Yoyovægt, og planlægning mod det.

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1
Yoyovægt, og planlægning mod det.
Åhh jeg er så træt af min badevægt i disse dage, og har lyst til at smide den ud. Velkomsthilsenen her på madital er heller ikke for fed i disse dage, "Du har sat som mål at tabe 1,3 kg på fjorten dage, der er nu 3,3 kg og elleve dage tilbage."

Ja som i nok kan regne ud, så kører det helt den forkerte vej igen, og jeg er lige ved at være ved udgangspunktet igen. Jeg havde ellers tabt 5 kg over tid, men 5 kg jeg følte var rigtig væk...

Jeg ved godt, hvad der er sket.
Vi rejste ud 14 dage og jeg tog 2,3 kg på. Var smadder syg da jeg kom hjem og tabte 2,5 kg på 3 dage. Og siden da har jeg glemt alt om at handle ind, om at styre mit indtag, fordi jeg generelt har været noget slap oven på en blærebetændelse, influenza og en ordentlig gang lungebetændelse.

Jeg læser godt nok med på sidelinjen her, men jeg taster ikke min mad ind. Jeg spiser alt det usunde jeg kan komme i nærheden af, og for første gang i 3 uger har jeg handlet lidt frugt idag. Så nu må jeg vist til at planlægge.

Vores køkken er blevet rykket ned, så alle måltider kommer totalt bag på mig hver gang. Jeg er rigtig kommet ind på et skråplan og nu skal det ændres.

Så nu ligger jeg lige en lille kostplan her og har i lyst at kommentere er i velkomne, og gider i ikke, så behøver i ikke. Gør det mest for min egen skyld, da jeg ved det er vigtigt lige nu, at jeg bliver mæt, så jeg ikke lever af chips og skumbananer.

Friuge:
Morgenmad:
1stk rugbrød
2 dværghønseæg
1 frugt

frokost:
2 stk rugbrød
fiskepålæg
mager pålæg
100-200 g grønt

mellemmåltid:
½ rugbrød
½ franskbrød
smøreost

aftensmad:
200 g grønt
100 g kulhydrat
200 g proteiner

frugt


Arbejdsuge:
Morgenmad:
havregrød

mellemmåltid kl 14:
½ rugbrød
½ franskbrød
smøreost

aftensmad:
200 g grønt
100 g kulhydrat
200 g proteiner

natmad:
1 bolle
1-2 frugter
Lidt nødder
16 år6. februar 2008 kl. 00:39
#2
re: Yoyovægt, og planlægning mod det.
Mit bedste råd til dig ville være at taste din mad ind. Jeg har lært så meget om det jeg spiser på den måde. Til at starte med fik jeg aldrig tastet alt det ind jeg spiser - det var nemt nok på arbejde fordi jeg sidder ved computeren alligevel, men når jeg kom hjem var det tit jeg ikke fik tændt computeren. Men selvom du evt. kun får tastet noget af dagen ind, så vil det give dig noget viden om din mad og hvor meget der skal til. Jeg hører ikke til dem der vejer AL min mad. Jeg vejer en gang imellem og lærer på den måde lidt om hvad forskellige ting vejer og fylder, men ellers gætter jeg mig frem. Tror man bliver bedre og bedre til at lave kvalificerede gæt.

Jeg tror at du virkelig ville kunne have glæde af at taste ind. Så finder man også hurtigt ud af at de der sidespring fra kuren betyder rigtig meget selvom man synes det kun er ganske små og få ting man har spist. Nogle gange kan jeg undre mig over at jeg ikke har været endnu federe når jeg tænker på hvor meget chokolade og andet guf jeg har spist dagligt. Nu er jeg heldigvis kommet dertil at jeg slet ikke behøver det dagligt. Det er skønt.

Det er en god ide at du har lavet en madplan hvis det kan hjælpe dig til at få fokus på de sunde vaner igen. Jeg ville overveje at droppe franskbrøddet, så det ikke var en fast del af din mad, men noget du tog med ved særlige lejligheder - evt. en fast dag om ugen. Der er ikke så meget godt ved det lyse brød, men man kan jo godt savne det.

Kan du klare dig uden et mellemmåltid (evt bare frugt) mellem morgenmad og frokost i dine friuger ?? Jeg savner klart frokost på din arbejdsuge madplan, men var det noget med at det ikke var muligt i forhold til dit arbejde ?

Og så et sidste råd. Hvis du bliver ked af det hver eneste dag du logger på madital over det mål, som er sat og at du mangler at tabe endnu mere end da målet startede. Så sæt et nyt mål. Det er en ny situation - din vægt er steget og det er selvfølgelig træls, men i stedet for at stå ansigt til ansigt med en umulig opgave, så sæt dig et nyt mål. Sæt et nyt og realistisk mål. 1 kilo på 14 dage eller evt 2 kilo på 3 uger. Så har du en chance for at nå det.

Nå je i øvrigt - hvis der går længe inden du har et køkken igen (den slags projekter har det jo med at trække ud), så prøv at lave en aftale med nogle venner om at komme og låne deres køkken til at lave noget ordentligt mad. Evt. lav så store mængder at du har til at putte i fryseren, så I kan varme i mikroovn til flere dage. Kogte grøntsager tilberedes nemt i mikro :-) Altså selvfølgelig forudsat at I har en. Du kan selvfølgelig også vælge at invitere jer selv til spisning hos venner og naboer, men så sørg for at fortælle om din kur. :-)

Held og lykke med det.

Kh Karina
16 år6. februar 2008 kl. 08:49
#3
re: Yoyovægt, og planlægning mod det.
Hejsa.

Kan det trøste dig at du ikke er alene ?

Hele mit liv "ramlede" sidste forår, hvorefter jeg lige tog de 10 kg på igen, som jeg lige havde tabt................

Nå, men det samme skete igen hen over sommeren og til slut, vejede jeg lige 20 kg for meget.

Nu er der så kommet styr på mit liv og jeg har efterhånden fået min energi tilbage.

Jeg elsker at sy og syr som regel det meste af mit føj selv, pga. meget "skæve" mål.

Jeg hae nu meldt mig til et kursus, hvor jeg skal fremstille en personlig gine, lavet ud fra min figur...........

Det foregår i efteråret 2008.

Det har virkeligt fået mig motiveret, i en grad jeg ikke troede var muligt.

På et eller andet plan, tror at et mål, der er afhængig af ens vægt, er den bedste motivation man kan få.

Sæt dig et mål, der virkelig betyder alt for dig og gå efter det.

Knus Diddl.
16 år6. februar 2008 kl. 08:51
#4
re: Yoyovægt, og planlægning mod det.
Hej hej
Tak for de gode kommentarer.

Grunden til at jeg har lavet madplan, er fordi jeg "pludselig" opdagede, at jeg levede af slam. Der var pludselig slet ingen rigtig mad, men kun slik og franskbrød og chips og kage, igen.

Karina tak for ideen med at huske at ændre målet, for det har jeg da overvejet, men slet ikke gjort for så snød jeg jo.
Og grunden til at jeg ingen frokost spiser i min arbejdsuge, er jo at jeg arbejder om natten og derfor sover ved frokosttid. Det er jo derfor der er så meget mad på om natten der.

Diddl det trøster mig ikke at andre hænger i samme overspisningsfælde, men det trøster mig at du er ved at få hold på det igen.
16 år6. februar 2008 kl. 12:46
#5
re: Yoyovægt, og planlægning mod det.
Jeg er glad for at du kan bruge mine råd. Lad være med at se det som at du snyder dig selv ved at lave et nyt mål. Det ville være at narre sig selv hvis man tror at man kan tabe 3,3 kilo på 11 dage. Det er slet ikke sundt. Så er det bedre at starte på en frisk og så sørge for at det lykkes denne gang. Tag de små skridt, så skal det nok begynde at gå nedad. Det hjælper selvfølgelig ikke at finde på et nyt mål hver uge fordi man nu har taget på igen ;-) Men sådan tror jeg heller ikke det går. Du lyder motiveret og gør en indsats for at det ikke skal gå galt.

Det er også lige en udfordring at få det planlagt med natarbejde, men det kan da lade sig gøre, men du har ret - det forklarer den manglende frokost :-)

Vigtigst af alt er det ikke at gi op. Så er man i hvert tilfælde sikker på at have lidt nederlag. Hvis man bare klør på igen skal det nok lykkes.

Held og lykke

Karina
16 år6. februar 2008 kl. 13:06
#6
re: Yoyovægt, og planlægning mod det.
Ud over at sætte et nyt mål som Karina siger (det er et rigtigt godt råd) så synes jeg også du skulle droppe franskbrødet.

Eller i det mindste spise sigtebrød, grahamsbrød eller andre fuldkornsbrød.

Det samme gældes nat-bollen.

Spiser du ikke frokost i din arbejdsuge?

Ellers ser det fornuftigt ud.

16 år6. februar 2008 kl. 13:33
#7
re: Yoyovægt, og planlægning mod det.
Hej igen.

Ja sikke en dag.

Og sikke jeg har spist, for at undgå at blive sulten og falde i sukkeroverspisningsfælden.

Planen holdt næsten. Har spist en onsdagssnegl, som hr. kami13 havde bragt med hjem fra bageren, Hvordan skulle han kunne vide at jeg var seriøs igen, og den skulle jo ikke gå til spilde... (Ja i kender jo selv alle de dårlige undskyldninger)

Aftalen er så, at hvis han køber lækkert med hjem til sig selv, så køber han et skrabelod til mig. Så gæt lige hvem der lige har vundet 100,- i aften, og ikke har spist af al slikket.

Jeg ved godt at i er efter mine boller/franskbrød, men holdt op mod desertrester og slik og kage, så er det rigtig sundt. Og det skal lige være der nogle dage.

Karina tænkte forresten på at det med at taste halve dage, det kan jeg ikke. Min indre matematiker bliver træt af hvis den samlede statestik ikke virker optimalt, og det gør den jo ikke hvis der er halve dage. Så de dage hvor jeg kun har tastet halvdelen, der har jeg slettet det igen, så det ikke laver kuk i det.

I morgen er planen slet ikke at falde i kærestens meget ulækre sager (jeg skal vist også være alene hjemme, så det er måske nemt nok). Og kun spise mad efter planen. Skal også have overvejet om den passer mig.
16 år7. februar 2008 kl. 01:06
#8
re: Yoyovægt, og planlægning mod det.
Kami13 - det lyder bare rigtig godt. God aftale du har fået med manden om skrabelodderne og perfekt at du lige vandt på det første :-) Det kan nemlig være svært hvis den bedre halvdel ikke helt er med på kuren eller støtter op om den eller ligefrem uden det selvfølgelig er hensigten saboterer den. Han gør det jo ikke for at ødelægge noget. Mere for at vise at han tænker på dig og ikke kun på sig selv. Men nu kan han tænke på dig med et skrabelod - hvor smart.

Fint nok at du ikke taster halve dage - hvis det ikke virker for dig. Jeg lærer bare meget, så det var en måde at komme igang. Jeg ved så at jeg ikke kan regne med tallene altid når jeg siger flere dage tilbage.

Og fint nok med det franskbrød hvis det er det der skal til for at holde dig på sporet. Men det kan måske være noget der skal kigges på senere. Jeg har haft det samme med min kakao og min sukker i teen. Nu har jeg købt sødetabletter til teen, men min kakao vil jeg stadig ha. Det er den der holder mig fra chokoladen :-)

Du lyder som om du er super motiveret og har en plan. At du evaluerer på madplanen er rigtig godt, så den kan blive tilpasset hvis der er noget som er uhensigtsmæssigt.

Keep up the good work.
Karina
16 år7. februar 2008 kl. 07:59
#9
re: Yoyovægt, og planlægning mod det.
Ja, super trick det med skrabeloddet. Hvad skal gevinsten så bruges til?

Ang. halve dage - jeg har det præcist på samme måde. Kan heller ikke bruge halve dage til noget - de ødelækker statistikken for de næste 4 uger. Det var een af grundene til at jeg ikke tastede mad ind i julen (den anden var at det blev for besværligt ;-).

Som et trin på vejen mod sund kost, så er franskbrød marginalt bedre end kage - det kommer lidt an på hvad du putter på vil jeg tro. Men også kun marginalt. Jeg siger ikke du skal spise fiberbrød eller spinatboller - men traditionel franskbrød er faktisk uden næring og uden kostfibre som kan holde dig uden sult i lidt tid.

I 100 gram franskbrød er der 1.131 kj
I 100 gram lagkagesnitte er der 1.186 kj

Kan du se hvad jeg mener?

Grove franskbrødstyper er der næste lige så meget energi i (omkring 1000 kj) men de indeholder i det mindste kerner og frø med sunde fedtsyrer samt lidt kostfiber. Og så er der "råd" til at forsøde det med et stykke mørkt pålægschokolade ;-)

Men som Karina siger, så er det fint at du beholder dit franskbrød. Du skal næsten have set nogle af de ting jeg har spist på vejen mod sundere spisevaner :-) Hvis du med den kost du spiser nu, kan holde dit vægttab så er alt jo fint - og når du så synes du har lyst til at justere lidt, så ved du jo hvor du kan sætte ind ;-)

Du har i øvrigt ikke svaret på om du ikke får frokost i din arbejdsuge?
16 år7. februar 2008 kl. 09:43
#10
re: Yoyovægt, og planlægning mod det.
Hihi jo hun har - allerede inden du spurgte, for jeg spurgte nemlig også. Hun arbejder om natten og sover derfor ved frokosttid. Så der er en god forklaring. :-)

Kh Karina
16 år7. februar 2008 kl. 10:55



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });