Endelig tilfreds!

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

Endelig tilfreds!
Så allesammen, nu har jeg langt om længe besluttet mig for at jeg har fundet min idealvægt på 57kg med et bmi på 22. Jeg har længe grublet over hvorvidt jeg ville tabe mere eller ej, men jeg er tilfreds med det spejlet siger nu og jeg føler mig sund og veltilpas. Så nu skal den bare holdes!
Det bliver vildt underligt efter en så lang slankeperiode at skulle gå efter et ligevægtsindtag nu! Jeg bliver helt nervøs for at komme til tage det hele på igen. Og sikke en tomhed der nu vil være i livet nu hvor jeg ikke fokuserer på min kur... Har I oplevet at føle sådan en tomhed?

Under alle omstændigheder så jeg vil så gå med på vejningerne her! Er de kun månedlige?
16 år18. oktober 2008 kl. 10:06
re: Endelig tilfreds!
Tillyke med at du har nået målet. Jo, det er en underlig fornemmelse, når man pludselig ikke længere skal være fokuseret på at vægten går nedad. Til gengæld føler jeg ikke nogen tomhed, da jeg stadig er ved at regulere mit kalorieindtag (sætte kaloriebehovet op), så jeg regner med det varer lidt endnu inden jeg kan slippe helt.
16 år18. oktober 2008 kl. 11:39
Stort tillykke - godt gået!
Hvor lang tid har du været i gang?

Jeg har ikke selv været i gang så længe, men det var alligevel mærkeligt da jeg ikke skulle iindtaste længere. Vejede mig pludselig hver dag, fordi jeg slet ikke havde nogen fornemmelse for om jeg fik nok og/eller for meget. Jeg fik "heldigvis" travlt på studiet og dermed noget andet at gå op i.

Tror kun der er månedsvejninger her i forummet, så derfor er jeg stadig med på onsdagsvejningen i "Vægttab". Det er meget godt for mig at blive holdt op på det fastsatte kilo 1 gang om ugen.

Velkommen hertil!
16 år18. oktober 2008 kl. 12:49
Jo tak, det er måske også en god idé for mig at deltage i onsdagsvejningen, synes at det er meget motiverende.

Jeg har været i gang i godt et år, har tabt mig fra cirka 72kg. Det er gået lidt op og ned igennem tiden og jeg har døjet med lidt yo-yo-vægt, men nu håber jeg på at kunne lægge mig fast! :)

Skal man gradvist hæve sit kalorieindtag? Er det usundt hvis man bare skifter over til ligevægtsindtag fra dag til dag?
16 år18. oktober 2008 kl. 15:30
Jeg ved ikke, om man gradvist skal hæve sit kalorieindtag eller om man bare kan gå til fuld styrke. Min sunde fornudt siger mig dog, at min krop har det bedst med at vænne sig til en langsom stigning i indtag. Mest dog nok, fordi jeg har været/er lidt bekymret for, om min forbrænding kan og vil følge med, eller om jeg vil tage en masse kilo på, hvis jeg bare fra den ene dag til den anden spiser "normalt".

Vi skal gøre det, der føles bedst for os selv, så om du vælger det ene eller det andet, er sikkert det rigtige for sig.

Nina
16 år18. oktober 2008 kl. 17:41
Okay, det har du nok ret i. Så vil jeg prøve mig lidt frem og se hvad der fungerer :-)
16 år18. oktober 2008 kl. 23:24
Tillykke med resultatet af det hårde arbejde :-)

Målingen her er kun månedligt, ja. Men hvis der er et behov for en ugentlig vejning så sætter vi da bare det i værk. Jeg syntes bare ikke at det ville være særlig rart for dem som tabte sig at der var en helt række færdiggjorte tabere som hver uge meldte ind. Derfor lavede jeg en tråd her. Og eftersom jeg regner med at "projektet slank" får mindre opmærksomhed for folk der er færdige med at tabe sig, så tænkte jeg at en månedlig vejning var mest passende. Men som sagt. vi kan bare lave en ugentlig vejning hvis folk har lyst og behov.

Man kan sagtens hoppe direkte op til et vægtvedligeholds-energiindtag (sjovt ord) - men det kan betyde at man kommer til at spise for meget. De usunde ting får pludselig ny tiltrækingskraft nu da motivationen daler lidt (efter nogle uger eller måneder) og dem skal der også være plads til i moderate mængder. Derfor er det bedste en tilvænningsperiode hvor man lærer hvor meget man kan tillade sig at spise mere til hverdag og hvor meget energi man ønsker at gemme til kagen i weekenden og den ugentlige slikdag (eller hvad man nu bruger).

Jeg har været mega-nervøs for at tage det hele på igen! Så der kan jeg godt følge dig. Derfor er det også ekstra dejligt når folk melder ind her, så vi kan få et livligt forum hvor vi diskuterer det at holde vægten.
16 år20. oktober 2008 kl. 09:57
Ja jeg har bemærket allerede nu, at det er lidt sværere at sige nej til søde sager, nu når man ikke har et mål at gå efter længere. Men samtidig skræmmer slik og kager også lidt mere når man nu har holdt sig fra dem så længe, at de pludselig virkelig fremstår som en "fy-fy"-ting, og så holder frygten for at tage på igen, én tilbage... Men det ville jo alligevel være rart hvis man kunne tillade sig selv en godbid en gang imellem, så man ikke går hen og bliver helt fanatisk. Jeg håber at jeg kan nå til det punkt hvor jeg tør gøre det, uden at det helt er ødelagt af frygten for at tage på igen. Og samtidig er jeg bange for at hvis jeg tillader mig selv det i ny og næ, at det så vil gå hen og blive en vane...

Well jeg kan nok godt overleve med den månedlige vejning, det er bare meget rart hvis man har taget på at man bliver nødt til at offentliggøre det, det har man jo ikke lyst til så det motiverer mig meget til ikke at falde i...

Men det er jo også rart at få fokuset lidt væk fra al den vejning man har udført gennem vægttabet, så jeg kan godt forstå at det kun bliver gjort en gang månedligt :)
16 år20. oktober 2008 kl. 16:04
Jeg vejer mig alligevel mindst een gang om ugen, så det vil være fint for mig med en ugentlig vejning her.

Jeg har hele tiden spist lidt slik og kage. Men jeg kan godt sige at jeg nærmest var skrækslagen i starten efter jeg havde nået mit mål. Siden har jeg så taget omkring 3 kilo på og kæmper lidt med at lægge 1½ fra mig igen. Men jeg er ikke længere i panik og er i øvrigt også lidt i tvivl om hvorvidt noget af det er muskemasse, da jeg nu dyrker mere motion end jeg gjorde i forsommeren.

Frygten forsvinder lidt efterhånden som man vænner sig til den nye situation. Men beslutningen om fortsat at monitorere min vægt, motionere og holde den slanke linie (uanset om det er + eller - 2 kilo) står fast. Beslutningen om at leve sundt til hverdag - og vanen med at gøre det - har ikke ændret sig.

Jeg spiser lidt mere nu til hverdag end før, nogen dage omkring 1500 kj mindre end mit forbrug andre dage lige til eller lidt over mit forbrug. Så har jeg et overindtag i weekenden og til fester, som gerne skulle opveje underskudet i løbet af ugens første 5 dage.
16 år20. oktober 2008 kl. 19:39
Efter jeg har nået mit mål, er jeg fortsat med at spise mere eller mindre efter min kostplan om dagen, men spiser mere normalt til aften. Desuden kan jeg unde mig selv lidt godt når jeg bliver budt eller vi er ude.

Jeg er helt med på en ugentlig vejning - tirsdag måske, bare for ikke at falde sammen med de andre vejninger?
16 år20. oktober 2008 kl. 20:59

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...