Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1621
Jeg har også prøvet at have problemer med at sove pga knæet. Det er virkelig forbandet. Smerten er isnende, hvis man kan beskrive det sådan. Slemt.

Jeg faldt over en annonce på Facebook (samarbejder google og Facebook mon?) om slidgigt. Man anbefalede glucosamin sulfate. Man kan også få glukosamin hydroid, men det har ingen virkning. Jeg har lige googlet sulfaten og den koster 149,95 for 180 tabletter. Det er vel ikke ligefrem dyrt?

Jeg tænker at jeg vil prøve. Der er til ½ års tid. Så finder jeg vel ud af om det virker eller ej. :-D

Hvad kan ellers anbefales?
8 år20. april 2016 kl. 20:49
#1622
Kære Firkant - det du og 1magda skriver er meget typiske symptomer på slidegigt i hofter og knæ.
Jeg orker ikke, at krabbe opfør stigen og finde frem den bog jeg har lånt på biblioteket om artrose. Men jeg skal nok referere til afsnittet om de forskellige typer glucosamin fra bogen.

jeg valgte Cortaflex (HA Super Fenn) fordi jeg synes at producentens forklaring på hvorfor lige deres produkt virker bedre end så mange andre glucosamin + kondroitin produkter, lyder meget fornuftig i mine ører.
Linker lige til dansk hjemmeside
(Som næsten altid fandt jeg jo en idiot fejl også på denne hjemmeside. Sådan går det hyppigt når folk oversætter til dansk - og glemmer at bruge sin lille hjerne - Hrmpf! "bla bla Super Fenn, der er et sikkert og naturligt alternativ til Djævle Klo, har også inflamtorisk virkning og modvirker altså ledbetændelse." Der skal selvfølgelig stå " har også ANTIinflammatorisk virkning")

hhcare.dk

Man kan bestille Cortaflex piller til mennesker (eller de billigere tilsvarende produkter til heste) fra supplementsolutions.co.uk. Angivelig de bedste priser fra supplement solution.


Her lidt mere info på engelsk
equine-america.co.uk

Jeg er jo i den uheldige situation at det er totalt umulig at vide hvorfra mine smerter kommer.
Det er sikkert en blanding. Smerter pga svær slidegigt i hofteknogle PLUS degenerations problemerne i ryggen. Modic 1 og 2 forandringer, listese, indsnævringer i rygmarvs kanalen, diskusprolapser... De kan jo nemlig trykke på nervebaner sådan, at man får vanvittige smerter i ben og baller (iskiasnerven kommer gerne i klemme).

Skal i dag til indledende samtale med ansvarlig fys vedr. glaid.dk forløbet.
jeg håber hun ikke afviser mig - pga mine andre problemer..

Og så MÅ jeg tage mig sammen og sende kopi af min MR scanning plus anden info til Modic Klinikken i Odense. DE er landets førende eksperter på Modic... og jeg kan få second opinion helt gratis.

jeg var inde på sundhed.dk og læste i min e-journal. HOLD DA OP sådan dårlige notater der er skrevet fra mine konsutationer på Hillerød rygambulatorie!

bare ET eksempel: sidst jeg var der sagde jeg, at jeg agter at gå igang med at ride så småt. Og at de hellere må sige fra med det samme hvis de har indvendinger.
Næste seance er booket til ca en måned senere end sidst.

Og så læser jeg, at man ved næste konsultation vil fortælle mig at det er en DÅRLIG ide at jeg rider!
WTF!!!
Jeg har også konstateret at INGEN har reageret på de skyhøje kolesterol tallene i min seneste blodprøve! WTF WTF!
Man kan jo nemlig selv gå ind og tjekke. Tal som er alarmerende = udenfor det område man har besluttet er "normalt" - kommer frem med rødt. Så man faktisk med et blik kan se hvilke blodtal som i hvert fald ikke er i orden.

Jeg tænker, at kolesterol tallene skyldes min (mine) mediciner...
Den gang jeg fik Pentasa som PN medicin - fordi jeg havde gået i udbrud pga rygestop... læste jeg naturligvis indlægs seddelen. Hvor der stod meget klart, at levertallene skal tjekkes først og så følges op med nye blodprøver..
Det skete bare ikke...
Man må selv nærmest tage en læge uddannelse selv for at kunne holde styr på situationen hvis man er så uheldig at blive syg...

8 år21. april 2016 kl. 10:03
#1623
Rooo på....
Når sundhedspersonale hører ordet ridning, tænker de oftest extremsport med stor risiko for fald og uforudsete belastninger. Det er jo ikke helt løgn, men - det er også aktivering af lænden, stille og roligt i skridt, og noget kraftigere i trav og galop. Nu rider du islænder, og tølt er ret skånsomt for rytterens ryg. Vores smed har 4-5 diskusprolapser, men kan ikke holde sig fra hestene, så han har købt en stor islænder (150 - hvor p.kker finder man sådan en?) som kan gå direkte fra skridt til tølt. Og så rider han ellers trec - og rider for at vinde! Så dårlig ryg og ridning KAN altså godt forenes.
8 år21. april 2016 kl. 13:12
#1624
Måske kan en fysioterapeut give god vejledning, hvis hun/ han ser en stump video af bevægelsesmønstret?
8 år21. april 2016 kl. 13:18
#1625
Hihii MarleneP - tak for at du fik mig til at grine! Ekstrem sport - sammen med Mik-musen!!! Tihiii! Firkanten har mødt Mik - og ved, at han er den artigste og frommest hest der findes på denne jord!
Hvis I bare vidste hvor sød og tålmodig han er når den gamle invalid tante insisterer på at kravle op! Og endnu værre - komme ned igen!
Det er et drabelig cirkus!
Og det ville gå helt galt hvis ikke Mik stod fuldkomment stille under disse møjsommelige sprælle-kravle øvelser!

Når jeg skal op - skal han stå på præcis ret sted ved siden af en høj skammel. Heeeelt stille, medens jeg med stor møje fanger højre bukseben med højre hånd og løfter benet op på Miks bagdel. Så lægger jeg mig på mave på ham - og så glider højre ben ned på hans højre side.
Når jeg skal ned lægger jeg mig på mave. Lister venstre ben op på hans bagdel - og kan derefter, med store vanskeligheder, tvinge mit højre ben op på Mik bag. Når jeg ligger helt på mave på ham - så kan jeg møve mig på tværs. Og så kan jeg glide ned.

Mik ved godt, at det er noget som udløser ros (til skyerne) og små stykker gulerod at stå heeeeeeelt stille indtil jeg er klar!

Jeg burde helt bestemt få nogen til at optage cirkusset på video!
Hvis ikke andet - så som opmuntring til andre handicappede! med overskrifterne "man kan hvad man vil" OG "equitance necesse est" (som skal forestille at betyde "ridning er nødvendigt" - travesti på "navigare necesse est" som engang var mit motto. Den gang jeg sejlede jolle på EM niveau).
MarleneP - jeg tror du har ret i, at diverse sundhedspersonale mener ridning er en farlig ekstrem sport. De ser jo så mange tilskadekomne! MarleneP - det er ikke så svært at finde en af de der kæmpestore islandske heste, op til 150 - 152 i stang - folk avler gerne store heste. Desværre! De gammeldags er jo de "rigtige"!. Hvis man kigger på joras.dk så kan man sortere hestene efter stangmål - mener jeg at huske!

Af de fem alvorlige "hesteskader" i bekendtskabskredsen jeg kan komme i tanker om, var de fire 110% hestemenneskets skyld. På grund af forkert omgang med hest. Det nytter INTET til at ikke AL TID man er sammen med hest/heste - huske hvad slags dyr heste er. Og hvad man bør forvente af dem. Plus at man kan træne heste til næsten alt - men det kræver en livslang trænings indsats fra hestemennesket. Og så skal man ALLIGEVEL være forberedt på, at en hest opfører sig - som en hest!
Det femte tilfælde skyldtes, at en muskelhund gik til attak på hesten - med rytteren på ryggen. Hun er stadig ikke kommet sig efter den alvorlige hovedskade hun fik. Der ligger nok sikkert næsten hele skylden på muskelhundens ejere.

Jaha - min vægt bestemte sig for at rykke lidt nedad - hurra for det! Glæder mig til lørdag, som er næste II-dag. Fordi så vil jeg give den gas og prøve at holde mig til indtag af væsker op til de 2100 kJ.

Især efter gårdagens grimme, grimme udskejelse (250 g Pepper bolcher --- uuuuhaa! 4.000 kJ!! I alt 6.595 kJ som slet slet slet ikke skulle have været spist! Natmad... min STORE svaghed!
I går spiste jeg alt i alt vanvittige 11.349 kJ - når jeg BURDE have stoppet aller senest ved 6.132..

Og hvad kan jeg lære af dette? Ja, JEG kan i hvert fald ikke tillade mig at spise noget jeg ikke om morgenen har planlagt at spise, har tastet ind.... Fordi hvis jeg giver efter det aller mindste - så går det galt.
Plus JEG kan dårligt have meget fristende - usunde - ting i hjemmet! jeg kan ikke ransonere. Stoppe i tide.

det var jo meningen, at jeg skulle spise max TRE pepper bolcher... og ikke hele posen!
Når jeg havde spist 250 gram mega usundt - så fortalte min mave mig, at jeg havde brug for at få noget beroligende ned i maven... såsom te, knækkebrød med smør og ost...

PYT. Ingen ide at græde over spildt mælk! Vægten var nådig... så nu må jeg blive på den smalle sti.

Var til indledende samtale med fyss omkring glaid.dk træningen. det var sjovt og hyggeligt - og vi grinede rigtig meget.

Mest bemærkelsesværdige var, at jeg KUNNE meget mere end jeg troede!

TAK af hele hjertet til min Bedste Ven - hende med tryllestaven og de magiske fingre!
Aftenen før havde hun fat i mine ballemuskler, sene- og muskelfæstene på begge mine ben. Hun går virkelig hårdt til mig - jeg ved hvad der venter, når hun siger "og træk så vejret dybt ind" - så bliver der klemt og trykket på triggerpunkte mv AV AV AV! Jeg synger "lalalalalalala" for at lade være med at SKRIGE!
Jeg NÆGTER at hverken græde eller skrige - men det gør afsindig ondt!
Mine iskiasnerver havde kommet i karambolage med et eller andet. Men min veninde er så god til at hjælpe! laser er bare noget helt helt vidunderlig! Kombineret med de magiske fingre som ude skånsel tvinger de opvarmede muskler og sener til at strække sig, holde op med at være i stenhård krampe.

Måske begynder også Cortaflexen at give positivt resutat?
Det er selvfølgelig ur forsknings synsvinkel helt ad pommeren til, at prøve FLERE ting samtidlig!
fordi så kan man jo ikke vide hvad det var som hjalp - når man får det bedre!

Men jeg skal ikke bruge mig selv som forsknings objekt! Jeg skal bare have mit LIV tilbage!

Nu må den 2 maj gerne komme hurtig! jeg er bare SÅ klar til at give forløbet hele armen!

Snart tager jeg ud til Mik - og så skal vi dyrke "farlig ekstremsport" = lunte en skridttur i skoven!!
Jeg tror jeg tør sætte tiden på hesteryg op fra 22 minutter... Nu må vi se hvor ONDT det gør at sidde på Miks varme bløde ryg (på lammeskind - dog vendt mod hestens ryg) , lade benene dingle, og slappe af i hele kroppen, når Mik sindigt skridter derudaf - og vugger og gynger min krop...
Bagefter skal han ellers bestille noget! nemlig longeres i både trav og lidt galop!
HAN trænger nemlig rigtig meget til at arbejde igennem og forhåbentlig få pulsen lidt op og komme i svedning!
På tirsdag kommer dyrlægen med speciale i kiropraktik... og så får vi se!




8 år22. april 2016 kl. 10:12
#1626
Endelig under 76 kg! Godt nok kun 75,9 kg. Men alligevel!! Det er år siden jeg har set 75,xx på vægten. Føles godt!
Nu mangler der kun 1,7 kg før jeg er godt halvvejs til mål. Før de første 10 kg er væk.
Men helt logisk er det ikke set med kalorie-regnskabs briller!

I dag har jeg II-dag og skal lige prøvetaste det jeg har tænkt mig at indtage i dag. Så jeg kan være sikker på, at jeg - blot jeg holder mig til min plan - ikke spiser mere end 2100 kJ.
8 år23. april 2016 kl. 08:02
#1627
Tillykke :-)
8 år23. april 2016 kl. 16:32
#1628
Godt klaret ?
8 år23. april 2016 kl. 22:06
#1629
Åh ja. Mik er et fantastisk væsen. Han holdt øje med mig, da vi gik fra ridehuset dengang. Nok mest fordi han opdagede at jeg havde en banan i tasken, men alligevel. Det gik hurtigere, da jeg gik foran, så han kunne se både Sol og mig. Og da Sol var ude for at hente hans mad og han begyndte at stampe med det ene forben for at vælte spanden, der stod foran ham - klar til at blive fyldt. Jeg vovede mig hen for at redde spanden fra hans vilde hov, og han lyttede, da jeg snakkede med ham - og stoppede med at fægte med hoven, så jeg kunne fjerne spanden i sikkerhed. Det er vildt at opleve sådan en kontakt til et dyr. Det er ikke tit jeg har oplevet det. Jeg har dog samme kontakt til min egen kat - men hey. Det er en kat og det er ham jeg ser hver eneste dag. Mik er en hest og jeg har kun mødt ham den ene gang. Det var en god oplevelse - jeg er nemlig ikke meget for større dyr. ;-) Men Mik gav mig lyst til at have min egen hest. :-D
8 år24. april 2016 kl. 02:33
#1630
Tak tak 1magda og Kosesmølf - her kæmpes bravt! Og tak Firkanten! AL ros af Mik labber jeg jo i mig ;) !
Vægtab: Typisk 3 skridt frem - og to tilbage.
Helt ubegribelig, at vægten viste plus 500 g EFTER en ret strikt og vellykket II-dag!
Men jeg ER (heldigvis) et stædigt best... Tænker på det lille tog tuf-tuf-jeg kan-jeg vil-jeg kan-jeg vil (Hihi)
men HVORDAN kan det lade sig gøre, at tage på når man kun har spist 2.287 kJ - og ligger 3.075 kJ under mit basale behov?
Og jeg var rimelig fysisk aktiv oven i hatten.
Mik fælder voldsomt - så jeg havde først en to timers seance med at strigle ham. At strigle er en aktivitet som forbruger rigtig mange kcal... Og ja, Firkanten - han er en meget artig hest. Men han ER en hest. Så når tre af de hysteriske store krikkerne kom løbende i fuldt firspring til lågen - så blev Mik meget oprørt. Han var jo HELT sikker på, at de tre hystaders paniske løb simpelthen måtte betyde, at et hestespisende monster er efter dem. FØJ så han skabte sig! Han var bundet op og jeg måtte virkelig snakke dunder og skynde mig at løsne ham fra opbindingen. Han sågar "småstejlede"! Rejste sig lidt på bagbenene EN gang. Før jeg fik ham at fatte, at der INGEN fare på færde var. men blot de der idiotiske kæmpe krikker som får hjerneblødning af og til...

Jeg kan godt forstå, at man er betænkelig ved sådanne store dyr. Hende som passer stalden (muger mv) i weekenderne er en meget lille kvinde. Men med mere end 50 års solid heste erfaring. HUN bruger hingste kæde når hun tager de værste af de store hystaderne ind fra fold. Og har alligevel skadet sin hånd. Hun viste mig hånden i går - den var helt mørkeblå... Heldigvis ingen knoglebrud.

MEN: ejerne træner heller ikke sine heste i at opføre sig afslappet... så...? er det et spørgsmål om hesterace alene? Eller en kombination af "ædelt blod" og manglende træning? Måske kan man ikke rigtig få de der "varme" heste til at blive 99,99% "bomb proof"? Ikke engang med flittig træning?

Nåh, Mik faldt da øjeblikkelig ned på jorden igen. Jeg brugte den sikre metode: lokkede ham til at sænke hovedet... Og belønnede prompte med et lille bitte stykke gulerod når hovedet kom ned og han slappede af i kroppen.
Men igen - det havde sikkert ikke fungeret så lynhurtigt - hvis JEG havde ladet mig gribe af stemningen. Som var MEGET ophidset-katastrofe agtig. Jg bliver jo heldigvis ikke bange.

Bagefter tog Mik og jeg en dejlig tur i den smukke forårs skov som ganske rammende hedder "Edens have".
Nul problemer med Mik.
Den halve time i skridt - har "løftet ribben" med 8 minutter var meget hård for mig. Men jeg koncentrerede mig om at slappe af, , knibe bækkenbunden sammen skubbe bækkenet frem (ved at trække en imaginær lynlås op i de stramme cowboy bukser man skal forestille sig) osv - de øvelser fyssen på Hillerød ryg ambulatoriet har givet mig...
Samtidlig lirkede jeg Miks hoved frem og ned, så nærmere lod, lidt slangegang osv...
Men AJ hvor gjorde det ondt og var svært at komme ned efter 30 minutter...
Det var også meget hårdt at longere Mik bagefter - nu han var varmet godt op.
Men jeg gjorde det.
Og næst sidst versader i hånden. Mik var IKKE god... det kan være, at Dr. Dyr - som er hestekiropraktor - kan hjælpe ham til større smidighed på tirsdag.
Det bliver en DYR uge... Smed på mandag og Dr. Dyr på tirsdag.

Men pyt - jeg bruger jo meget lidt penge på andet end min hest og på at hjælpe min datter...
KOSTEN jeg spiser er i hvert fald ikke dyr!! Hahahaaaa!

Havde mega ondt når jeg kom hjem. Kunne dårligt gå. AV AV AV! Men her til morgen er det meget bedre!
Så tænker, jeg skal ridetræne i dag også.
8 år24. april 2016 kl. 09:34



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });