Den tykke pige indeni

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

Den tykke pige indeni
Jeg ved at der er en talemåde om at indeni enhver tyk pige er der en tynd pige der gerne vil ud (eller den lidt onde: en tynd pige og en masse chokolade).

Men nu føler jeg lidt at det er omvendt. Indeni er der en tyk pige som kan komme ud med øjebliks varsel hvis jeg ikke passer meget på.

Det er vel både sund og naturlig at være lidt bekymret for om man bliver tyk igen - det hjælper jo een til at passe på. Men jeg kunne godt tænke mig at høre om jeg er den eneste der har det sådan.
16 år8. august 2008 kl. 08:31
re: Den tykke pige indeni
Nu er jeg ikke helt i mål. Mangler stadig 5-6 kg, har tabt 18 kg og er nu normalvægtig og ligger næsten midt i bmi feltet; men nogen dage føler jeg mig stadig overvægtig - som om jeg stadig vejer, det jeg gjorde, da jeg startede. Ved ikke helt om det er det, du tænker på.
16 år8. august 2008 kl. 09:56
Jeg mangler stadig en del. Men har også problemer med at se forskel på før og nu. Jeg føler mig faktisk lige så fed som for 30Kg siden.

Jeg tror nu ikke at det er det iacob mener, men snarere at det at være tyk er en identitet, hvor der er nogle bestemte handlemønstre tilknyttet. Så selv om man har ændret vaner, så føler man sig måske stadig som en person der er tyk og bare giver los.

Jeg føler lige nu at det er den tynde pige indeni jeg identificerer mig med. Det er sikkert også derfor det stadig er meget tydeligt for mig at jeg er meget fed endnu.
Derfor føler jeg mig lige nu også meget sikker på at jeg nok skal blive tynd. Jeg er dog også realistisk nok til at vide at det først er til den tid at det bliver rigtigt svært, og jeg kan sagtens forestille mig at der så vil komme en slags magtkamp imellem den tynde og den tykke ;-)
16 år8. august 2008 kl. 10:41
Jeg kender det så godt! Er meget meget glad for du skriver det her indlæg.
Jeg er hele tiden bange for at blive tyk igen. I mit hoved ved jeg godt at sådan er det jo ikke: Hvis jeg bare sørger for at få masser af frugt og grønt, groft, varieret, magert og sunde fedtstoffer og ikke rører de usunde fedtrige sukkerholdige fødevarer samt dyrker motion bliver jeg jo ALDRIG tyk igen. Men jeg ved ikke hvad det er jeg er bange for? Er det for at falde i? Nej for jeg har det så godt med mine madvaner og har tabt mig i et stille og roligt tempo de sidste to år, så det burde jo være integreret pt. Men hvad er det så? HAr lige overlevet 6 ugers take away ferie nonstop i USA og hvis der er et sted man skal passe på er det da der? Eller er jeg bare nervøs for at netop jeg har et så lavt stofskifte at ligeså snart jeg spiser over 1500 kcal om dagen så bliver jeg tyk?

Jeg ved ikke hvornår det er sundt og hvornår det er sygt, hvis du forstår hvad jeg mener? Man må jo indstille sig på at projektet er livsvarigt, men hvor meget plads skal det have, vordan skal jeg ha det når jeg så en enkel gang skejer ud og hvor meget kan jeg skeje ud før det går galt!!! Ej jeg kender det så godt, så godt!!!
16 år9. august 2008 kl. 01:51
jeg kender det , jeg er også bange for at blive stor/tyk igen. og nogle dage føler jeg mig lige så stor som da jeg begyndte. jeg har nok været overvægtig i for mange år. for følelserne er svære at slippe. jeg har svært ved at se hvor tynd jeg i virkeligheden er nu. men kan da se på billeder at der er mega forskel.
jeg tror det er en livslang opgave at holde den tykke pige i snor, så hun ikke kravler ud igen. for hun er derinde et sted;O)
16 år9. august 2008 kl. 06:12
Jeg kan stadig æde løs som var der ingen imorgen. Virkelig - jeg har ingen problemer med at spise til jeg er overmæt og så holde en lille pause - og så opdage at jeg rent faktisk har lyst til mere.

