Haven kalder

Du læser en tråd i debat > off topic


#1
Haven kalder
Ja.. ikke at jeg skal derud endnu. Det er alligevel for koldt. Men nu har jeg fået købt 2 små drivhuse i plastic af den slags man kan forspire i og jeg har fået sat tomater, peberfrugtplanter, citrongræs, persille og oregano.

Den står hjemme i nærheden af et vindue og jeg kikker i den hver dag selvom jeg godt ved at de ikke sådan lige spirer med det samme.

Den anden skal bruges midt i marts hvor jeg skal forspire forskellige andre ting til haven.

Og så er jeg i samråd med min svigerfar ved at planlægge købet af sibirisk lærk til to højbænke - køkkenhaven skal nedlægges og vi skal have to højbænke i stedet i det håb at det vil se pænere ud.

Vi skal have een på 4-5 meter til mig og en på 3 meter til børnene (de får hver 1 meter i enden og det mellemste meter skal bruges på pralbønner eller pyntegræskar).

Hold da op hvor jeg længes efter foråret lige nu.
16 år25. februar 2008 kl. 14:25
#2
re: Haven kalder
Ja det må gerne blive forår HURTIGT :-)

Jeg har været ude at rode lidt, men min næse løber som en vandhane, sikkert pga den lave temperatur.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad du vil bruge til at bygge højbedene af?
16 år25. februar 2008 kl. 15:00
#3
re: Haven kalder
Jeg bygger højbedene af sibirisk lærk. Det er selvimprenerende træ og derfor er det ok at bruge i forbindelse med køkkenurter.

De to bede kommer til at koste i omegnen af 2200 kroner - og det er uden sneglehegn.


Jeg så denne artikel igår: fpn.dk

Den handler om at vi skal ud og slå dræbersnegle ihjel nu - mens der kun er 400-500 snegle - som kan blive til 400.000-500.000 i løbet af sommeren.

Er der nogen som ved hvor man kan købe billigt ferramol?

Jeg overvejer også at købe sneglefælder. Er der nogen som har erfaring med dem?
16 år26. februar 2008 kl. 08:08
#4
re: Haven kalder
Hej Jakob!
Jeg havde næsten helt glemt havetråden. Der er så meget interessant læsestof i vægttabs "dimsen" (hvad er det nu det hedder :-) at jeg aldrig kommer længere.

Billigt ferramol hved jeg ikke hvor man køber billigt, jeg har selv lige købt 2,5 kg i Bilka til 350 kr. hvilket er den største portion man kan få der. Det er jo altid billiger jo mere man køber.
Min nabo snakkede sidste år om at købe det på nettet i 10 kg. portioner, jeg vil spørge ham om pris m.m.
Da jeg også havde hørt det om at komme igang tidligt med sneglebekæmpelsen, ville jeg dog have noget hjem hurtigt derfor købte jeg noget i Bilka.
Sidste år klippede vi allerede snegle fra midt i marts!

Jeg vil tro at når temperaturen når op på det der skal til for at nematoder kan overleve (mener det er ca.17*C) vil jeg nok gå over til dem. Men jeg ved sgu ikke rigtig der er jo bivirkninger ved både gift og nematoder vil jeg tro, det er virkelig noget bæ med de snegle.`
Jeg orker dog ikke alt det klipperi i år. Sidste år brugte vi flere timer hver aften med lommelygte i den ene hånd og saks i den anden. Det er for hårdt. Og så er der også det med, at hvis ikke alle i nabolaget er lige ihærdige så.....

Hvor køber du iøvrigt det der sibiriske lærk+
16 år5. marts 2008 kl. 21:43
#5
re: Haven kalder
Den sibiriske lærk købte min svigerfar til mig. Han er på god fod med Harald Nyborg hvor han bor.

Man kan købe det i alle trælasthandler - herunder også silvan, stark, harald og hvad hedder de alle sammen. Ring rundt, fordi der er forskel på prisen og på hvilke længder de har hjemme. Hvis du har brug for træ i lænden 4 meter og de kun har 5 meter længder hjem så kommer du til at betale for den sidste meter af hver planke også.

Jeg bruger ferramol som sneglebekæmpelse fordi det kun slår snegle ihjel. Alle snegle ganske vist, men de spiser jo også alle sammen af mine jordbær så det har jeg det fint med. Desuden vil jeg lave hjemmelavede øl-fælder i år (af store sodavandsflasker) eller evt købe een hvis jeg falder over et godt tilbud.

Jeg regner egentlig ikke med at gøre mere. Sneglene er så ulækre at hvis jeg ser hvad der er indeni dem, så får jeg brækfornemmelser.

Lad os nu se hvor stort problemet bliver.
16 år6. marts 2008 kl. 09:16
#6
re: Haven kalder
Hmm måske det kunne være din lille backup kur, hvis du ikke kan tabe de sidste par kilo. At gå og klippe snegle over, så du bliver forkvalmet og intet kan spise ;D
16 år7. marts 2008 kl. 00:46
#7
re: Haven kalder
BWADR!

Og så ind til aftenskaffen, der i dagens anledning består af .. Toms Chokoladefrøer?
16 år7. marts 2008 kl. 12:50
#8
re: Haven kalder
.....eller en kanelsnegl
16 år7. marts 2008 kl. 12:57
#9
re: Haven kalder
uhm ja, haven kalder, mine syrener står i knop - det gjorde de ihvetfald indtil igår. Lige nu er det jo lidt svært at få øje på haven, den er blevet hvid! Mystisk påske.
hilsner margitte
16 år22. marts 2008 kl. 10:10
#10
re: Haven kalder
Ja, også her. Men med lidt held så får frosten taget livet af de fleste ibiriske snegle.

Jeg var ude og ryste nogle buske idag og vifte lidt sne væk fra påskeliljerne.
16 år22. marts 2008 kl. 20:37



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });