig selv for at blive bedre og hvordan man er svag og nedern hvis man 'bare' løber den sædvanlige tur i moderat tempo... Disse udsagn er taget fra en artikel på iform.dk..

Men jeg synes ikke at det er sjovt hvis jeg skal være bange inden jeg går til træning fordi jeg er nervøs for ikke at gøre det godt nok.. Og fordi det er så hårdt at det er ubehageligt.. Det kan godt være at man skal presse sig selv, men det kan da ikke være rigtig at det skal være en ubehagelig oplevelse at dyrke motion..

Så det er nok mest det der går mig på.. Jeg vil rigtig gerne bare kunne have et afslappet forhold til den motion som jeg holder af at dyrke i et moderat omfang. Det er meget svært for mig at reducere min træningsmængde da jeg er rimelig afhængig af det trods mine følelser omkring det... Så det er lidt af en udfordring for mig at trappe ned, men jeg har sat mig for at det skal lykkes.. :)
12 år16. august 2011 kl. 16:36
#5
re: Ny plan, nyt liv
Hej igen.

Tusind tak for opbakningen Calcit og dejligt, at jeg ikke er ene om, at syntes at det også virker fint uden :O))

Damaged - Nu har du fat i noget af det helt rigtige, nemlig at du skal have et totalt afslappet forhold til din motion og selvfølgelig, skal du ikke presse dig selv mere, end hvad du selv finder hyggeligt og sjovt og så skal du lade det være helt ok, hvis du ikke føler behov for en masse motion i en periode - Jeg håber for dig, at du finder din helt egen rytme og behov - skriv gerne og fortæl hvordan det går ikke :O))
12 år17. august 2011 kl. 12:56
#6
re: Ny plan, nyt liv
Har du overvejet at prøve at træne med pulsur og bruge pulszoner? Især tænker jeg på at begrænse træningen omkring maks-puls. Det giver selvfølgelig ikke et mere "naturligt" forhold til træning, men det giver en mulighed for at aflæse hvor hårdt kroppen reelt arbejder, og at viser dig hvornår du skal stoppe med at presse dig selv og stadig få det optimale ud af træningen. Med tiden kan du måske lære selv at kunne mærke hvor meget der skal til.
Det du skal frem til er jo at gøre det som er bedst for DIN krop, og ikke for at opfylde en masse mere eller mindre realistiske krav fra omverdenen.
Man er absolut ikke hverken svag eller nederen bare fordi man ikke presser sig selv max hver gang, man er stærk fordi man alligevel er kommet afsted på en dårlig dag og får rørt kroppen og lytter til hvad den egentlig har brug for!!
12 år17. august 2011 kl. 13:49
#7
re: Ny plan, nyt liv
Det er et rigtig godt forslag, det med puluret, det skal jeg HELT sikkert afprøve, det undrer mig at det aldrig er faldet mig ind før at jeg kunne gøre sådan.

Jeg synes netop at det er så svært at finde ud af hvor grænsen går mht. hvor meget man skal presse sig selv. Synes altid at jeg presser mig selv maksimalt, men på trods af det bliver det aldrig nemmere, selvom man jo skulle tro at kroppen vænnede sig til det/kom gradvist i endnu bedre form. Det er som om jeg bare ikke rykker videre hvorfra jeg er nu. Men måske er det netop fordi jeg presser mig selv FOR hårdt, sådan at kroppen stritter imod og ikke længere vil samarbejde..

Mange tak for de gode råd, jeg skal nok følge op på hvordan det går når jeg kommer lidt ind i forløbet :)
12 år18. august 2011 kl. 16:34
#8
re: Ny plan, nyt liv
Hvis du overtræner. ved f.eks. at træne hver dag uden de nødvendige hviledage, vil du nedbryde muskler i stedet for at opbygge. Dette forstærkes hvis du spiser for lidt, eller forkert.
Måske du skal indføre at du SKAL holde hviledag 2-3 dage om ugen. Det kan endda være at din krop har brug for 1 - 2 uger hvor du slet ikke presser den. Men kun går nogle lange ture, og måske løber en hyggetur (langsomt, så du kan snakke)

Det kan vise sig at være givet godt ud, når du efterfølgende har fået energien tilbage og kan opbygge bedre form.

Jeg havde to perioder i foråret hvor træning pludselig blev en plage. og jeg netop ikke kunne forbedre mig. Jeg holdt så 3 ugers pause, og indførte vitaminpiller, zelen, chrom og jern, fordi jeg frygtede at kroppen manglede noget pga. lang tids underskud. Din krop mangler helt sikkert også både ro og næringsstoffer.

Sørg i øvrigt for at få en masse nødder og sundt fedt i din diæt. klø på - med måde :-)
12 år18. august 2011 kl. 16:48
#9
re: Ny plan, nyt liv
Da du sagde at du ikke forbedrede dig så tænkte jeg, jamen det kan jo ikke være meningen at et menneske skal løbe 10km om dagen. Det er vi jo ikke byggede til! Ja vi kan måske godt, men det er da ikke "meningen".

Der er jo klart noget galt i forhold til dit forhold til mad og motion, har du en proffesionel at snakke med det om?

Glem alt om hvad nogle mennesker siger om hvordan du skal presse dig og hvor hurtigt du skal løbe blabla. Siger Sundhedsstyrrelsen ikke 1 times motion om dagen? Det synes jeg du skal have i baghovedet.

Jeg synes din plan lyder god og du skal være stolt af digselv over at have indsæt at du har et problem og forsøger nu at spise normalt. Du har jo helt styr på hvad der er sundt og spise og hvad man "burde" spise og det ville jeg normalt sige er godt, men ja det her virker lidt sygeligt anstrengt. Meget anstrengt faktisk. Du klager jo også over at motionen er anstrengt. Så ja... mit råd er at slappe lidt af og anstreng dig lidt mindre (det er ikke ofte jeg siger det!)
12 år20. august 2011 kl. 01:10
#10
re: Ny plan, nyt liv
Som jeg forstår dit indlæg er det hverken moytion eller vægt som er dit problem, men din holdning. Du vil gerne have hviledage hvor andre kæmper for at indføre motionsdage. Dit problem er fundamentalt modsat mit problem, f.eks.

Det betyder at de skal din løsning også være. første og fremmest skal du besøge en læge hvis du ikke allerede har gjort det. Derefter har du brug for en plan for hvad du skal gøre med den ekstra fritid. De nye indførte fritimer skal bruges på noget så du ikke heller tænker i baner af motion eller vægtproblemer.

Få dig en hobby hvor du ikke selv er i centrum. Er du studerende, kan du kaste dig ind i studiearbejde. Frivillig arbejde er også en god mulighed. Korsang, lære at spille guitar... Der er mange muligheder.

Det gælder om at give sin hjerne gode alternativer. Og opøve sin krop i nye vaner.

I den forbindelse skal du også gøre op med din omgangskreds. Flere overvægtige har problemer med partnere, venner og forældre som insisterer på at alle samvær skal foregå over en pose chips. At samtalerne drejer sig om god mad. Simpelthen at kulturen, de befinder sig i er dårlig for dem. Tænk over om du ligeledes har venner eller noget som er med til at fastholde dig.
12 år21. august 2011 kl. 07:51



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });