Pludselig vægtøgning?

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold


#1
Pludselig vægtøgning?
Hej Alle.

Ja som overskriften siger, har jeg over de sidste ca 4 uger taget 2, 5 kilo på. Og det er uden at jeg har ændret på min kost eller motionsvaner.

Jeg tabte mig fra Sep 2009-Septemebr 2010 ca 15 Kilo, og har siden september været i stand til at holde væget stabil +/- ½ kilo.

Derfor undrer det mig at jeg pludseligt begynder at tage på. Det lyder jo ikke af meget ca 2 kilo over 4 uger, men det er jo noget man gerne vil fange i opløbet.

Jeg har hele tiden spist lidt slik, kage og chokolade, bortset fra den sidste uge da jeg syntes det var ubehageligt at min vægt fortsat steg. Det har ikke ændret noget, eller jo den er så steget 800 g denne uge.

Nogen som har prøvet noget lignende? eller bare ved hvad der kan være årsagen?

Vh Rikke

ps: Jeg har tænkt væske og toiletbesøg men efter som alt er som det plejer der, og jeg har kunne observere vægtøgningen over en lidt længere periode, tror jeg ikke det er der den ligger.
13 år23. januar 2011 kl. 15:40
#2
re: Pludselig vægtøgning?
Hej..

JEG har prøvet det & jeg ved, at det fuldstændig ødelægger ens dag.
Jeg tog hmm, mener nok det var 4 kilo på to uger!!!!! Jeg kom op på de 70 kg. Selvom jeg løb to gange om ugen...
Men har heldgvis smidt kiloerne meget hurtigt igen. - Men jeg droppede også slikket, chokolade, alt. + brød, pasta, ris( SOM JEG VIRKELIG ELSKER), majs og sådan nogle ting. jeg tænkte også bare, at vægten sikkert ville gå ned igen.. MEN DET GJORDE DEN IKKE! & jeg desværre ikke, hvorfor det lige pludselig sker... Men vil meget gerne læse det, hvis noget ved det!
13 år23. januar 2011 kl. 18:16
#3
re: Pludselig vægtøgning?
Mit bud er at du måske ubevidst har sat dine portionsstørrelser i vejret. Det kan man nemt komme til at gøre uden egentlig at opdage det, fordi man bare tager lidt mere end man plejer og så fortsætter derfra.

Ellers må du prøve at veje din mad og så taste ind her for at tjekke om maden er som den skal være.

13 år24. januar 2011 kl. 07:22
#4
re: Pludselig vægtøgning?
Hej

Tak for svar til begge!

Det kan godt være jeg spiser mere end jeg plejer, men så kan det kun være aften da jeg spiser det samme morgen og frokost + til mellemmåltid som altid. Og det bliver stadig vejet af, det har jeg det nemlig bedst med.

Aftensmaden vejer jeg kun ris pasta og kartofler. Og så kødet. Igen som jeg plejer... Hmm, jeg må lige været ekstra obs på portionsstørrelser, selv om det skulle undre mig hvis det var der den lå. Men holder øje!

Andre bud?

Måske det bare er fordi det er vinter og træls udenfor! Jeg må ud og cykle nogen laaange ture!

Rikke
13 år24. januar 2011 kl. 13:54
#5
re: Pludselig vægtøgning?
Jeg smed 13 kilo siden april 2010.. og da jeg kom ned på 58 kg oplevede jeg pludselig, at min vægt steg med ca. 2 kilo, og den holder sig der..
Men.. grunden til at du tager på kan være, at kroppen har brug for mindre energi, desto mindre du vejer. Så du bliver nødt til at spise en smule mindre eller forbrænde mere..
Fx, hvis dit stofskifte er på 1800, og du indtager 1700, - så ved at du taber dig, kan dit stofskifte komme ned på 1650, og hvis du stadig indtager samme mængde kalorier, kan du rikisere at tage på, eftersom du er i overskud.
Ville være mit bedste bud..
13 år25. januar 2011 kl. 23:29
#6
re: Pludselig vægtøgning?
Jeg har tastet min daglige vægt ind i sammenlagt 1½ år. Derfor kan jeg også se at den nogle gange laver nogle underlige niveauskift, som ligner vægtøgning. Godt nok er det foregået imens kurven har været faldende men Det kan jo godt være det samme du oplever.
Jeg havde f.eks. en periode på 3-4 uger hvor min vægt var 1½-2 kilo over hvad jeg forventede - men pludselig så faldt den drastisk og ramte dermed kurven igen.

Min krop havde atlså bare ophobet væske i lang tid og så pludselig sluppet det igen. Jeg taster også min mad ind hver dag i samme periode, så jeg var helt sikker på at det ikke kunne være rigtigt og at jeg bare skulle holde ved..........
13 år26. januar 2011 kl. 07:26
#7
re: Pludselig vægtøgning?
Nu går jeg selv lidt i panik.. jeg vejede ca. 59 for nogle dage siden, og i dag bestemte jeg mig for at stige på vægten igen.. og den viste 60,8 !! Er det muligt, at min vægt svinger sådan, selvom jeg er i underskud? (men prøver dog at vedligeholde vægten). Kan det være muskler? eftersom jeg er begyndt at styrketræne meget mere..
13 år27. januar 2011 kl. 20:15
#8
re: Pludselig vægtøgning?
Hey, jeg har det ligesom dig! Omkring nytår vejede jeg 60 og blev syg ugen efter og kom ned på 59, et-eller-andet. Nu siger den 61,6!!!!? It sucks! Jeg styrketræner også et par gange om ugen og danser 3-6 gange om ugen..
13 år28. januar 2011 kl. 09:59
#9
re: Pludselig vægtøgning?
Nu har jeg så den sidste uge noteret ned alt hvad jeg har spist.
Morgen: Cheasy 0,1 % 240 g (100 kj), müsli 20 g (70 kj), blandet frugt 100 g (ca 50 kj) + en tår appelsinjuice til p-pillen (40 kj) Ialt: ca: 260

Frokost: ca 350 g blandet grønt bagt i ovnen med lidt olie, citronsaft og krydderi + 2 hjemmelavede fiskedeller. ca 150 kj fra grønt og ca 150 fra fiskedellerne ialt ca: 300

Mellemmåltider: 150 g gulerod, 100 g frugt og 1-2 skiver knækbrød med hamburgerryg og agurk og tomat. ca 250-300 kj

Aftensmad: 125 g magert kød, ca 250 g grønt og lidt pasta, kartofler eller nudler. Ligger normalt på ca 500 kj. +/- 100

Aftente: 1 lille able + 2 små stykker chokolade ca: 100 kj

Ialt over hele dagen: ca 1500 +/- 50

Motion: Jeg går sygemeldt hjemme. Men går med hunden ca 1½ time om dagen, friskt tempo. + cykler gerne ud og gå tur forskellige steder + cykler ud og handle, mm.

Synes jo det burde være så jeg kunne holde vægten på det., men åbenbart ikke.... Medmindre det er som en skriver en periode med et underligt udsving.

Jeg fortsætter som jeg plejer og holder øje, hvis den fortsat stiger må jeg så prøve igen at kigge på kost og motion.

Tak til alle for svar. Og til dem der oplever det sammen, håber det bare er væske ophobning.

Rikke
13 år28. januar 2011 kl. 10:36
#10
re: Pludselig vægtøgning?
Hej, hvis du ikke kan finde svaret i maden, ville jeg lige få lægen til at tjekke stofskiftet hvis jeg var dig. Det gøres nemt med en blodprøve.
13 år29. januar 2011 kl. 07:03



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });