Tirsdagsmåling uge 43

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

Tirsdagsmåling uge 43
Hm... jeg var lige inde på ugenr.dk for at checke ugens nummer. Kender I den site? Kanon service :-)

Min vægt her til morgen var 60,6 og det er jeg hverken stolt af eller tilfreds med. Det er 2 kilo over min målvægt på 58,5. Jeg lever sundt nok til hverdag og har generelt lidt overskud, men jeg spiser lidt "for godt" i weekenden, tror jeg.

På den anden side er det jo ikke nogen katestrofe, så jeg arbejder bare stille og roligt med at minimere mit kalorieforbrug i weekenden. Desuden kan noget af vægtstigningen godt skyldes øget muskelmasse da jeg er begyndt at dyrke lidt mere motion (incl muskelopbyggende øvelser et par gange om ugen vhja min Wii).

En trussel er at manden nu er ved at snige guf og kage og slik ind på hverdage igen. Jeg har det ret dårligt med fristelser men jeg kan da heller ikke forbyde ham at spise vingummier i al evighed. Igår spiste han flødeboller mens jeg fik en banan og en figenstang. Den anden dag spiste han en pose haribo mens jeg spiste 10 vingummier.

Planen er at arbejde rent mentalt med at jeg ikke behøver spise slik når andre gør det. Og at jeg ikke behøver proppe det i halsen, når jeg får det. Ånden er redebon, men kødet er skrøbeligt - som det jo hedder. Når jeg sidder foran en pose slik eller en plade chokolade, så synes jeg det er svært at styre. Min mund løber i vand og jeg kan ikke vende mine tanker bort fra det. Det er som om det ligger der og sender impulser til mig med 20 sekunders mellemrum: "SPIS SPIS SPIS".
16 år21. oktober 2008 kl. 09:43
re: Tirsdagsmåling uge 43
Hej Iakob.
Jeg tror du skal prøve at tage en kold tyrker- bare et par uger, for det skal jo ikke være en evig kamp at have ændret sin livsstil.

Her går det op og ned. er på vej ud af et sødestof lakerol misbrug og det går egentlig okay. købte nogen igår, men smed dem ud.
kaloriemæssigt ligger jeg på ca. 1800-1900 kcal i gennemsnit med weekender, alkohol osv., men træner også dagligt-ret hårdt-så håber det går lige op i sidste ende.
Jeg vejede mig for første gang i et par måneder igår aftes med tøj og maven fuld af mad og drikke. der sagde den 58 kg, så min vægt er vist rimelig stabil. Men er der nogen der ved hvor meget en vægt kan svinge fra dag til aften? Altså er der tale om meget få gram eller hele kilo fra dag til aften???
16 år21. oktober 2008 kl. 13:27
Min vægt siger 400 gr. under min idealvægt på 60 kg. så jeg er tilfreds. Går stadig og overvejer om jeg gerne vil ned på 58 kg. men lige nu forsøger jeg bare at holde vægten.

Her ryger der også en del usundt ned, og motionen er lig nul pt., men det ses ikke på vægten (endnu) - heldigvis. Men er klar til at tage kampen op hvis det skulle blive nødvendigt.

Har desværre ingen gyldne råd om hvordan man undgår lækkersulten, når andre spiser slik. Jeg har dog oplevet at jeg er blevet mere kræsen med slik og diverse efter min vægttabsperiode. Jeg spiser simpelthen kun det jeg virkelig godt kan lide. Og har derfor ingen problemer med at takke nej til billigt slik og kedelige skærekager. Til gengæld tager jeg mig istedet et stykke mørk chokolade eller tillader mig lidt ekstra god fetaost e.l. til aftensmaden.

Ifht. vægt så svinger min meget i løbet af en uge, men jeg regner kun med vægten fra den fastsatte dag om ugen - nu tirsdag!
Ellers afhænger min vægt ofte af hvor "tungt" jeg har spist, hvor meget jeg har drukket og om jeg har været på wc eller ej.
16 år21. oktober 2008 kl. 15:09
Jeg plejer fx at veje mig om morgenen og det er derfra den var sat til 58, så blev egentlig bare nysgerrig over om jeg havde tabt mig yderligere nu det var om aftenen...
16 år21. oktober 2008 kl. 15:45
Min vægt plejer at stige et kilo gennem dagen og så plejer det at forsvinde til om morgenen igen, men jeg tror det er ret forskelligt fra person til person hvor meget den stiger og falder fra morgen til aften...

Jeg ligger lige på målet på 57 i dag, og jeg ser frem til at bare skulle nyde at holde vægten i stedet for at tænke på vægttab.
16 år21. oktober 2008 kl. 18:17
Jeg synes det er ligeså hårdt arbejde at holde vægten; det er først nu det for mig er begyndt at gå mig på. Jeg har ikke lyst til at spise anderledes eller proppe mig med ting og sager, nej, det er mere bare tanken om at blive tyk igen, frygten, angsten! At skulle finde den balance og ignorere den følelse- DET synes jeg virkelig er hårdt arbejde. Også fordi hvornår er man sygeligt optaget og hvornår er det bare en naturlig foranstaltning der muliggør ens vægtvedligeholdelse? Når man taber sig er det ligesom ok at have hele ens tanker rettet mod vægttabet, men hvad med bagefter... På et eller andet tidspunkt må der vel være andet der skal i forgrunden..
16 år21. oktober 2008 kl. 21:35
Min mand vil også gerne indimellem have noget sødt at hygge med. MIN løsning er så (eftersom det er altid er mig der handler ind) at købe noget til ham jeg ikke selv kan lide (faktisk noget jeg ikke kan udstå) som (mørk og god) chokolade med PEANUTS i ....føj. Eller lakridskonfekt (hvor jeg kun kan lide dem der med krymmel på og dem er der bare aldrig mere end 2-3 sykker af i posen.....ellers ville jeg nok købe dem noget oftere :-))) Men det er faktisk en god løsning for os: HAN er vild med det han hygger med og føler ikke han skal indordne sig under mine luner, og jeg bliver på ingen måde fristet. Samme fidus gælder med chips, hvor der også er varianter jeg ikke bryder mig om.
16 år22. oktober 2008 kl. 08:39
Jeg kender godt følelsen. Jeg tror det er ret tydeligt hvis man er sygelig optaget. Der er nogle sikre tegn: man kan ikke tale med andre om andet (eller har svært ved det), man ser tal for energiindhold når man burde se en lækker salat, man kan ikke slå håret løs engang imellem og spise usunde ting selvom det er en meget speciel lejlighed og man har lyst.

Og så kan man jo altid spørge sine omgivelser, sine forældre, søskende, venner og partner: "Er jeg for optaget af at holde vægten?". Hvis de svarer "ja", så er der en risiko.

På den anden side skal vi jo være opmærksom på vores vægt resten af livet. Een gang fed - så er man altid disponibel. At kontrollere vægten med ugentlige vejninger på badevægten og et årligt besøg hos lægen er helt normalt efter min mening. At ville spise fornuftigt og f.eks. efter tallerkenmodellen er også normalt. At sige nej tak til kage eller øl der serveres ved enhver given lejlighed, det er måske ikke så almindeligt, men det er normalt.

Angående en kold tyrker til mig, så har jeg meget miksede følelser omkring dette. Problemet er at jeg og nogle venner mødes (næsten) hver uge for at hygge os sammen (vi spiller et spil). Det har vi gjort i over 10 år - og der har altid været slik på bordet. Før meget mere end nu. Lige netop den aften er et problem at være på en kold tyrker fordi jeg får det serveret lige op i ansigtet. Men ellers skulle det nok kunne lade sig gøre... jeg skal lige i den rigtige mentale stemning (have mobiliseret min stædighed). Mit egentlige problem er nok at bortset fra Kongen Af Danmark (Anis) så har jeg vist aldrig mødt noget slik jeg ikke kunne lide. Og jeg er også madglad. Så jeg tror nu nok at livsstilsændringen bliver en kamp (eller arbejde) resten af mit liv - men jeg håber at kunne køre det meste af det på vanen, ligesom jeg allerede kan med mine hverdage. Så tænker man ikke så meget over det længere.
16 år22. oktober 2008 kl. 08:48
hej
jeg hopper lige med her;-)

min vægt holder sig på de 72kg.

jeg mangler 1.4kg i at jeg kan kalde mig selv for normalvægtig og det kunne jeg da stadig tænke mig at prøve. men ellers er jeg meget tilfreds med de 72kg ;-)

lise
16 år22. oktober 2008 kl. 13:32
Velkommen Lise!
Og tillykke med at have nået dit mål.
Jeg går også og overvejer om der skal ryge 2 kilo mere, men det er ikke så afgørende lige nu, så nu må vi se.
16 år22. oktober 2008 kl. 21:57

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...