Hjælp

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

#1
Hjælp
Så har jeg tabte mig, hvad nu?
Jeg har været nede og kikke på min ønskede vægt, og nu ligger den og hopper op og ned, men kun over den ønskede vægt.
Er der nogen der har nogle råd.
Ved godt jeg har nogle dage, hvor min mad ikke er optimal, men hvis 5 ud af 7 dage er gode, og lave i kcal. Så burde det vel også være godt nok, og fint til at holde vægten.
Håber der er nogen som har nogle gode råd :-)
12 år17. februar 2012 kl. 08:49
#2
re: Hjælp
Nu ved jeg ikke lige hvad 'hopper op og ned' er i din verden, men jeg vil lige minde om, at vægten nemt svinger +/- et kilo eller to afhængig af væske, mad i maven, tid på måneden osv :)
Hvis du har været i gang med at tabe dig et længere stykke tid, på 'rigtig' slankekost (få kalorier osv), så prøv at tabe dig til 1-2 kilo under din målvægt, så er der lidt at give af, når du begynder at få mad i kroppen (= ekstra vægt) igen :)

Ellers er det noget med at huske, at du stadig ikke må spise som før du begyndte at slanke dig, at du stadig skal motionere, prøv at tage en uge hvor du taster alt ind, så du kan se ca. hvilket niveau du skal ligge på (evt. med 50-100 kcal i underskud hver dag, så du har til 'undtagelser' en gang imellem) :)
12 år17. februar 2012 kl. 08:58
#3
re: Hjælp
Det varer lidt inden man finder sit ståsted...Men i mit eget tilfælde så kan jeg ikke glide tilbage igen det må jeg affinde mig med. Spisevanerne under vægttabet fastholdes.
12 år17. februar 2012 kl. 09:15
#4
re: Hjælp
Man må aldrig glide tilbage til vanerne fra før vægttabet, det er sandt. Men når man HAR tabt sig skal man jo ikke længere ligge i underskud og så må man jo i de fleste tilfælde spise lidt mere. Det er så bare vigtigt at man bare spiser mere af den sunde mad og ikke spiser junk for de tiloversblivende kalorier.
I min verden er et vægttab ikke en livsstilsændring da man starter med at spise på én måde(den som gjorde en tyk), skifter til en kur/vægttab/i nogle øjne livsstilsændring(den hvor man taber sig og til sidste går til en tredje måde at spise på hvor man fortsætter den sunde stil, men ikke er i underskud længere og her kan man godt tillade sig at synde lidt i ny og næ og leve livet. Jeg har aldrig troet på den med livsstilsændring fordi et vægttab altid vil kræve et kalorieunderskud og et vedligehold vil altid kræve at regnskabet går i nul. Derfor vil der jo altid blive nødt til at være forskel på vægttabsperioden og resten af livet. Ergo er det ikke en livsstilsændring mens man taber sig. Den kan man så sige kommer bagefter om man vil... Ved ikke om jeg er alene om at tænke sådan eller om jeg bare har misforstået konceptet livsstilsændring..

Men mine bedste råd vil nok være at skabe nye mål hele tiden, om end ikke vægtmæssige, så kig på fedt%, på sunde vaner, træning osv. Giv dig små udfordringer som holder dig til ilden så du ikke føler der ikke længere er noget at kæmpe for, for så ryger man hurtigt ud i 'jeg skal ikke opnå noget, så må jeg godt...' - sådan kan jeg godt få det i hvert fald ;p

Og så husk på at rose dig selv, hver dag, husk at gøre noget ud af dig selv og nyde dit vægttab :) Og som de andre siger så er det naturligt at vægten svinger en smule op og ned. Man skal bare veje sig jævnligt så man kan nå at standse det hvis den pludselig løber løbsk :)
12 år17. februar 2012 kl. 09:40
#5
re: Hjælp
Tusind tak for svarene.
Jeg vejer mig en gang i ugen, og kommer nok til det fremover. (Så kan man fange det, hvis det er ved at gå galt igen)
Tror jeg skal have fundet nogle "vaner" om hvor meget man må/kan spise, inden det går galt. Tæller stadig, da jeg ikke rigtig kan styre det endnu, uden. Men håber på at jeg engang kan stoppe.
12 år19. februar 2012 kl. 19:14
#6
re: Hjælp
Det kan godt tage sin tid at finde metoden.....men sådan er det.
12 år19. februar 2012 kl. 19:58


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });