+1 kg = to dage?

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

+1 kg = to dage?
Hej derude.
Jeg er en ung kvinde der i sommers tog den beslutning at NU ville jeg have den flotte krop, jeg længe har drømt om. I december nåede jeg mit mål - havde smidt ti kilo og er gået fra 62 til 52 (jeg er 160). Synes dog det er meget sværere at holde vægten end at smide kiloerne.. Jeg elsker mad og tillader mig selv at være ret striks i hverdage og så slå til søren til givne lejligheder eller weekender. Jeg føler dog, jeg endnu ikke har fundet balancen. Dvs jeg har svært ved bare at spise lidt usundt. Begynder jeg først, er min appetit vakt, og det er svært at stoppe igen! (det skal dog siges jeg ikke trøstespiser, det er udelukkende hygge og jeg nyder det i fulde drag mens det står på). Min vægt svinger derfor en lille smule. Man kan sige jeg arbejder det af i hverdagene, som jeg tager på i nogle af weekenderne.

Da jeg denne weekend havde besøg af min kære bror hyggede vi rigtigt. Jeg vil ikke sige jeg spiste meget mere usundt end "almindelige" mennesker gør i weekenderne (der var heller ingen alkohl involveret) Men fredagen og lørdagens slik og sager viser sig alligevel på vægten mandag morgen da jeg vejer 53,1 (vejede 51,9 fredag) til trods for at jeg i weekendens løb har dyrket sport både lørdag og søndag. Altså over 1 kg på to dage... Kan det passe?

tak :)
15 år15. marts 2010 kl. 19:17
re: +1 kg = to dage?
Det kan sagtens passe. Engang vi var i sommerhus, da tog jeg 6 kilo på, på den ene uge vi var afsted.
Vi fik rundstykker om morgenen med et blødkogt æg til, samt juice eller kakao.
Til frokost fik vi rugbrød med alt muligt lækkert pålæg.
Om eftermiddagen fik vi kage eller franskbrød med ost.
Til aften fik vi de fleste dage fisk med kartofler og sovs.
Og aftenhyggen bestod så har slik, chips, kage og chokolade.
Da jeg gik på vægten, da vi kom hjem kunne jeg godt forstå at bukserne strammede de sidste par dage.
15 år15. marts 2010 kl. 21:34
Trøst dig med at kilo, som kommer meget hurtigt på, ofte forsvinder hurtigt igen.. Det har jeg i hvert fald erfaret..
Meget af det er ofte væske, du har jo næppe indtaget 7000kcal for meget på de få dage ?
15 år16. marts 2010 kl. 17:26
Tak for svarene..

Nej, mener jo netop heller ikke at jeg har indtaget SÅ mange kcal for meget.. og har ydermere løbet, cyklet og været i fitness..

Ja, jeg har også erfaret at der går et par dage og så er det væk igen - men men men. Her til morgen havde jeg taget yderligere 0,5 kilo på? jeg skal ikke have min menses eller noget. Dette er hvad jeg har spist. (ikke en optimal dag - men 500 g???)

Ikke angivet
25g Rugbrød, mørkt (52 kcal)
10g Marmelade, jordbær (24 kcal)
10g Müsli uden tilsat sukker. (37 kcal)
40g Kyllingepølse, pålæg (77 kcal)
150g Honningmelon, rå (35 kcal)
Morgenmad
5g Kalkun, bryst (filet), kogt/røget, pålæg (5 kcal)
10g Light 3% hvidløg persille (10 kcal)
75g Gulerod, dansk, rå (29 kcal)
7g Salat, Iceberg, rå (1 kcal)
10g Knækbrød, rug-, groft (Husmans) (34 kcal)
15g Agurk, rå (2 kcal)
Frokost
150g Gulerod, dansk, rå (58 kcal)
50g Yoghurt 10% (65 kcal)
20g Remoulade, uspec. (79 kcal)
40g Knækbrød, rug-, groft (Husmans) (137 kcal)
75g Torsk, rogn, konserves (75 kcal)
Aftensmad
30g Leverpostej (71 kcal)
80g Mexican pita (200 kcal)
30g Peberfrugt, rød, rå (9 kcal)
30g Agurk, rå (3 kcal)
Mellemmåltid
10g Smør, usaltet (73 kcal)
50g Hvedebrød, bolle, fin, industrifremstillet (137 kcal)
10g Knækbrød, rug-, groft (Husmans) (34 kcal)
20g Banan, rå (16 kcal)
130g Appelsin, rå (67 kcal)
75g Honningmelon, rå (17 kcal)
I alt indtaget: 1.350 kcal

Motion
Cykling, 19.3-22.4 km/t (moderat) (35 minutter: 265 kcal)
Gå, 5,6 km/t, raskt, bærende på ting lettere end 11,3 kilo (1 time: 256 kcal)
Gå, 4,8 km/t, (moderat), fast underlag (5 timer: 939 kcal)
Sove (8 timer: 410 kcal)
BEREGNET (9 timer, 25 minutter: 911 kcal)
I alt forbrændt: 2.781 kcal
15 år16. marts 2010 kl. 18:30
Min vægt kan svinge +/- 3 kilo pr. dag. hvis jeg har fået meget kulhydrat typisk brød (hvis jeg fx. bare har spist brød til aftensmad) så viser det sig på vægten næste dag, det slår aldrig fejl. Men det er jo ikke reelt taget på heldigvis og forsvinder igen ;-)
15 år16. marts 2010 kl. 19:32
årh det er skønt at høre. Spiser normalt heller ikke almindeligt brød (pita og rugbrød), men derimod kun knækbrød - så det kan være, det er derfor !
tak :-)
15 år16. marts 2010 kl. 21:28
Hej :-) min vægt svinger også mindst 2 kg. efter er er holdt op med at prøve og tabe mig. Der er mange mærkelige ting der kan have indflydelse, og nogen gange går jeg også lidt i panik over om jeg nu er ved at tage på igen. Jeg prøver ikke at veje mig mere end en gang om ugen for ikke at være alt for hys med vægten, og det synes jeg hjælper.

Mht. til at spise søde sager, så har jeg prøver at finde alternative kilder til mad der smager sødt med ikke er for usundt. Som regl spiser jeg et par figner eller dadler efter aftensmaden, og så tager jeg noget light sodavand. Nogen gange tykker jeg tyggegummi, for at have smagen af mad i munden (hvilket giver mig lyst til at spise mere, selv om jeg er mæt).

Der findes også noget slik fra toms/isis som hedder nellie dellies, det indeholder få kalorier og mange fibre, men man må ikke spise for meget ad det på en gang.

Du skal også tænke på at når de er 160 cm og 52 kg, så skal du holde et lavt kcal indtag for at holde vægten, du ikke ikke rigtig sammenligne dig med "almindelige" mennesker, for du ligger lavt i vægt. Jeg er selv ca. 167 og vejer 55 kg, for at holde den vægt motionere jeg rigtig meget og spiser altid under 2000 kcal, ellers tager jeg på.
15 år20. marts 2010 kl. 10:14
Når man til hverdag ligger lavt i indtag er det nemt at opleve store udsving. Kroppens lagre af kulhydrater binder en del vand, så til hverdag når lagrene er små, er der heller ikke så meget væske i kroppen.
Når man så tager en spisedag bliver kulhydratdepoterne fyldt op og de binder væske og vupti: en frustrerende vægtstigning.
15 år20. marts 2010 kl. 22:53
Hvor er det dejligt med gode råd og forklaringer.
til hverdag ligger mit kcal indtag også meget lavt. Men nogle weekender når jeg er sammen med venner og familie er "de bedre alternativer" simpelthen bare ikke tilfredstillende nok. Så skriger min krop efter sukker/fedt og nok også det sociale aspekt ved "hyggen".
- Jeg vil nok fremover tillade mig selv at spise usundt nogle gange. livet er simpelthen for kort til andet. Vil jeg have den gange - så skal jeg sku have den kage ;) så må jeg bare tage konsekvenserne næste uge..
15 år22. marts 2010 kl. 20:20
Jeg oplever også store vægtudsving dagen efter, at jeg har spist suppe - mest den almindelige oksekødssuppe eller hønsekødssuppe. Her kan jeg fra den ene dag til den anden tage over et kilo på, selv om kalorierne slet ikke overstiger normalen. Jeg har fundet ud af, at det vist nok er saltet, der driller her - det holder jo på vandet.

Her efter at jeg er blevet gravid, er vægtudsvingene blevet helt fjollede, men nu kan jeg forudse dem. For når jeg har været dødtørstig og drukket og drukket og drukket en dag, uden at det rigtigt har slået igennem på toiletbesøgene... tjahhhh... så kan man vel næsten gætte, hvor vandet er, når man hopper på vægten dagen efter :-)

mvh. tina
15 år18. april 2010 kl. 23:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...