sund og rask,, men er rad mager ???

Du læser en tråd i debat > vægtforøgelse


#1
sund og rask,, men er rad mager ???
ja jeg tager bare ikke på uanset hvad jeg stiller op..
jeg er sund og rask, dyrker vægt træning 2 gange om ugen,, jeg arbejder i et køkken,, så jeg bevæger mig rimelig,, jeg får mine 6-8 timers søvn,, jeg afslappet og ikke stresset... og bestemt ikke fedt forskrækket.. jeg drikker masser af skummemælk m. protein pulver,, jeg steger alt i olivenolie eller rapsolie,, spiser masser af ost, æg, fisk, frugt og grønt...
spiser sjællent slik og kage,, men kommer nu en del sukker i kaffen...
højde 182cm....vægt 62kg...blodtryk 135/76....fedt 7,6%..BMI 18,4...muskelmasse 48%, vand 74%..o.s.v. så alt er som det skal være, bortset fra at jeg burde veje 72,9 kg
mit umiddelbare problem er nok at jeg arbejder nathold og har svært ved at opretholde min appetit,, og kan ikke få noget ned, hvis jeg ikke er sulten ( derfor protein pulver )... men jeg har altid haft et appetit problem !!

Er der nogen der kan smide nogen guldkorn ???
evt om, hvordan man kickstarter en appetit..

VH michael
14 år9. januar 2010 kl. 21:18
#2
re: sund og rask,, men er rad mager ???
Altså hvis du er rask og sund gør det jo ikke noget du er lidt mager.. er det kun af kosmetiske årsager?

Ellers så spis nødder... hele tiden... de fylder ikke meget i maven men er stopfulde af kalorier og hæld 1 dl olivenolie over din salat eller grønsager hver dag.

Tro mig du kan godt få noget ned. Kan da godt være du ikke føler trang til at spise, men om det så måtte være decideret ubehageligt for dig at spise så KAN du godt få noget ned... Og så er det bare med at gøre det. Du skal ikke lytte til dit mæthedssignal, hvis du gør det kommer du ingen vegne. Spis indtil det gør ondt.
14 år9. januar 2010 kl. 21:39
#3
re: sund og rask,, men er rad mager ???
Tja, jeg ville da skifte den skummetmælk ud med sødmælk....eller hvis du synes den er for fed, så letmælk.
Og drop den proteinpulver!! Den gør ikke andet end at mætte dig, så du ikke har plads til den energi du har brug for. Energipulver ville være meget bedre til dig, hvis du absolut vil have tilskud af noget.

Og så behøver sådan en som dig jo ikke vælge den magre ost, yoghurt, mælk osv, men det ved du sikkert godt :-)

Og så er du jo nok nødt til at "tvinge" dig selv til at spise selvom du ikke føler sult.

Min mand havde det samme problem da jeg mødte ham (177 og 58 kg), men ved at presse sig selv, drikke sødmælk og bruge masser af olie har han nu taget 12 kg på. Det tog ham 4 år, så det kan være en langsommelig proces, men Rom blev jo ikke bygget på en dag :-)

Held og lykke med det :-)
14 år9. januar 2010 kl. 22:16
#4
re: sund og rask,, men er rad mager ???
nu er jeg ikke bare mager,, jeg er rad mager,, hule tændinger og kinder,, fremhævet knoglestruktur... hvad jeg ikke ville gi´for at få kinder :)

grundet til at jeg holder mig til skummetmælk er at jeg intollerant over for mælk,, har før, altid drukket økologisk sødmælk,, men det kan jeg så ikke mere...

og tvinge mig selv til at spise, har min mor sagt til mig siden jeg var 15 ( jeg er 33 ).. det er ikke nemt,, men jeg har så gjordt det at jeg har altid portions mad klar i køleskabet, lige til at varme i mocroen.. ( jeg laver iøvrigt altid min mad fra bunden )
jeg bruget ikke smør,, men jeg kommer maynaise på alt.. hvis det er rugbrød..

jeg drikker mit pulver fordi,, jeg har fundet ud af, at selv om jeg ikke er sulten, kan jeg altid drikke noget,, så jeg drikker noget med masser af kalorier... jeg går ikke efter om der er proteiner eller kulhydrater,, bare det er kalorier... mit kalorie indtag pr dag er fra 2000 til 4000 kalorier,, alt efter om det er en god eller dårlig dag..

men jeg takker for rådene,, og jeg tror faktisk jeg vil begynde at have nødder på mig altid..
og jeg vil tjekke det der energi puver ud, og se hvad det er.. har faktisk gået lidt uden om det,, da jeg mente det bare var sukker boost.. men det skal da undersøges..
Tak..
14 år10. januar 2010 kl. 06:54
#5
re: sund og rask,, men er rad mager ???
Hej igen

Nu kom jeg nok til at sammenligne dig lidt med mit arbejde (arbejder i køkkenet på et plejehjem) og "mine" beboere har jo lidt de samme problemer som dig, altså at de er for tynde og har svært ved at tage på. Og proteinpulver bruger vi KUN til de ældre hvis de fx har fået sår, brud el lign som skal hele. Det er nemlig det protein er - kroppens byggesten. Og de får det KUN i den periode hvor de skal hele for det tager nemlig appetitten og de får endnu sværere ved at tage på. Derfor jeg ikke lige forstod hvorfor du bruger det :-)

På mit arbejde laver vi energi-isterninger af noget energipulver - ved ikke præcist hvad det indeholder, men det kan jeg finde ud af hvis du gerne vil have det. Og det får de beboere som har meget ringe appetit, til at putte i diverse drikkevarer. Det kan ikke smages eller ses (derfor virker det også på de ældre, der ligesom børn helst ikke vil have noget de ikke kender ;-))

Og det virker!! De tager på, og får langsomt appetitten igen.

Nu ved jeg ikke om du nogensinde har vendt dit problem med en læge eller diætist??

For det vi gør på mit arbejde ved de småtspisende (som du nok ikke ligefrem er, men du nærmer dig da ;-)) er at vende kostpyramiden og de 8 kostråd lidt på hovedet, sådan at fedtprocenten kommer højere op. Hvor de fleste mennesker skal have max 30 % fedt om dagen, må vores beboere gerne få omkring de 40%.

Nu ved jeg ikke om du spiser sovs, men denne kan du jævne med smørbolle i stedet for meljævning. Grønsagssupper kan jævnes på samme måde. Kartoffelmos med ekstra smør er også fint. Frugtgrød kan også suppleres med olie - det kan gøres med stort set alle flydende retter. Fromager lavet med godt med flødeskum (hvis du kan tåle det??) Pålægssalater kan du også selv lave, med mayonnaise og fede mælkeprodukter.
Ellers er det fint at du bruger mayonnaise ovenpå pålægget.

Jeg synes i hvert fald at du i en periode skal prøve at lægge de "normale" kostråd lidt til side, og prøve at få fedtprocenten op. Ikke at du bare skal slippe tøjlerne og kaste dig frådende over fast-food'en, for vitaminer skal du jo også have, men du behøver i hvert fald ikke tjekke fedtprocenten i noget som helst :-)

Og så er mange små måltider godt til lille appetit...gerne 6-8 om dagen.

Håber du kan bruge det til lidt, held og lykke :-)

Vh Karin
14 år10. januar 2010 kl. 11:43
#6
re: sund og rask,, men er rad mager ???
Hmmm....ved ikke lige hvorfor jeg blev til "gæst", men det er altså kaj1973 der skrev sidste indlæg :-)

Vh Karin
14 år10. januar 2010 kl. 11:48
#7
re: sund og rask,, men er rad mager ???
Ved mig har det hjulpet generelt at tælle mine kalorier, så jeg er sikker på hver eneste dag at jeg får nok. Selv om jeg kun er meget lidt aktiv (pga. fysisk skade) skal jeg indtage min. 4000 kalorier om dagen så vil tro at du skal indtage en del mere for at det ikke kun dækker din krops energibehov. Du skal jo have flere kalorier end du forbrænder og kunne forestille mig at du forbrænder en del ud fra din beskrivelse. Nu du ikke kan tåle mælk så drik soya mælk (rismælk) eller lign. istedet for de er også mere fedende.

held og lykke
14 år12. januar 2010 kl. 23:57
#8
re: sund og rask,, men er rad mager ???
Jeg giver dig ret i at jeg nok,, skal have lidt mere disiplin omkring et mere ligeligt fordelt kalorie indtag...
mit kalorie indtag skulle eftersigende ligge mellem 2500-2700 cal. om dagen, alt efter vilken tabel jeg regner ud fra,, og højere hvis jeg skal ligge i kalorie overskud.. så 3000-4000 cal. om dagen burde være nok.... Eller har jeg overset noget ????
14 år13. januar 2010 kl. 22:13
#9
re: sund og rask,, men er rad mager ???
Kaj 1973,, Nu undgår jeg så vidt muligt smør, i større mængder,, det skulle efter min information være det usunde fedt... og en ½ pakke kærgård om ugen ( 125gr ) må være rigeligt til en mand...
14 år13. januar 2010 kl. 22:21
#10
re: sund og rask,, men er rad mager ???
Jeg har iøvrigt været til min praktiserende læge et par gange og vendt det med ham,,,, men han siger så det er normalt i mit tilfælde, da det ligger til familien,, og at jeg ikke er i fare..
det skal lige siges at min lille bror er 212 cm høj og vejer omkring 75 kg.. min far er 198 cm høj er vejer 70 kg.. men jeg syntes ikke det er en undskyldning,, det er mig undrene, at nogen bare har så svært ved at tage på,, og sikkert osse den anden vej for andre... kroppens organismer arbejder vel på samme måde hos alle... Hvad er det der gør at min krop forbrænder så meget energi, selv om jeg intet foretager mig... i mine ungedage,, kunne min kærste ikke engang ligge vedsiden af mig, fordi min krop simpelhen var så varm.. jeg fik ovenikøbet øgenavnet " the human heating maschine" ...
14 år13. januar 2010 kl. 22:33



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });