Mismatch mellem indtaget fedt (111 gram) og indtaget fedtsyrer (97 gram) hvordan/hvorfor?

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Mismatch mellem indtaget fedt (111 gram) og indtaget fedtsyrer (97 gram) hvordan/hvorfor?
Der står i oversigten at jeg har indtaget 111g fedt,men når jeg kigger på fedtsyrerne og lægger dem sammen får jeg kun 97g. Hvor blev de 14g af?? Nogen bud? Det burde vel være ens eller? Madital.dk in komplet?
11 år6. december 2013 kl. 16:38
Fejlkilder
Kære Rasmus,

Jeg kopierer hermed svaret, som jeg har givet i den anden tråd, hvor du har stillet samme spørgsmål :-)

Den anden tråd: madital.dk

2) Jeg kan godt forstå din undren her. Der er ikke overensstemmelse imellem det totale fedtindhold og summen af de enkelte fedtsyrer. Sådan er det både i fødevaredatabanken (se fx foodcomp.dk) og også på næringsdeklarationer (prøv at kigge i dit skab). Jeg vil gætte på, at uoverensstemmelsen skyldes forskellige beregningsmetoder, når næringsindholdet undersøges i fødevaren. Der er også uoverensstemmelse, hvis du beregner energiindholdet ud fra protein+fedt+kulhydrat+alkohol og sammenligner med det totale indhold som er angivet (med mindre at totalen selvfølgelig er beregnet af producenterne). Dét skyldes forskellige fremgangsmetoder for total og enkeltnæringsstoffer. Dette er en af de fejlkilder, som vi må leve med i kostprogrammer. Jeg kan afsløre dig, at der er flere, men selvom der forekommer alle disse større eller mindre fejlkilder, så afspejler det samlede billede alligevel praksis i en tilstrækkelig grad til, at det er anvendeligt. Af samme grund anbefaler jeg også altid at man ikke går for meget ned i detaljen, når man indtaster sin mad. Uanset hvad vil dataene aldrig være fuldstændig korrekte i forhold til virkeligheden. Så vi må nøjes med tilnærmelsesvise korrektheder :-)

Mvh Lone
11 år7. december 2013 kl. 02:33
Ok mange tak for svaret Det...
Ok mange tak for svaret. Det var noget i den stil jeg havde forestillet mig. Var også inde at tjekke fødevaredatabanken og kunne som du konstatere det samme "problem".
11 år7. december 2013 kl. 10:53

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...