Hej derude

Du læser en tråd i debat > vægtforøgelse


#1
Hej derude
Hej

Ville lige høre om der overhovedet er nogle herinde, synes selv at det kunne være rart at kunne finde lidt opbakning om fælles problemer.

Hvis der evt. er nogle her som har lidt af/lider af spiseforstyrrelser, eller bare prøver at tage på eller holde vægten eller lignende, kunne det være rigtig fedt hvis vi kunne følges lidt ad :-)

Hilsen Julie
14 år18. juni 2009 kl. 09:43
#2
re: Hej derude
hej Julie.

det lyder som om a du har problemer med vægten, ligesom jeg har. Jeg har nu næsten været i gang i et år, for at prøve på at tage på, men uden resultater. i sidste uge var jeg til en fødevaretest, og fik konkluderet at jeg ikke kunne tåle rug, desværre :-( -så jeg håber på at det kan hjælpe mig.. :-) i sommerferien sidste år fik jeg en spiseforstyrelse, hvor jeg tabte mig over 10 kilo, så jeg vejer nu lidt over 40 kilo. det er ikke meget da jeg er 15...

Men jeg vil meget gerne hjælpe dig, og støtte dig (så meget som jeg nu kan.. ) jeg glæder mig til at høre fra dig.

knus Pernille
14 år21. juni 2009 kl. 13:34
#3
re: Hej derude
Hej Pernille

Det er rart at høre at jeg ikke er alene om at have den slags problemer, troede næsten ikke der var nogle herinde på dette forum, så tak for dit svar :-) Håber vi kan støtte hinanden :-)

Har du stadig din spiseforstyrrelse eller er du kommet ud af den? Fik du behandling?
Hvis du ikke kan tåle rug vil det så sige du ikke må spise rugbrød og alt sådan noget?

Hvor meget skal du tage på for at nå din normalvægt?

Knus Julie
14 år22. juni 2009 kl. 09:16
#4
re: Hej derude
Hej Julie..

Altså jeg bilder mig selv ind, jeg er helt rask, men tæller stadig mine kalorier, og holder mig gerne under 1000, da jeg synes det er svært at nå mere, uden jeg overspiser. Jeg har snakket med en dame om det, som selv har haft det, og så hjalp det mig meget at læse bøger om det..
og nej, jeg må ikke spise rugbrød, eller anden for for børd med rug i, det vil sige storteset alt. så fra nu af, spiser jeg lyst brød, og hjemme bagte boller med special mel.. :--)

Hvordan har du de nu? hvad vejer du? Spiser du normalt? Har du problemer med hvad du bør og ikke bør spise?

Knus Pernille.
14 år22. juni 2009 kl. 22:24
#5
re: Hej derude

Jeg har rigtig meget problemer med hvad jeg spiser, i hverdagenspiser jeg rigtig sundt, bare lidt for lidt, jeg har ikke anoreksi mere, men nærmere ortoreksi de dage hvor jeg ikke kaster op. Jeg går i panik hvis jeg ikke får 600g grønt om dagen og nok motion osv...

Men går ikke så meget op i at være tynd mere.

Jeg er meget kraftigt bygget med store knogler, så jeg ser meget tynd ud med udstikkende ribben osv, selvom mit bmi faktisk er oppe omkring 18,5, og jeg styrketræner og har rigtig mange muskler. Så jeg prøver at komme op på omkring de 60kg, vil gerne have mine former tilbage, men hver gang jeg når derop så taber jeg mig igen i løbet af rigtig kort tid... Svinger meget mellem 54 og 60 kilo... Jeg er 1,75cm og 17år om et par uger.

De dage hvor jeg ikke spiser ortorektisk, overspiser jeg og kaster op. Det er blevet en rigtig skidt vane, som har stået på i ca. 1 år nu, det startede da jeg begyndte at give slip på anoreksien.

Jeg går i behandling 1-2 gange om ugen på Hillerød Center for spiseforstyrrelser hvor jeg taler med en psykoterapeut og går til familiesamtaler osv. Men jeg synes ikke rigtig at det hjælper...

14 år24. juni 2009 kl. 12:36
#6
re: Hej derude
det er godt at høre at du får hjælp :-)
-men hvad med din familie siger de ikke noget til det?
Jeg kender det godt, det er ikke fordi man føler sig tyk, man får det bare dårligt, hvis man spiser for meget..
men prøv og se om du ikke kan skifte noget af al frugten ud, med nødder, eller frugt, som advokado..

Hvor meget træner du i løbet af en uge?
Det med at kaste op har jeg aldrig gjort, men det er nok noget af det, der delægger dig mest! så hvis du gerne vil tage på, eller bare blive rask, er det nok noget af det først du skal arbejde på..
14 år24. juni 2009 kl. 17:44
#7
re: Hej derude
Jeg skal også forsøge at tage på.. Ved ikke helt hvordan.
Vil helst ikke spise mere end omkring 400 kcal og de skal forbrændes på minimum 2x40 minutters daglig motion.

Har været i behandling for selvskade i et par år nu, så da jeg stoppede med det i november begyndte jeg at tabe mig. Har smidt lidt over 17 kg siden. Åbenbart først nu, hvor jeg begynder at blive undervægtig har min behandler villet sende mig til noget ektra hjælp for spiseforstyrrelse. Skulle meget gerne starte hos en psykolog fra juli.

Nogen der ved hvordan man handler ind og spiser mere, uden at gå helt i panik?
14 år25. juni 2009 kl. 06:40
#8
re: Hej derude
-Pernille; Jo min mor er en meget stor støtte, selvom hun har ret svært ved at tackle det når jeg overspiser og kaster op, det er umuligt for mig at skjule det så vi er åbne omkring det herhjemme. Hun hjælper mig meget mere end klinikken gør, de bliver ved med at snakke om hvordan de fremtidigt skal hjælpe mig, men vi når aldrig igang med den reelle behandling selvom jeg har gået der i et år :-S

Jeg løber hver dag hvis jeg kan nå det, mellem 5 og 15km... Så styrketræner jeg i fitness center to gange om ugen i 1 time. Men det har min mor planer om at sætte en stopper for fordi min fedt% er for lav. Så rider jeg og cykler en del også. Hvad med dig, dyrker du også meget motion? Og hvor høj er du egentlig?

Hvis du har rigtig mange problemer i hverdagen med maden kan du søge om at få psykologhjælp, så betaler staten det :-) Yay længe leve velfærdsstaten xD

Antihero: Mener du at du kun spiser 400Kcal på en hel dag, eller mener du ved hvert måltid? For 400kcal er da godt nok ikke meget... Jeg kan personligt ikke rigtig komme over 400 i et måltid. Men det vil så sige jeg ender på omkring 1200 på en dag...

Mht indkøb af mad, kan du måske få din familie eller venner til at købe ind for dig eller gå med dig når du handler? Den med at spise maden er værre, der er desværre ikke et rigtig trick jeg kan komme med til det... Men hvis du kun spiser 400kcal dagligt, så ville jeg råde dig til at holde en motionspause indtil du begynder at spise noget mere, for det kan jo være farligt med så meget motion på næsten tom mave..


Knus Julie

14 år25. juni 2009 kl. 08:45
#9
re: Hej derude
Ja, 400 kcal per dag +/- ca. 30 kcal.
Kan desværre ikke droppe motionen, for hvis jeg ikke holder min kost og motionsplan så begynder jeg at skære igen.
Bor alene og har ikke rigtigt kontakt til så mange mennesker. Social kontakt = mad = kalorier = vægtøgning. Så jeg bliver indenfor med min mini-stepper hvis det kan lade sig gøre. Der er heller ikke så mange som kender til det her. Har forsøgt at handle ind, men der er så mange varer. Der er 30 pakker rugbrød og skal glo på alle næringstallene om og om igen for at beslutte mig.. Ender næsten altid med at gå ud med de samme 6-7 ting.
Men vil sgu gerne have det bedre. Ved bare ikke hvordan.
14 år25. juni 2009 kl. 11:42
#10
re: Hej derude
Hvor er din familie/forældre henne i billedet, har du kontakt til dem tit og kender de til dine problemer? I så fald så må du hellere lade dem vide at du har det svært så de kan hjælpe. Folk er ofte mere forstående end man regner med, det har min omgangskreds i hvert fald været.

Det er måske en skidt idé at du bor for dig selv hvis du spiser så lidt og motionerer så meget osv, du kunne jo gå hen og falde om (det er sket for mig flere gange, hvor jeg blev fundet af min mor) uden at nogen opdagede det.

Jeg kan slet ikke forstå at du kan klare dig på så lidt mad.. selvom jeg selv har været meget syg med et bmi på 14 for et år siden, så har jeg aldrig spist under 800kcal på en dag... Jeg har så også utrolig nemt ved at tabe mig :-S

Jeg kan godt forstå at du har svært ved at handle ind, især når din kostplan er så stram...

Det lyder som om du er fanget i et rigtig ondt mønster med din kost og motionsplan, og det gælder virkelig om at bryde det inden det tager fuldstændig overhånd. Og har man først brudt det én gang, bliver det 100 gange nemmere de næste gange. Men det er pissesvært de første gange inden man opdager at der faktisk ikke sker noget ved det, så det drejer sig også meget om hvorvidt man virkelig ønsker at blive rask. Ønsker du det? Eller vil du helst gerne bare blive ved med at tabe dig?
14 år25. juni 2009 kl. 15:26



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });