Tvivl + Forvirring

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

#1
Tvivl + Forvirring
Nu er jeg endelig nået det stadie, hvor jeg synes, min krop er nogenlunde okay, så det betyder: VÆGTVEDLIGEHOLDELSE!! hviket skræmmer mig ret meget.. Og det forvirrer mig endnu mere.
Jeg har tabt 10 kilo siden april og vejer nu ca 58.. Og vil gerne blive der.. Problemet er bare.. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre? Jeg ved, at min ligevægtsindtag er ca 1800 kcal.. Skal jeg så bare spise 1800 kcal om dagen, og jeg kan være sikker på, at jeg ikke tager på?
Og hvis jeg nu spiser 1800 kcal.. kan 500 af dem være slik?
Jeg er bare forvirret, fordi der står overalt, at man plejer at tage kiloene på igen efter en slankekur.. Det skræmmer mig ret meget :(
13 år17. januar 2011 kl. 22:37
#2
re: Tvivl + Forvirring
I princippet er det ligemeget hvor du får din energi fra. Men du går selvfølgelig glip af nogle næringsstoffer hvis du bytter noget af din mad ud med slik. Men hvis du holder dit ligevægtsindtag og du skal selvfølgelig lige være sikker på at det passer.. Så skulle du jo ikke tage på. Men du kan jo bare holde øje med vægten også tage det i opløbet så du ikke når at tage mere end et halvt kilo på også sætte indtaget lidt ned hvis du skulle tage på.
13 år18. januar 2011 kl. 07:01
#3
re: Tvivl + Forvirring
Ja i princippet kan du bare indtage 1800 kcal i gennemsnit. Så det burde være fint hvis du f.eks. kører 1500 til hverdag og så skejer lidt úd i week enden.

Du kan ikke vide om det reelt er 1800 der er det korrekte. Det kommer helt an på din aktivitet og din "medfødte" forbrænding.
Du skal ikke blive forskrækket hvis du tager 2-3 kilo på det kan være væske som forsvinder igen.

Jeg ville afprøve 1800 (i gennemsnit) i f.eks. en måned, så kan du bedre se om det giver et lille vægttab/vægtøgning eller det giver stilstand. Hvis du skriver din vægt ind i madital hver dag i en måned, kan du forhåbentligt se om den bevæger sig lidt op eller ned selv om den sikkert vil svinge fra dag til dag (gør min i hvertfald)
13 år18. januar 2011 kl. 09:46
#4
re: Tvivl + Forvirring
Så de par kilo, jeg risikerer at tage på, de sætter sig vel ikke nogle steder?
Desuden så har jeg læst, at man helst skal være et par kilo under sin ønskevægt.. kan det passe? Altså, at jeg burde veje 55 kg nu?
13 år18. januar 2011 kl. 10:53
#5
re: Tvivl + Forvirring
Jeg vil tro at du kan holde din nuværende vægt hvis du holder dig til grove kulhydrater og sparer på pasta ris.

Hvis du så skejer ud i en week end vil det muligvis kunne ses som et par kilo væske (som nok tit sidder på maven) som forsvinder igen efter et par dage.

Jeg synes du skal prøve at se hvordan det går. Jeg har altså aldrig observeret det med at man øjeblikkelig tager 2-3 kilo på når man stopper kuren - men min vægt svinger så også typisk 2-3 kilo uden nogen grund.

13 år18. januar 2011 kl. 14:05
#6
re: Tvivl + Forvirring
Hej Goldilocks

Det er ingen god idé at spise slik for så mange af de kalorier, du må få dagligt. Det er min egen erfaring efter et vægttab på 16 kg med diætisthjælp, at du skal spise meget protein og kostfibre (dvs f.eks. kød, fisk, ylette/fromage frais, rejer, tun og så de grove kulhydrater (ris, pasta, groft brød, grove grøntsager). For mange kulhydrater af den onde slags såsom hvidt brød, hvid pasta, hvide ris, slik og kager tager man på af og det sætter sig ganske enkelt som bugfedt.... du kan eventuelt låne Charlotte Hartvigs bøger på biblioteket. Hun beskriver meget fint hvad man skal vælge for at holde vægten og hvor vigtigt det er at spise afbalanceret. Selvfølgelig kan det lade sig gøre at holde vægten, men det er mindst lige så svært som at tabe sig og kræver meget selvdisciplin specielt i hverdagen..... men så kan man også godt skeje lidt ud indimellem.... men husk det er en kostomlægning, der giver pote, og hvis du går tilbage til din gamle kost tager du højst sandsynligt på igen....

Held og lykke med det.

KH
Ingeborg59
13 år9. marts 2011 kl. 09:55


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });