Strækmærker og løshud

Du læser en tråd i debat > off topic


#1
Strækmærker og løshud
Hej Alle,

Dette er min anden dag her på siden og jeg har nu igen begivet mig ud i en kur, jeg skal tabe mig 15 kg inden 20. november, og indtil videre går det fint, men jeg må ærligt indrømme at jeg er meget nervøs for hvad dette vil betyde for min hud, jeg har allerede tabt omkring 15 kg, som jeg havde på gennem teenage årene (det gjorde jeg for nogle år siden), og jeg har allerede en del strækmærker som jeg inderligt ønsker at komme af med, jeg er virkelig bange for at få flere, jeg bekymre mig også om løs hud, er det noget i andre har haft erfaring med? Hvordan kan man undgå strækmærker og løst hus, om ikke andet så prøv at få minimeret dem. Jeg træner, men er der nogle der har forslag til hvilken slagstræning, eller noget andet som i evt. har forsøgt
Et hvert råd vil blive modtaget med kyshånd :-)
13 år11. august 2010 kl. 10:39
#2
re: Strækmærker og løshud
Hej Nivino, jeg kan ikke give et fuldt svar, men dine problemer kommer an på din alder. Hudens evne til at trække sig sammen svinder med årene, men kan hjælpes en lille smule med fede cremer og massage, tror jeg. Massage med hamphandske og kolde afvaskninger stimulerer den mikromuskulatur som ligger lige under huden (den som kan få hårene til at rejse sig på din arm). Strækmærker kommer ikke af at tabe sig, men dannes, når vævet overbelastes. Opstår typisk under graviditet. Håber der er andre som kan give hele svaret.
13 år11. august 2010 kl. 12:45
#3
re: Strækmærker og løshud
De strækmærker jeg har er hormonelt betinget. Jeg synes de bliver pænere jo ældre de bliver ( ellers så er det bare mig der ikke tillægger dem så stor betydning mere).
Jeg har indtil videre tabt godt 26 kg denne gang og har aldrig haft problemer med løs hud. Min appelsinhud er også ved at være væk.
Jeg spiser meget fisk, især fed fisk, spiser meget frugt og grønt, tilsætter 15 g rapsolie til min mad pr dag, drikker vand fordelt over hele dagen, tager kosttilskud, løber, dyrker pilates, går ture og smøre mig hver dag ind i en fed creme. Jeg bruger matas mild hudsalve, den minder om helosan (kopattesalve), men trænger hurtigere ind.
Blodomløbet har stor betydning for hudens kvalitet og både massage og motion virker stimulerende på blodomløbet.
Temperaturskift, mens man er i brusebad, øger også blodcirkulationen, men dette kræver man er sund og rask og ikke har problemer med hjerte og kar. Først bader man normalt i så varmt vand man kan holde ud til, og når man så er færdig med at vaske sig, så skruer man langsomt ned for varmen til vandet er så koldt som man kan holde ud til.
God fornøjelse.
13 år11. august 2010 kl. 13:00
#4
re: Strækmærker og løshud
Hej Nivino.

Jeg er ekspert i hud eller vægttab, men som Siri siger så kommer strækmærkerne når huden udvides, jeg læste dog engang på en hjemmeside at de også kan opstå hvis du har et for hurtigt vægttab, forklaringen er at strækmærker når huden ikke kan følge med den ændring der sker på din krop, så et vægttab skal gerne holdes i et stille og roligt tempo så både det fysiske og psykiske kan følge med. Du skal ikke forvente at de forsvinder, heller ikke når du taber dig. Strækmærker er en brist der sker i din hud og når de først er kommet så bliver de. De kan dog med tiden blive mindre synlige med tiden.

Mht. den løse hud så tror jeg også det afhænger af i hvilket tempo du taber dig og igen som Siri har skrevet af din alder. Jeg har selv tabt 15 kg. og skal tabe mig omkring 30 kg. mere, jeg tyer personligt selv til at smøre mig ind i cremer ofte og så sørger jeg for at drikke en masse vand, mit håb er at det kan hjælpe huden til at arbejde på livet løs.

