%%!!!!ARRGHH!!ZZ##

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

%%!!!!ARRGHH!!ZZ##
Øv er jeg den eneste der er inde i en svær periode? Jeg synes bare, jeg spiser så meget. Har haft et indtag på 2300 kcal i gennemsnit de sidste 4 dage ca. Og hele januar havde jeg også perioder, hvor kalorier indtaget var deroppe omkring. Det er ikke fordi jeg spiser usundt; der er kommet mere groft brød ind ( under vægttabet undgik jeg brød generelt) men ingen slik, fast food lyst brød osv. Synes bare jeg spiser uhyre store mængder, især frugt. Jeg siger hele tidn at det bare er pga vinteren, men er bange for det bare er en dårlig undskyldning. Dert skal dog lige siges, at jeg er halvsyg de her dage og for overhovedet at have energi til noget som helst, spiser jeg. Kender I det? At æde sig frisk?
Men jeg vil bare ikke være tyk igen! Det er så skrækkeligt; hele tiden at sige til sig selv: Jeg vil ikke være tyk samtidig med at kalorieindtaget igen er oversteget det acceptable. Jeg orker bare ikke at sulte, eller have helt vildt meget fokus på mad generelt; det har jeg bare ikke tid til.
16 år6. februar 2009 kl. 11:40
re: %%!!!!ARRGHH!!ZZ##
Jeg vil vove at påstå, at alle har dårlige perioder og når du oven i købet er halvsløj, bliver det ikke nemmere.
Som du selv skriver, er det ikke de usunde ting, du propper dig med, hvilket jeg synes, du skal fokusere på. Det er jo super flot, at du er kommet væk fra det usunde mad. Det er bare mængderne du skal have styr på! Hvis du kan lide grøntsager som gulerødder og peberfrugt, kan du prøve at skifter noget af frugten ud med det, da grøntsagerne indeholder lidt færre kalorier. Ellers kan du planlægge din mad i tankerne før du spiser. Dvs. hvad vil jeg spise, hvor meget osv. Prøv også at spise langsomt/langsommere...

Lad være med at tænke "jeg vil ikke være tyk". Det er en negativ tankegang. Tænk noget i retning af "jeg vil være sund og slank", da du så fokuserer på det positive.

Pøj pøj med det hele!
16 år6. februar 2009 kl. 14:16
jamen jeeg er jo ret slank efterhånden, en small x-small, så motivationen skal jo netop findes ved at jeg ikke vil tyk, især når det ALDRIG er usunde ting jeg spiser - man kan sige om jeg spiser et eller to æbler ændrer ikke særlig meget på min sundhed, til gengæld ændrer det dramatisk på kalorieindholdet.
jeg orker bare ikke at planlægge min mad konstant; det er det jeg mener med mit indlæg. Jeg er i en periode, hvor jeg træner ca. 20 timer om ugen, gennemsnit 3 timer dagligt, ud over skole og arbejde, hvilket vil sige jeg er helt booket op i mit hoved og min krop er udmattet .Jeg kan bare ikke klare at have fokus på mad i ekstrem grad samtidig. Jeg har skam også udskiftet en del af frugten med grøntsager, men det er som om jeg er lækkersulten. Det er bare frugt jeg har lyst til - virkelig lyst til - ligesom nogen har det med chokolade , slik eller lign.

Jeg har været i gang i 2 år nu uden pause, dvs. min vægt stille og roligt kun har bevæget sig ned af, det sidste 1/2 års tid har den nogenlunde været stabil - kan slet ikke overskue at skulle tænke på mængder. Har jo seriøst lyst til mad og er sulten. Det er meget sjældent jeg er mæt, at skulle reducere maden yderligeere, synes bare SÅ uoverskueligt. Var aldrig på samme måde da jeg ikke trænede så meget, men efter det som sagt er steget væsentligt er jeg bare sulten og kan ikke overskue at tænke på det samtidig med at jeg ikke kan overskue at have dårlig samvittighed over ikke at tænke på det. Ver- fucking- dammmnttt altså..
16 år6. februar 2009 kl. 15:56
Kære Amalie slap nu liiige lidt af ikke!
Jeg synes du kører dig selv alt for hårdt - 20 timers træning + arbejde og skole - det er da helt vildt!!!

I mit hoved burde du sagtens kunne spise 2300 kcal og endda mere til uden at tage et gram på :-)
Og sålænge det kun er frugt du har lyst til, så kan jeg virkelig ikke se problemet - der var noget at være bekymret over hvis det var slik og junkfood du havde lyst til.

Og helt ærligt du tager jo ikke på vel? Nu har du været på kur i 2 år uden pause og du har tabt dig så flot så jeg synes at du skal slappe af og fokusere på noget helt andet.

Du vil gerne have en flot krop med muskler, dvs at så skal der også noget energi til. Ellers risikerer du at kroppen tærer på de indre organer. Det kan også være derfor at du går og er sløj hele tiden, simpelthen fordi din krop er i konstant energiunderskud.

Med det aktivitetsniveau du har så bør du vel i realiteten spise det samme som du forbrænder ikke?
Prøv, som Esti91 siger, at være lidt mere positiv overfor dig selv. Du har jo virkelig gjort det SÅ godt og du er i en fantastisk form :-)
Ros dig selv for det, det er rigtig godt gået og du ser garanteret hammergodt ud.

Det nytter ikke at skælde ud på sig selv hele tiden, jeg gør det også konstant, men prøver alligevel at se på den lyse side af sagen, selvom jeg i modsætning til dig har god grund til at være sur på migselv, da jeg har taget meget af det jeg tabte sidste år på igen - det er fandeme noget at have dårlig samvittighed over.

Så kære du - op med humøret - se om du ikke kan tage det lidt roligt et par dage uden for hård træning. Du er jo instruktøren ikke? Instruktøren behøver ikke knokle så hårdt som eleverne, ikke hele tiden i hvert fald ;-)
Og spis din frugt med god samvittighed. Sålænge du spiser frugten i hel tilstand så er det super godt for dig.

Positive tanker herfra - knus :-)
16 år6. februar 2009 kl. 17:27
Så tænkt "jeg er sund og slank":p Klap dig selv på skulderen, for du har jo gjort det super godt!
Når du træner så meget er det da klar, at du er sulten:) så burde kalorieindtaget heller ikke påvirke din vægt. Og hvis det påvirker din vægten i den forkerte retning, må du gribe ind. Hvis ikke du tager på, er der vel ingen grund til panik?
16 år6. februar 2009 kl. 19:54
Hejsa... Jeg tænkte på, om du i takt med din øgede mængde motion har husket at øge mængden af proteiner... Det er meget vigtigt! Så husk dit kød - jeg har selv svært ved at få det spist. Men faktisk så mætter proteiner rigtig meget, så det kunne måske være løsningen? Jeg er også glad for frugt, men føler ikke det mætter ret længe af gangen, så jeg tager altid et stykke fiberrigt knækbrød til - det hjælper også på at holde blodsukkeret stabilt.

Så mit råd er knækbrød eller groft brød til frugten og masser af kød ;)
16 år8. februar 2009 kl. 17:06
Tak for indlæggene og de søde tanker...
Jeg ligger nu for alvor influenza ramt og kan kun ligge i min seng.. Jeg vejer mig ikke, jeg synes bare jeg ser tyk ud; eller tykkere ud end jeg plejer, men måske er det bare noget jeg bilder mig selv ind, jeg er som sagt bare så bange for at tage på... Spacy: Ved du hvorfor du tog det tabte på igen? Var du opmærksom da det skete? Spiste du anderledes eller kom det bare snigende fordi du gav en smule slip på kontrol?
Jeg prøver virkelig at tænke at min krop er min ven og ikke min fjende, men synes det er svært.. øv...
Mht protein får jeg ikke nok, det ved jeg godt er en del af problemet angående sult, men synes det er meget svært og rimelig dyrt, ved godt både tun og bønner ikke er vildt dyre, men tit er det bare lige lettere at snuppe en rugbrød. Sagt på en anden måde: Jeg ved godt hvad der skal til for at få de rigtige mængder proteiner, men jeg synes det er svært og jeg efterlever det ikke optimalt- selvfølgelig prøver jeg at gøre det, men igen - der er ikke altid overensstemmelse mellem viden og handling.. håber dog det går alligevel...
16 år9. februar 2009 kl. 17:18
(nu vil den have en ny overskrift????)
Hej Amalie!

Håber at du er ved at være ovre din influenza nu :-)
Hovedsagen er trods alt, at du ved hvad der skal til m.m.
Så kan du altid efterleve det når du har tid og råd. Det var værrere hvis du ikke vidste en dyt om nogen ting mht kost og motion.
MEN stadigvæk - pas lidt på digselv - du er jo ung og din krop skal holde i mange år, derfor skal der være sammenhæng mellem energiindtag og forbrænding, det nytter ikke at du overbelaster kroppen med et for lille energiindtag.

Det modsatte kan også være tilfældet som med migselv. Jeg har i den periode jeg hvor jeg har taget på, overbelastet min krop med junk, særlig i form af is, slik og chokolade. Så kiloene er ikke kommet listene som sådan, men jeg har råædt med fuldt overlæg - "nu har jeg jo vist at jeg kunne tabe mig" osv i den sindsyge retning. Hvad fanden man ikke kan sige til sig selv for at undskylde at man ikke gider at være sund.

Jeg håber bare at jeg nu har lært lektien (det er jo ikke første gang) for hold kæft hvor er det surt at være igang med at tabe de samme kg som jeg havde tabt én gang :-(

Fortsat god bedring og held og lykke :-)
16 år13. februar 2009 kl. 11:37

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...