Det betyder formentlig at jeg resten af mit liv må have kontrol over mig selv - at jeg aldrig kan forlade mig på at jeg stopper af mig selv.

Det er altså lidt skræmmende.

Især fordi jeg bare har været SULTEN i de sidste dage - selvom jeg har fået så rigelig at spise. Nu har jeg været god og fornuftig i et år - og så kommer problemerne?? Hm.. jeg har vist en lille krise.
16 år9. august 2008 kl. 21:00
måske er det også fordi du stiller større krav til dig selv? Jeg ved det ikke, men det der gør mig sur og giver mig dårlig samvittighed er når jeg spiser selvom jeg er mæt, men helt ærligt så tror jeg ALLE gør det- eller stort set alle. I starten var jeg jo bare stolt over at spise masser af frugt og grønt og holde igen med alle de søde sager, men nu får jeg dårlig samvittighed hvis jeg spiser et stykke frugt selvom jeg er mæt. Tror du ikke det er mere det? Det lader til du spiser fornuftigt og har styr på det og megen interesse inden for området. Måske har din krop bare brug for mere de her dage? jeg har samme problem. Er lige kommet hjem fra USA og har deror haft jetlag ikke kunne sove osv. De ekstra timer vågen og den ekstra træthed (max. 2 timer søvn pr. nat) gør at jeg æder og æder fordi jeg bare er sulten....
16 år9. august 2008 kl. 23:51
Jeg har været normalvægtigt for ca et år siden, har altid været fit og ikke overvægtig, som jeg er nu... så er der på et år sneget sig rigtig mange kg på... så jeg kan bestemt godt forstå dig, for jeg opdagede jo nærmest ikke at jeg blev tyk!! SÅ hvordan skulle jeg opdage det, hvis det skete igen? Det er mest det mine tanker handler om... hvis jeg nu begynder at spise mere og mere slik... og tage større og større portioner, uden at lægge mærke til det... OMG jeg håber ikke det sker...
Jeg tror måske at det, at dit fokus er på det positive er en god ting... altså det positive ved at være tynd. Så er det lidt nemmere at styre sig selv, tror jeg..
16 år10. august 2008 kl. 00:21
iacob kan det ikke skyldes at du øger intensiteten på dit løb, at du føler dig mere sulten ?

Måske du skal spise et eller andet lige før eller efter løb (her kunne jeg godt have googlet, men det er du selv meget bedre til :-)

Det der med at være sulten selv om man ved at man har fået nok, er jo min advarselslampe i forhold til de hurtige kulhydrater. Jeg ved godt at du ikke har haft de store problemer med at spise mange kulhydrater så det er sikkert ikke derfor.
De hurtige kulhydrater behøver ikke have været i det måltid du lige har spist, men helt op til flere dage før.
Jeg har for nylig afprøvet ris igen (kun 2. gang siden nytår) jeg spiste kun 50g kogt ris, og blev sulten hutigt efter igen. Desuden var jeg sulten (selvom jeg havde spist) i flere dage efter.....
Pasta kan jeg godt spise 50-75g af uden at få den effekt. Hvidt brød er heller ikke vildt farligt. Sukker har jeg ikke afprøvet som sådan, men der er selvfølgelig sukker i, når jeg en gang imellem spiser 30g kage.

Prøv at lægge mærke til om der kan være nogen sammenhæng med en bestemt fødevare, når du føler dig sulten, eller har trang til at overspise.
16 år10. august 2008 kl. 10:58
Jeg har taget på her i de sidste dage - jeg er stadig under min max-grænse, men der er faktisk tale om en vægtstigning.

Og jeg er meget fristet af sukker-holdige ting her i tiden: slik, kager, chokolade mv. Og jeg spiser lidt større portioner.

Måske er det fordi at jeg nu får større muskelmasse pga løbet?

Jeg var til grillfest på arbejde i fredags og jeg satte to store portioner til livs samt nok en halv liter øl. Der var godt nok grønt på - især den sidste, men en time efter kunne jeg sagtens spise mere igen. Og gjorde det (slik). Det skræmte mig lidt at jeg så let kunne spise to store portioner - og dobbelt så meget kød som jeg plejer, uden problemer.
16 år10. august 2008 kl. 11:43

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...