Kcal-indtag

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

Kcal-indtag
Jer, der holder vægten: Hvor mange Kcal oplever I I kan spise om dagen uden at tage på? Og hvor meget træner I/hvad er Jeres aktivitetsniveau? Jeg tænker nemlig på at grundet min vægttabsperiode, så er mit stofskifte måske dårligt på trods af det har været en periode med et dagligt kcal indtag på mellem 1200 og 1700 kcal dagligt i et par år???
16 år11. august 2008 kl. 08:28
re: Kcal-indtag
Jeg registrerer ikke min mad mere, men den 20. juli lå mit indtag på cirka 8500 kj og mit aktivitetsniveau på 1,52.

Jeg vil tror at jeg spiser lidt mere nu - jeg laver i hvert tilfælde mere motion da jeg løber mere.
16 år11. august 2008 kl. 09:54
Hvad er det i kcal, ved du det?
Det holdte du vægten ved eller hvordan?
16 år11. august 2008 kl. 21:12
unit-conversion.info

Det svarer til cirka 2030 - 2035 kcal. Da jeg stadig tabte mig så holdt jeg mest et underskudsniveau på 2000 kj dagligt (omkring 470 kcal). Det svarede ifølge madital til 500 gram om ugen, men reelt tabte jeg mig cirka 600 gram i gennemsnit - hvilket kan skyldes både god stofskifte og unøjagtig indtastning.

Om jeg holder vægten må tiden vise - jeg har næsten lige sluppet madital-indtastning. Og som sagt vil jeg tro mit indtag er lidt større nu. Og det samme er min motion. Desuden har jeg taget lidt på her på det sidste, men det kan være både mens, øget muskelmasse pga mere motion og såmænd også vand da jeg har stået og gået meget.
16 år11. august 2008 kl. 21:50
Tusind tak.
Jeg synes virkelig det er svært og det gør mig meget på. Jeg har ikke behov for at tabe mig yderligere. Men igen føler jeg jeg tager på ligeså snart jeg runder de 1800 kcal om dagen trods dagligt motion. Jeg gad godt vide, hvor meget ens forbrænding kan blive ødelagt og hvor meget der skal til før den bliver ødelagt.
jeg vil bare gerne bibeholde min vægt som den er nu, men er konstant bange for at blive tyk (Som du også så fint skrev i den tykke pige-indlægget)
16 år11. august 2008 kl. 23:47
Hvis du ikke skal tabe dig mere, så er det måske på tide at du prøver at give lidt slip på kalorie-tælleriet?

Man kan tælle på en lidt mere løs måde - jeg har overvejet at tælle således at jeg notere mine måltider ned på formen: normal portion / lille portion / stor portion. Samt ekstra ting som is, stor is, kage, stor stykke kage, kiks/småkage, desert etc etc. Hvis man farvekoder dette eller giver det talværdier, så har man et udtryk for om man har spist meget eller lidt.

Jeg vejer mig i øvrigt stadig næsten hver dag - har vejet mig hver dag under vægttabet. Og sat en grænse på 2 kilo over og under min målvægt til at være kritiske værdier - ikke katastrofe, men kritisk. Hvis jeg rammer een af disse værdier så skal der handles. Igår var jeg cirka 400 gram fra min øvre grænse - og vægten havde steget støt gennem flere dage. Du kan tro panikken bredte sig. Men idag var vægten faldet lidt igen, så nu har jeg det meget bedre.

Men du har et problem hvis du har det skidt med at spise mere end 1800 kcal på trods af motion - især hvis du så stadig taber dig. Prøv at tænke igennem hvad du kan gøre for at hjælpe dig selv ud af denne lille fælde.

Og meld dig så til de månedlige vejninger her i vægtvedligehold - det er jo en god måde at holde styr på sin vægt. Så går der højst en måned fra skaden er sket til at du gør noget ved det - og så er der næppe tale om 5-10 kilo, men et par kilo som jo sagtens kan håndteres.
16 år12. august 2008 kl. 09:07
Jeg vejer mig ikke- eller meget meget sjældent, når jeg får lavet fedtprocent målinger. Jeg tror jeg er bange for at blive for fanatisk omkring et tal, og det er grunden. Men har du en ide til hvordan jeg så kan holde mig opdateret- måske skulle jeg til at veje mig eller har du en bedre ide?

Jeg har lige været i USA i 6 uger, og der tastede jeg ikke ind, og hvor var det rart. Jeg holdte jo bare fast i mine kostprincipper, så der var ikke nogle problemer. Problemet er lidt at jeg den næste uge er hos mine forældre i jylland og det er der, hvor der er tilgængeligt mad, masser af den. Og der jeg i første omgang tog på og blev tyk. Så jeg tror det er et slags værn mod overspisning. Vil også vænne mig af med det nårt jeg kommer tilbage til KBH. På en eller anden måde synes jeg for mig det ellers bliver en sygelig kontrol at have. At notere alt ned man spiser på trods af normal vægt.

Det lyder som en rigtig god ide at notere ned på anden vis. mere i måltider ex. Det prøver jeg så småt idag.

Mht. de 1800 kcal ved jeg det godt. Det er bare fordi min veninde, der på et tidsspunkt havde bulumi/anorexi fik en kostplan på 1800 kcal om dagen af diætisten på hospitalet og nu har jeg læst så meget om nedsat forbrænding mv. Til trods for jeg har været meget fornuftig under hele forløbet og tabt mig i en periode på 1 1/2 år med lidt over et kilo om måneden (!) så er jeg bare bange for at min forbrænding er skadet!!!!
16 år12. august 2008 kl. 09:39
Hvis du dyrker motion så får du mere muskelmasse - og det giver øget forbrænding. Spis lidt chili, karry og ingefær også - det smager godt og skulle også sætte gang i forbrændingen (hvis man ikke spiser det hver dag).

Mit bedste råd er faktisk at du skal veje dig jævnligt. Ikke dagligt som jeg gør - men gerne ugentligt og i hvert tilfælde månedligt. Hvis du kommer i et fitness center så er der ofte en vægt der - og der kan være een i svømmehallen. Men ellers kan du måske aftale med din lægesekretær at du kikker ind een gang i måneden og bliver vejet - eller gør det hos en kammerat (især hvis du har een som også har / har haft vægtproblemer, fordi så kan I jo holde lidt øje med hinanden).

Alternativt kan du bruge et målebånd og skrive hofte, talje, mave, lår og brystmål op. Fedtet skal jo sætte sig et sted så det ville også fortælle dig om du skal passe på.

Men husk at sætte tolerance-grænser. Man kan ikke have nøjagtig den samme vægt / mål hver gang. 200 gram mere betyder ikke noget. 1500 gram mere gør måske. 2500 gram mere gør helt sikkert. Det samme gælder hvis du taber dig. Husk også at de fleste tager på med aldren og det er BMI skalaen faktisk indrettet efter - lad være med at gå i panik om små 10-15 år, men juster din målsætning i stedet.

Angående dine forældre, så snak med dem på forhånd. Fortæl dem om hvor bange du er for at blive tyk igen og sig at du meget gerne vil have grøntsager og frugt serveret (tag evt selv frugt med hjem). Jeg er ikke sikker, men jeg fik indtrykket af at de serverer klassisk dansk mad? Medister, stegt flæsk og persillesovs? Spørg evt om du ikke må være med til at lave maden - stå for grønt.

Sæt dig ind i tallerkenmodellen (altomkost.dk) - husk at syltede asier, agurker og rødbeder også er gode. Kogte grøntsager som bønner og gulerødder er fantastiske. Blomkål og brocolli er jo også klassikere som er meget sunde.
16 år12. august 2008 kl. 11:34
Kål - hvidkål og rødkål er også gode, begge kan snittes og serveres i stedet for salat. Hvidkål kan laves til coleslaw (find en slank opskrift), stuvet (igen, en slank opskrift), vredet (slank opskrift) og som wraps til dolmere mv.

Der er naturligvis også spidskål som er god lige nu :-)

Patinak, persillerod, rodselleri er også gode. Og naturligvis champignon, tomat, peberfrugt, agurk, salat, ærter og majs.
16 år12. august 2008 kl. 11:46
hmmm mine forældre er helt indstillet på mine 1,5 kilo frugt og grønt om dagen,.Også på specielle madvarer og madretter til mig - jeg bliver ret særbehandlet på det punkt -Jeg har endda fået resten af familien til at spise ca. de 6 stk man skal have om dagen. Jeg spiser sundt, har alt det der med, spiser faktisk aldrig meget usundt mad såsom kager, burger osv. Det jeg er bange for at blive tyk af, og det jeg ikke er frugt el.lign. i for store mængder...For det er mængderne jeg ikke kan styre hos forældrene. Tror lmånedlig vejning ved lægen vil være en god idé.- tager de også normalvægtige ind??? Også fordi jo længere man kommer ned i væægt, des længere ned går den vægt også som jeg anser for at være normal. Engang ville jeg være lykkelig for at være i en str 38 og synes: At så var man tynd, og nu er jeg en 36 (nogengange 34) og synes jeg hele tiden tager på,på trods af alt muligt fornuft.
Jeg tror det er fordi jeg er bange for vægten. I min fornuft er jeg ikke nervøs for at skulle have taget 200 g ppå fx, men hvad hvis det virkelig er tilfældet? Er jeg så i stand til at se bort fra det, eller vil jeg flegne total ud og gå i sultestrejke eller trøstespise. Jeg er faktisk bange for det nu mere er som forsvar end det modsaatte... Og hvad med muskelmasse fx.? Måske er det også bare angsten for at blive tyk, der bare går mig (og dig???- jf.andet indlæg) på!

Ved godt ovenstående slet ikke hænger sammen, havde bare virkelig brug for at komme ud med det. Tak fordi du giver dig tid til at læse og svare!
16 år12. august 2008 kl. 13:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...