Jeg vil tilslutte mig indvendingen om, at forældre måske ikke bør bære hele ansvaret, men selvfølgelig har de meget at sige - især indtil barnets 13.-14. år i hvert fald. Men den diskussion har I vist efterhånden fået vendt..
Noget andet, der faldt mig i øjnene er, hvad du skriver om motion. Du nævner at man skal sørge for, "at det er underholdning og ikke konkurrence". Det kan virke som flueknepperi fra min side, men jeg synes altså, det er vigtigt at få præciseret, at mange børn (og voksne) netop bliver motiverede af, at der er et indbygget konkurrenceelement - og ville det ikke være synd at tage det fra dem?
Til sidst skriver du desuden, at Danmark er et elendigt land at få hjælp til overvægt; det kan meget vel tænkes, at det er svært, men sammenlignet med andre lande ser det vel meget godt ud..? Hvis ikke, skulle du næsten have noget dokumentation (i form af en henvisning til en undersøgelse eller lignende) for at underbygge din påstand - den er forholdsvis kontroversiel, så hvis du ikke underbygger den, vil den være supernem at skyde ned.
I øvrigt ser det da fint ud; det kommer tydeligt til udtryk, at du selv er mærket af dine erfaringer, hvilket klart forstærker tekstens budskab.
Hvor har du i sinde at sende teksten til?
#22 af superhunden87 (slettet)
BMS:
Du må ikke misforstå hvad jeg mener, jeg kan godt forstå det er svært at når vi snakker en næsten voksen person- er selv næsten lige gået ud af GYM, Så jeg kender godt alt det der høre til, Men opdragelsen for du var 0-16 år har os en stor indflydelse på dine valg som 17-18 året så der ligger et ansvar der hos forældrene .
Der er altså en grund til man ikke er voksen som 17 året, ens hjerne er ikke udviklet færdig og man kan ikke se alle problemerne i fremtiden - hvis forældrene slipper deres børn på det her tidspunkt - eller ligefrem opgiver dem. De skal følges tæt. Men det er lige så dumt at råbe og skrige af sin teenager. I stedet skal man begynde med at interessere sig for teenagerens hjerne, som i nogle sammenhænge ikke er mere udviklet end et krybdyrs. Så kan man nemlig forstå, hvorfor den unge ikke reagerer på omgivelsernes krav. Tag den unge, som han er. I stedet for at diktere, at dit barn skal et eller andet, så stil spørgsmål i stedet for at give svarene, lyt til den unge, og afvent. De fleste unge vil så selv ræsonnere sig frem til, hvad der er fornuftigt...