Men mit bedste råd til dig er at du skal lade være med at jage for meget med dig selv, tab de sidste 15 kg i et roligt tempo så huden kan følge nogenlunde med.
13 år11. august 2010 kl. 13:07
#5
re: Strækmærker og løshud
DEr skulle selvfølgelig stå: At jeg IKKE er ekspert i hud og vægttab
13 år11. august 2010 kl. 13:08
#6
re: Strækmærker og løshud
Kære Nivino,

Jeg har så valgt den drastiske løsning.

Jeg har født 3 børn (og taget massivt på hver gang jeg har været gravid - + ekstra fostervand osv.) og så har jeg haft elevatorvægt siden barndommen.

For et par år siden tog jeg mig endelig alvorligt sammen og tabte så 40 kg. De 15 er røget på igen - og dem er jeg ved at tabe nu.

Når jeg har tabt de 15 kg har jeg lovet mig selv, at jeg får lavet en maveoperation. Får fjernet overskydende hud, får lidt fedtsugninger hist og pist og syet mavemusklerne sammen (har forgæves forsøgt at træne dem op igennem de sidste par år - uden synligt resultat, dybt frustrerende).

Beslutningen om maveoperationen er kommet hen over det sidste år, og har krævet mange svære og store overvejelser. Det er ikke en beslutning man skal tage, hvis man ønsker sig (flere) børn - ligesom der er mange andre faktorer der spiller ind. For mit vedkommende er det det rigtige - fordi jeg mange gange har været ked af hud og mave - og føler det er en barriere i mit liv, at slæbe rundt på det.

Tab dig stille og roligt. Giv din hud ½ - 1 år til at trække sig sammen (processen stopper ikke, fordi du er færdig med at tabe dig). Strækmærker bliver meget pænere med årene - smør dem evt. med e-vitamin olie - det hjælper.

Held og lykke
13 år11. august 2010 kl. 13:23
#7
re: Strækmærker og løshud
Hmm jeg har selv tabt mig fra 80kg til her hvor jeg er nu - 57-58kg og har derfor en hel masse strækmærker på indersiden af lårene som jeg vitterligt forbander. Det jeg gør er at træne inderlårene i fitnesscentret med maskiner til styrketræning af inder- og yderlår og det synes jeg faktisk hjælper.

Om sommeren når jeg skal have shorts på eller lignende, vælger jeg en genvej - nemlig selvbruner. Det får strækmærkerne til at syne mindre og kan nærmest ikke ses da 'rillerne/ujævnhederne' der som regel er blegere end rundt omkring bliver samme farve som huden ved siden af.
Det får selvfølgelig ikke strækmærkerne væk permanent, men det er faktisk noget af det mest effektive jeg har prøvet, da jeg trods 2 års træning af inderlårene stadig har en del mærker tilbage (men de ER blevet pænere). Tror at det er umuligt at få dem helt væk.

13 år12. august 2010 kl. 16:16
#8
re: Strækmærker og løshud
Mange tak for alle de gode råd, jeg er 28 år, så ved ikke helt hvor meget min hud kan klare endnu, men håber inderligt den kan følge med.
Jeg prøver så vidt muligt at tabe mig mellem et halvt til et helt kilo om ugen, og så er jeg begyndt at træne lidt oftere og tager varme kolde bade.
Jeg har læst mig frem til at man kan minimere, strækmærker ved hjælp af laser, de forsvinder ikke, men kan gøres pænere, jeg har dem på rundt om rygge og maven.
Igen takker for de gode råd, det hjalp i hvert fald ;-)
13 år14. august 2010 kl. 01:55
#9
re: Strækmærker og løshud
Jeg har hørt om en creme der skulle hjælpe på problemet, og endda også på karsprængninger (Dem har jeg i en alder af 19 år flere af end min mormor :( )
Den hedder Cosborg Pretty Legs. Jeg har ikke prøvet den selv da den er lidt dyr, men når jeg kommer under de forbandede 65 kg er præmien denne creme :)
13 år14. august 2010 kl. 13:33
#10
re: Strækmærker og løshud
Jeg har laest at fiskeolier, hjaelper hudens evne til at traekke sig sammen, og da jeg ikke altid er saa god til at spise fisk tager jeg et kosttilskud. Desuden bruger jeg en kropsolie fra biotherm som skulle hjaelpe. Det ved jeg nu ikke om den direkte goer, men huden er laekker bloed bagefter og det er ret vanedannende :-)
13 år15. august 2010 kl. 16:30



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });