Hvorfor tager jeg på?

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende


#1
Hvorfor tager jeg på?
Hej! Jeg har brugt mad i tal og energitætheden i godt to uger - på godt halvanden uge tabte jeg 2,5 kg (mål er 5 kg i alt) men nu har jeg over de seneste dage taget 0,5 kg på igen, selvom jeg fortsat overholder de knap 1200 kcal pr dag - hvad gør jeg galt?
Mvh Bettina
10 år20. januar 2014 kl. 12:55
#2
Hej Bettina

Der kan være flere forklaringer.

1. Du skal til at have din menstruation. Her stiger vægten for de fleste kvinder, for så at falde når menstruationen er kommet.

2. Du er begyndt at træne. Dette vil gøre at din krop til at starte med danner mere blod, og dette kan resultere i en mindre vægtstigning. Desuden vejer muskler mere end fedt.

3. Du taster forkert ind

4. Når vi begynder på en kur smider vi for det meste meget hurtigt 1-2 kg alt efter hvor store vi er, og så begynder kroppen at sætte sig i mod, især når du er nede på 1200 kcal, dvs. at den holder lidt mere på kcal'erne fordi den fra naturens side ikke ønsker at vi skal tabe os, men bare rolig, det er bare en udligning fra at du har tabt dig hurtigt, og hvis du holder ved med at have underskud, så skal vægten nok begynde at bevæge sig nedad igen :)

Tillykke med det du allerede har tabt dig! Jeg håber du kan holde gejsten, selvom det driller lige nu.

Camilla
10 år20. januar 2014 kl. 13:21
#3
Tak for svar Camilla!

De første tre muligheder tror jeg ikke på. Jeg træner ikke mere end jeg plejer men spiller håndbold to gange i ugen og løber så vidt muligt en gang i ugen - altså ikke det helt vilde med motionen.

Jeg må se hvad der sker når jeg fortsat holder mig under 1200 kcal pr dag. Du mener ikke det har noget at gøre med for mange kulhydrater? Jeg har efter begge graviditeter tabt hhv 11 og 13 kilo via proteinkuren, men det er klart at vores datter på 4,5 år stiller spørgsmålstegn om aftenen ved at jeg ikke spiser pasta, kartofler mv. Derfor syntes jeg jo det var oplagt at prøve dette med energitætheden.
Jeg skylder måske at nævne (hvis du ikke kan se min profil) at jeg er 30 år, 163 cm og vejer idag 64,7 kg. Mål er 62 kg - drømmevægt er selvfølgelig under 60 kg :-)
Mvh Bettina
10 år21. januar 2014 kl. 18:07
#4
Jeg synes også bare du skal klø på :)

Mht kulhydrater - nej det har intet med det at gøre. Kcal er kcal uanset hvor de kommer fra! 55 % af vores energi indtag skal stamme fra kulhydrater, så faktisk rigtig meget. Prøv dog at fokusere på grove grøntsager og fuldkornsvarianter af brød, ris og pasta, da fibrene vil holde dig mæt i længere tid.
For meget fedt belaster dit hjertekar system.
For meget protein belaster dine nyrer, fordi kroppen slet ikke kan optage alle de proteiner. Så jeg ville holde mig fra protein kure.

Mvh

Camilla
10 år21. januar 2014 kl. 18:46
#5
Pas nu på
Hej, har læst jeres debat og forstår ikke hvorfor der er så meget fokus på de 1200 kcal..... Man skal også huske på at vi fungerer på et minimum. Camilla, elsker at du kalder en kcal for en kcal, så tak for det!
Jeg tror at man kan presse sit system for hårdt så det arbejder endnu mere for at optage energi. Derfor er det vigtigt at gøre sig klart hvor meget man reelt har brug for. Jeg har faktisk tabt mig mere ved at indtage 1500 kcal om dagen frem for 1200, sandsynligvis fordi man bruger det ekstra på andre funktioner.
Man vil gerne tabe sig, men sundhed handler om mange ting, så Bettina, kan ikke rigtig gennemskue hvad det handler om for dig, men din vægt lyder da helt fin for mig :-)
10 år23. januar 2014 kl. 23:29
#6
Jeg spekulerer også noget i antallet af kcal, og håber Camilla vil byde ind med et svar :-) siden siger til mig at mit mål er i konflikt med mit basale behov og at jeg bør øge motionen. Jeg kan bare ikke finde nogen steder hvad mit basale kcal behov er?!
10 år28. januar 2014 kl. 16:34
#7
Hej :)
Dit basale stofskifte er den mængde energi din krop bruger hvis du ligger stille i 24 timer, så altså den energi organerne skal bruge for at fungere. Denne er forskellig alt efter alder, vægt og køn.
Selv hvis vi spiser mindre, fungerer vores organer selvfølgelig stadig, fordi så tager kroppen fra depoterne. Kroppen vil dog sætte stofskiftet ned og holde på energien, så hvis man har mulighed for det, vil jeg anbefale at skrue op for motionen i stedet for at skrue energien ned under basalstofskiftet. Dette især hvis man ofte er på diæt, da kroppen holder mere på energien for hver gang vi går på en streng diæt.

Mvh
Camilla
10 år28. januar 2014 kl. 17:05
#8
Tak for svar :-) har lige Googlet basalstofskifte og fandt frem til at få det udregnet. Har et basalstofskifte på 1362 kcal og et total energibehov på 2247 kcal. Skal det tolkes som om at det vil være en god ide at øge kcal indtag fra 1200 til fx 1300 (frugt/grønt) og samtidig øge motionen med minimum det samme? Det er et rigtigt spændende emne omend rigtigt stort emne der tager tid at få styr på :-) tak for dine fantastiske svar Camilla :-)
10 år28. januar 2014 kl. 19:58
#9
Og vil lige tilføje at jeg kun har været på kur to gange tidligere - nemlig i 2009 og 2012 efter to fødsler :-)
10 år28. januar 2014 kl. 19:59
#10
Hej Bettina
Jeg er glad for at du kan bruge mine svar :)
Ja jeg ville sætte mit indtag op til de 1362, da det ellers også kan være svært at få en varieret nok kost.

Mvh

Camilla
10 år28. januar 2014 kl. 22:25



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });