Menses og vægttab

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

#1
Menses og vægttab
Hej alle,

nu er det sådan, at målet endelig er nået + lidt ekstra. Det blev til hele 32 kg, hvilket bare er skønt.

Men så er mit store spørgsmål: Har jeres vægttab påvirket jeres menstruation?

Jeg er nok rimelig uheldig, for jeg er begyndt at bløde ca. hver 14. dag og min læge har indtil videre ikke kunne finde nogen logisk forklaring på problemet.
Så håber meget, at det bare er en kort periode, hvor det så stabiliserer sig selv bagefter.
11 år26. oktober 2012 kl. 10:42
#2
re: Menses og vægttab
din vægt skulle gerne være mellem 18,5 og 25 i BMI. for en sund menstruation.
god bedring
11 år26. oktober 2012 kl. 20:57
#3
: Menses og vægttab
Jeg har oplevet at min mens blir påvirket.
Da jeg var 17 år gammel havde jeg et BMI på ca 19,5- der havde jeg ikke mens i 1,5 år. Den kom tilbage da jeg begyndte at tage nogle kg på.
Nu har jeg et BMI på knapt 23- har tabt ca 16kg det seneste år. Min mens er blevet mere uregelmæssig end tidligere kan komme på alt ml dag 22-29 i cyklus..
Så ja kender bestemt til det irriterende problem..
11 år26. oktober 2012 kl. 22:10
#4
re: Menses og vægttab
Først og fremmest tillykke med de 32 kg. Godt gået!
Mit spørgsmål er:
Over hvor langt tid har du tabt dig?
og
i hvor langt tid har du haft uregelmæssig menstruationscyklus?

Der er rigtig rigtig mange faktorer der kan påvirke kvinders menstruationscyklus og et vægttab på 32 kg er stort!
11 år26. oktober 2012 kl. 22:16
#5
re: Menses og vægttab
Mit bmi er ganske normalt.. Det ligger omkring de 22 nu..

Jeg har tabt mig over en lang periode ca. 4 år, så det er ikke sket vildt hurtigt, hvor jeg så ville kunne forstå, at det ville påvirke mensen..

Det startede nok for omkring to år siden med en pletblødning.. Også selvom jeg tager p-piller regelmæssigt. Hvis jeg fortsætter med p-pillerne ændrer det intet. Lige pludselig bliver det til alm. menses..

Jeg har også forsøgt at få udebliven menses, hvor jeg ikke stopper med p-pillerne, men det kan ikke lade sig gøre for min krop, da jeg får det alligevel Jeg træner rigtig meget nu i forhold til før (5-8 timer om ugen), men det påvirker heller ikke i den retning.

Og min læge har heller ikke rigtig kunne finde noget svar.

Jeg tror jeg bløder omkring hver 14 dag.. Og det er ret så irriterende. Jeg kan ikke engang mærke, når det er ved at ske! :-S - hvilket bare er det værste....
11 år28. oktober 2012 kl. 09:10
#6
re: Menses og vægttab
Det lyder også rigtig irriterende, jeg kan godt forstå dig.

Har lægen lavet nogle undersøgelser på dig? For mig virker det ikke som noget hvor man bare kan sige "jeg ved ikke hvad det er, så vi lader det ligge" for det påvirker din livskvalitet at få blødninger hver 14. dag.

Jeg tænker, at det måske ikke har noget at gøre med dit vægttab? Måske er det tilfældigt at det begyndte mens du tabte dig.

Men jeg synes du skal få det undersøgt grundigere, for det er ikke normalt at få menstruation så ofte.
11 år28. oktober 2012 kl. 10:15
#7
re: Menses og vægttab
Jeg synes heller ikke, at det er normalt.. Og man må virkelig sige at det forringer livskvaliteten..

De stiller jo de sædvanglige spørgsmål - Om man lever sundt, ryger og drikker osv.. Jeg er holdt op med at ryge for mere end 1 år siden, drikker sjældent og lever sundere i forhold til, hvad jeg ellers har gjort.

Min læge har så sendt mig til gynækolog endnu engang.. Så er så heldig, at jeg skal vente helt til næste år :-S

Men sidste gang fandt de ikke noget og der kom heller ikke flere forslag.. Så historien gentager nok sig selv selvom jeg har fået ny læge siden.
11 år31. oktober 2012 kl. 10:45
#8
re: Menses og vægttab
Er du eventuel så heldig, at du har en sygesikring via dit arbejde? Måske kan de hjælpe dig til at komme foran i køen hos gynækologen - det ville i hvert fald være værd at undersøge, hvis du har sådan en :)

Og hvis gynækologen ikke finder noget, så vær stædig og hold fast - stil det åbenlyse spørgsmål til gynækologen "Hvad skal der så ske nu? For jeg har ikke tænkt mig at tage til takke med "bare" at have blødninger hver 14. dag". Kræv din ret - at blive vist videre i systemet, hvis han/hun ikke kan finde nogen årsag og løsning :)
11 år31. oktober 2012 kl. 11:29
#9
re: Menses og vægttab
Takker.. Havde ikke lige tænkt på den måde.. De plejer jo at sige, at man er sund og rask, hvor man derefter tænker at det går over af sig selv.. Men du har ret.. Skal da helt sikkert lige undersøge det med arbejdet!
11 år1. november 2012 kl. 23:42


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });