Det er altid svært at være anderledes. I nogle grupper mere end andre. Og guderne skal vide at gymnasiet er et af de tidspunkter i livet, hvor det er ekstra svært at skille sig ud fra mængden.
Jeg er selv vegetar, ryger ikke og drikker ikke alkohol og jeg har opdaget at jo mere man ligesom gør tingene til "ingenting" jo mindre opmærksomhed giver det. Nu kan mennesker i gymnasiealderen være ekstremt "onde" og virkelig trælse, så det kan godt være at reaktionen bare bliver mindsket en lille smule i stedet for at det bliver til "ingenting".
Jeg kan huske et par år efter jeg var gået ud af gymnasiet, hvor jeg skulle genforenes med nogle af dem fra gymnasiet. Jeg gik derhen med en positiv tilgang og tænkte, at nu var der gået nogle år, så folk var nok blevet mere voksne. Men nej. Under middagenvar det sådan at hver gang noget med kød blev sendt rundt, blev fadet stukket op under næsen på mig og jeg blev igen og igen spurgt om jeg ikke skulle ha' noget.
Utroligt så manglende respekt der kan være for andre menneskers valg. Og det er sikkert også det du oplever.
Jeg ved ikek om dette kan bruges, det kommer selvfølgelig helt an på hvordan gruppen er skruet sammen, men hvad med at gøre det samme med det du sidder og spiser?
Når de siger: Vil du ikke ha' et styukke pizza? Er du sikker?
Så sige: Vil du ikke ha' et stykke salat? Er du sikker?
Bare for at vise dem hvor irriterende det er...
Tage det lidt fra den humoristiske side selvom det er virkelig irriterende at det sunde valg skal være så anderledes for dem at det ikke går ubemærket hen.
Allersidst kan du måske sige det til dem.
Hør her, venner. Jeg vil sgu så gerne tabe mig et par kilo - og jeg synes også pizza smager fantastisk, men lige nu er det bare ikke en mulighed for mig. Så vil I ikke godt lade være med at tilbyde hele tiden?
(men det komemr selvfølgelig an på om "man" kan sige sådan i den gruppe)
#2 af Girl next door
Endnu en ting: Jeg går i gymnasiet og har lige fået en ny vennekreds. Det er bare næste umuligt at holde den sunde livsstil blandt dem. Nu spiser jeg helst ikke slik eller junk food, og jeg rører bare IKKE alcohol. Og ryger gør jeg i hvert fald heller ikke. Og det gør ALLE de andre. De drikker hele tiden øl i enorme mængder og de æder chips og slik konstant. Og i hvert frikvarter ryger de som skorstene. Og man føler sig altså ærlig talt lidt ensom når man sidder og gnaver i en gulerod... Jeg begynder at føle mig lidt som en outsider, bare fordi jeg altid takker nej til deres slik, alcohol og smøger. Det er ligesom om det er det eneste de har at holde sammen om...