protein,kulhydrat og fedt pr kg kropsvægt

Du læser en tråd i debat > kost


#1
protein,kulhydrat og fedt pr kg kropsvægt
Hej alle...

Jeg har været igang med læse noget nu her inde på aktiv træning.... og har flere steder faldet over hvad der anbefales af de forskellige næringsstoffer afhængig af hvor meget man vejer.
Kommer lige med hvad der stod inde på aktiv træning:

Protein 1,2 - 1,7 g pr kg kropsvægt (109,2 - 154,7g)

kulhydrat 5-8g pr kg kropsvægt (455-728g)

fedt 1g pr kg kropsvægt (91g)

Det er også fint nok at der anbefales det. Mit problem ligger så i, at hvis jeg regner ud hvor meget jeg så skal have, udfra at jeg vejer ca 91 kg. Så vil det svare til mellem 2893,8 - 4167,8 kcal.
Det lyder sku i mine ører af temmelig meget. Især hvis jeg skal gå efter det højest antal g/kg kropsvægt der er anbefalet.
Det må da virkelig kræve en ekstrem høj daglig aktivitet, især hvis man samtidig skal have en kcal underskud så man taber sig.

13 år25. marts 2011 kl. 00:18
#2
re: protein,kulhydrat og fedt pr kg kropsvægt
Der er et eller andet der der er HELT galt..!!

455-728g kulhydrater om dagen :O er du GAL det meget!! det mere end selv de prof bodybuildere spiser (og der snakker vi 5-6000kcal om dagen!!!!)

normalen :
Protein : 1.5-1.7g pr kg (Alt efter muskelmasse)
Kulhydrater : 1-2g pr kg (Alt efter aktivitet)
Fedt : 1g pr kg

Så du kan godt se det med kulhydraterne er HELT fucked (undskyld ordet).. du vil tage hurtigere på end alle på forumet tilsammen hvis du spiser den mængde :D
13 år25. marts 2011 kl. 14:09
#3
re: protein,kulhydrat og fedt pr kg kropsvægt
nu havde jeg så sandelig hellere ikke tænkt mig at spise efter det der. For som jeg jo netop skriver, kan det jo ikke passe. hehe

Jeg referede skam bare fra en side... hehe

men må desværre også lige pointere dine 1-2 g kulhydrat... hvis ens energifordeling skal ligge på ca 50-60% fra kulhydrat og protein maks 20%.... så bliver kulhydrat pr kg kropsvægt jo også nød til at ligge det højere pr kg ift protein. Altså måske omkring 2-4 g pr kg.??!! :)
13 år25. marts 2011 kl. 23:42
#4
re: protein,kulhydrat og fedt pr kg kropsvægt
Har godt lagt mærke til kostplanen vil ha den derop.. jeg bruger ikke de tal til noget da jeg bedre kan tabe mig uden.. jeg bruger den kun til at holde styr på kalorierne så jeg ved hvad jeg indtager :D
Der er også nogle facts som ikke passe heeeelt godt.. bl.a. hakket oksekød.. der kan du ikke vælge om det er 3-5%
5-8%
8-12%
15>%
Dvs i mit tilfælde spiser jeg kun 3-5% og der er ikke så mange kcal i som i 8-12% f.eks.. men den er nu med til at give et udemærket indblik i hvad man putter i skallen i løbet af en dag :D
13 år26. marts 2011 kl. 03:57
#5
re: protein,kulhydrat og fedt pr kg kropsvægt
ja der mangler virkelig noget iht hakket oksekød. Jeg vælger altid bare "oksekød hakket lavfedtindhold". Jeg bruger selv også kun 3-7 %.
13 år26. marts 2011 kl. 10:11
#6
re: protein,kulhydrat og fedt pr kg kropsvægt
1-2 gram hulhydrat/kg kropsvægt er AAAAALT for lidt. 5-8 gram er slet ikke så tosset - men gå ud fra kroppens idealvægt!

Følger man TeamDanmarks anbefalinger under en slankekur, så skal man ligge på 5 gram/kg og i øvrigt aldrig tabe sig mere end 1 kg pr. uge.

Skal man ikke tabe sig men dyrker sport for at præstere maksimalt så er 5-7 gram ideelt ved aktivitet op til en time om dagen.
Ved 2 timer så skal man (hold godt fast) helt op på 7-10 gram/ kg.
Kilden til disse oplysninger er bogen "Clinical Sports Nutrition" af Louise Burke og Vicki Deakin og er sakset herfra:

*** link fjernet, da det ikke virker længere ***

Men igen: det er ud fra idealvægten og når man dyrker intensiv konditionstræning hvor man virkelig går til makronerne. Men 1-2 gram - det er direkte usundt.
13 år27. marts 2011 kl. 19:13
#7
re: protein,kulhydrat og fedt pr kg kropsvægt
gtfh:

mange tak for dit svar. Det lyder meget rimeligt. Og giver meget mere meming at det er udfra ens idealvægt :)
Men synes stadig det lyder af rigtig mange kulhydrater.
var inde og læse de powerpoints du henviste til. Og som jeg vidst kunne forstå, så tror jeg at det er underforstået at man skal have 5-8 g hvis man i forvejen ikke har et ekstra lager kroppen kan tage energi fra(altså overvægtig).


energifordelingen synes jeg lyder meget fin. Min idealvægt udfra min højde (175cm) er 75 kg, hvilket vil se således ud;

kulhydrat 5g -> 375 g --> 1500 kcal ( ca 60 %)
protein 1,5g -> 450g --> 450 kcal (ca 19 %)
fedt 1g -> 75 g --> 525 kcal (ca 21 %)

det vil så få mig op til 2425 kcal om dagen, hvilket jeg måske synes er lidt meget lige pt når man gerne vil tabe sig. Min gennemsnitlige forbrænding inkl motion ligger nok på 2500 kcal. Så udfra det ville der jo gå evigheder, ca 93 uger, for at jeg bare tabte 1 kg ;)

den bog du henviser til, kan se titlen er på engelsk, er boget på engelsk eller kan man få den på dansk?
13 år28. marts 2011 kl. 10:48
#8
re: protein,kulhydrat og fedt pr kg kropsvægt
Bogen er på engelsk og prisen noget pepret - omkring 40 pund over nettet.

Din fortolkning af 5-8 gram var hvis man i forvejen er trimmet, tror jeg du har ganske ret i; triathleter er generelt nogle tynde nogen.
Dit kalorieregnskab med 5 gram ser fint ud i ligevægt, men kan godt se at det kniber lidt hvis du skal tabe dig - må indrømme at jeg ikke regnede efter hvad TeamDanmark skrev. Lidt kommer man til at skære ned. Så længe man ikke går til ekstremer, så går det nok også....
13 år28. marts 2011 kl. 13:12
#9
re: protein,kulhydrat og fedt pr kg kropsvægt
okay... har nemlig også hørt at der skulle være en dansk bog, som dansk idrætsforbund eller hvem det lige var som havde udgivet den. dansk elite sport måske? hvis der er noget der hedder det.. heh

men min point er i hvert fald at det sku være en super god dansk bog på markedet om emnet :)
13 år28. marts 2011 kl. 20:42
#10
re: protein,kulhydrat og fedt pr kg kropsvægt
gtfh : Det alt for meget det der.. 5-8g så skal jeg spise 500-800g kulhydrater om dagen.. det helt hen i vejret :D

Jeg kigger meget på kostplaner til bodybuilding osv da det interessere mig en del, og dem der spiser meget spiser 300carbs om dagen.. under slankekure er vi helt under 100.. husk på at får at yde noget hårdt er carbs med til at give kroppen energi, og skulle da nok mene dem der pumper på fuld smadder har brug for energien til det :D

Der står 100.000 forskellige ting på nettet og alle skriver bøger, laver blogs osv osv om det de nu mener er korrekt.. det bedste er og handle efter egeen mening.. og jeg VED at hvis jeg bare NÆRMER mig f.eks 400g carbs om dagen, så tager jeg HELT vildt på, selvom min Kcal, Fedt og Protein passer samtidig.. så det der giver jeg ikke det store for :D
13 år30. marts 2011 kl. 10:59



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });