Uha uha - 1 skridt frem og 2 tilbage?

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

Uha uha - 1 skridt frem og 2 tilbage?
Jeg er tilbage igen, igen, igen, igen....

Denne gang er det seriøst. Denne gang er det ikke: nu skal jeg til at tage mig sammen. Denne gang er det meldt ud til manden: den står på kur i de næste 2 måneder. Jeg vil også fortælle det til resten af familien og vennerne.

Det er første skridt i min plan: point of no return. Når alle ved det, så får jeg nok heller ikke mulighed for at glemme det eller tilsidesætte det.

Andet skridt er planlægning.

Maden: I første omgang (de næste 2 måneder) så er alt stort set forbudt - på nær en enkelt sukkerfri sodavand om ugen. Og frugt - så meget frugt jeg gider spise. Ingen kager, slik, smør, desert etc etc. Tilbage på 1 lille-mellem portion og tallerkenmodellen.

Motion: Uha, det er her jeg har den sorteste samvittighed. Jeg gider i bund og grund ikke motion. Jeg har mere lyst til at lave andre ting. Og jeg kom aldrig rigtig igang med motionen efter vinter. Bevares.. jeg laver da ting: leger fangeleg med ungerne, graver i haven etc. Men ikke regelmæssigt og ikke nok. Jeg vil lave en plan over min uge som muliggør motion. Og melde denne plan ud til min mand, så han vil sparke mig ud af døren de dage hvor jeg selv har svært ved det.

Vægtvedligehold? Jo... på en måde - men også vægttab. Jeg synes det er svært med vægtvedligehold fordi jeg i bund og grund rigtig godt kan lide mad og hygge omkring bordet. Og fordi jeg i bund og grund aldrig rigtig har fundet ud af at nyde motion og at få lige så meget ud af motion som af at se en god film og de andre (stillesiddende) hobbier jeg har.
15 år6. august 2009 kl. 21:58
re: Uha uha - 1 skridt frem og 2 tilbage?
Velkommen tilbage - jeg har også lige meldt ind igen igen igen. Og fra idag startet indtastninger HELT. Jeg prøvede min gallekjole i går og det var et sørgeligt syn med de små 10 cm der stod åben i ryggen og den kunne ikke lukkes :-(

Så lad os kæmpe sammen. Jeg har taget 10 kilo på - det fatter jeg slet ikke at jeg har tilladt mig selv. ØV. Men det skal være løgn - de er væk inden nytår. Gider ikke at det hele skal gå hurtigt og være surt, så jeg går ikke helt så drastisk til værks som dig. Har også spist chokolade i dag, men det blev tastet ind ;-)

Kh Karina
15 år6. august 2009 kl. 23:54
Drastisk.. jo måske.

Det er ligesom nogen gange når jeg skal rydde op - et sted hvor ting har hobet sig op. Så sætter jeg først alt ind i et andet rum og så flytter jeg det tilbage som skal være i det rum, jeg rydder op i. Resten skal enten fordeles i resten af huset eller smides ud.

På samme måde håber jeg på at bruge den motivation og energi jeg har lige nu, til at få ryddet op i mine vaner.

Jeg har nok taget omkring 8-9 kilo på så vi er ret meget i samme båd. Så lad os endeligt bare arbejde sammen om det her (det er ikke en kamp, det er arbejde :-).
15 år7. august 2009 kl. 10:08
Det er *aldrig* to skridt tilbage. Der er en masse erfaringer at bygge på nu. Du er bare ikke færdig med det som fremkalder vægtstigningen.

iakob, jeg har altid kæmpet med motionen, fordi det ikke sagde mig noget, og jeg er ikke noget konkurrencemenneske. Men det kan lade sig gøre at vende skuden. Jeg øver mig i at mærke mig selv, mærke min holdning, min vejrtrækning, gøre de bevægelser jeg udfører med størst mulig ynde (hvis man kan kalde det ynde - du ved nok hvad jeg mener: mental ynde).

Her er mine råd til at komme godt i gang med motion: Gå forsigtigt til værks og pas på ikke at skræmme dig selv/ jer selv. Lav en fast aftale, følg et træningsprogram. Start på et niveau der føles lidt for let, så det ikke er nogen overvindelse at komme ud af døren næste gang - og næste. Det vigtigste er nemlig at få motionen ind sit dags- eller ugeprogram. Resultaterne kommer først på den lange bane (men de kommer).

Jeg har nu motioneret i en måned, på et niveau jeg ikke troede muligt for mig for to måneder siden. Jeg tror virkelig, det er her, der er noget at hente. Vi har styr på alt det med at spise sundt og balanceret, flipper måske lidt ud med kage og chokolade ind imellem, men det betyder bare ikke det samme på vægten, når vi har lært at skrue på vores energiforbrug. Det har jeg aldrig kunnet før, og jeg nyder det allerede efter en måned, så desværre, piger, motion er ikke stærk opreklameret, men derimod stærkt undervurderet. Prøv det! :-)
15 år7. august 2009 kl. 22:39
Sådan her ser mit regnskab ud:

[fed]12. sept 2008:[/fed] 59,5 (BMI=21,5) Talje=74, Mave=85, Hofte=92 [fed]9. aug 2009:[/fed] 67,2 (BMI=24,6) Talje=80, Mave=93, Hofte=98
Mit nye mål er 60 kilo. Da jeg vejede 58 sagde folk til mig at jeg vejede for lidt. Måske er det realistiske mål nærmere 62.

Jeg har sat mig et mål der hedder 1 kilo hver 14. dag - det kommer så til at tage omkring14 uger - eller 3½ måned. Dvs jeg håber og har planlagt at være færdig med vægttabet 8. november. Så er der lidt tid at vænne sig til det før man skal modstå al juleflæsket.

Angående motion, så gør jeg netop det du råder mig til, Siri. Som du jo så rigtigt siger så ved jeg alt om hvordan man taber sig. Det med de 2 skridt var også mest ment som en tag-line der gik på vægten alene.

Jeg har skrevet et løbeprogram ud for begyndere. Ifølge den så kan man komme til at løbe 5 km på 12 uger. Det er min plan at følge den. Desuden har jeg købt det nye Wii spil " EA SPORTS™ Active Personal Trainer" som jeg også vil bruge. Endeligt har jeg et sjippetov. Alt dette skal jeg have plansat så jeg får motion der svarer til 30 minutter dagligt.

Lige nu er jeg lidt "høj" på at komme igang, men jeg har da bestemt tænkt mig at sørge for at jeg ikke sætter ambitionerne for højt. Målet er 5 km på 12 uger ifølge et træningsprogram for begyndere og desuden at fylde på med wii spil og sjippetov alt efter om vejret er godt eller jeg skal have mere motion for at nå 30 minutter.

Jeg arbejder hjemme lige i tiden, derfor er jeg på en måde herre over min egen tid.

Den sidste pind i min plan er at holde motivationen. Jeg har f.eks. tastet ind i min google kalender at jeg skal se "Ha det godt" hver tirsdag (det starter op i august) og jeg abonnerer på iform. Desuden checker jeg forskellige hjemmesider ud efter inspiration og motivation til madlavning, motion, spisevaner mv.

Jeg er fuld af fortrøstning - i november vejer jeg 60 kilo igen :-D
15 år9. august 2009 kl. 07:51
Det er præcis sådan et løbeprogram jeg følger - og det går stærkt. Jeg er på 5. uge og løber nu et kvarter i træk. Jeg fik det råd at løbe så langsomt som jeg kan, og i første omgang kun fokusere på at løbe i længere tid, og det virker fantastisk. Sikke et boost at få det gjort - og mærke at formen kommer lige så stille - og vel at mærke samtidig hurtigt!
15 år11. august 2009 kl. 15:31
Jeg har over det sidste år tabt mig 16 kg. Men er vist belvet lidt for magelig. Jeg har taget 5 på igen og skal tage mig gevaldig sammen, for jeg kan snart ikke være i mit nye tøj. Ja, det gamle er væk forlængst.
Jeg er kommet igang med at løbe, men er startet for hurtig. Har fået springerknæ/løberknæ, så det er kun 2 km ad gangen. Det der er sværest er at holde med at spise igen når jeg først er kommet igang, og så er det værst i weekenderne. Er der nogen der har gode råd.
Jeg er rigtig glad for al den positive respons jeg har fået på mit vægttab, men det er åbenbart ikke nok, siden jeg er igang ved at tage på igen.
Min mand er faktisk meget hjælpsom og opfordrer til at jeg kommer afsted, men han er også "hyggelig" og når han spiser gør jeg også.

Hjælp.... Cheasy
15 år14. september 2009 kl. 10:25
Altså, nu har jeg været i stå med motionen siden mit sidste indlæg i denne tråd, og handler jeg på igen i morgen. Anledningen er en periode med stress, men det er selvsagt ikke årsagen, - den skal søges dybere, hvis den da er interessant nok til det.

Jeg opretter nu en 'motionsblog' under 'Motion', med opfordring til at dele vores daglige fysiske udfoldelser. Det tror jeg godt ku' gi' noget.
Vil I være med?
15 år16. september 2009 kl. 22:41
hej iakob

hvordan går det hos dig ? det er noget siden vi sidst har hørt fra dig ;O) håber alt er vel
lise
15 år9. oktober 2009 kl. 05:37
?????
15 år18. december 2009 kl. 17:11

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...