Med mindre selvfølgelig hver dag er en fest så går jeg jo ind for man også skal have lov at leve.. Og så vidt jeg kan se så holder du stadig din vægt rigtig flot!
Min kagearm kørte også frem og tilbage i går da min kæreste havde lavet popcorn, så jeg er ligesom dig på det punkt. Kan ikke stoppe med at have mine tanker på den skål før den er tom =)
Måske det hjælper hvis du ikke holder dig fra alle de ting du godt kan lide men tillader dig selv lidt?
Som de "kloge" siger:
Har man lyst til slik så spis lakrids og vingummi.
Har man lyst til salt så spis saltstænger.
Har man lyst til chokolade så spis flødeboller.
Og så und dig selv lidt så kroppen ikke skriger sådan på det =)
#2 af kong uggermugger (slettet)
Men jeg tror måske alligevel at det netop er hvad jeg har gjort. Jeg synes i hvert tilfælde at jeg befinder mig tit i situationer hvor ting (slik, kage mv) frister - mere end før. Så jeg tror måske at jeg under vægttabet har holdt mig væk fra fristelserne så jeg ikke blev udsat for dem i samme grad som jeg bliver nu. Og det giver mig lidt besvær - for det er et svagt punkt jeg har.
Nu hjælper det jo heller ikke at vi har bryllupsdag, en børnefødselsdag (holdt over 2 dage) samt mandens fødselsdag indenfor en uge. Men hvis jeg ser tilbage på sommeren så er det fristelser som desert, slik, kage og den slags som jeg har haft det svært med. Og falder jeg i, kan jeg finde på at proppe mig. Jeg gik i seng efter børnefødselsdag igår med sukkerchok fordi jeg ikke stoppede med at spise et lille stykke slik mere.
Måske er jeg heller ikke så motiveret og fokuseret mere som før? Det kan være en forklaring.
Så.. det må jeg gøre noget ved. En livsstilsændring hvor det at fylde ting i munden som tidsfordrig bare fordi det står foran mig, ikke længere gøres.
Måske har jeg glemt at man skal planlægge hvor meget man vil tage og så fokusere på ikke at tage mere. Jeg synes det er enormt svært når der står en skål med slik lige foran een på bordet. De klare slikfarver bliver ved med at sende impulser om at spise op i mine øjne og så rækker armen ud og jeg ved godt at jeg gør noget som jeg ikke bør gøre, men jeg gør det alligevel.
Jeg har tidligere skrevet at jeg bare må erkende at jeg skal kontrollere mit indtag resten af livet fordi jeg er sliksyg og madglad. Men hvor er det dog enormt hårdt at skulle være så bevidst og så meget i kontrol - især til en fest. Og fordi fristelsen står der og banker impulser om at spise ind i min hjerne hele tiden. Hver anden sekund.
Hvad gør man? Det kan være svært at fjerne fristelsen fra bordet (vi sad og hang over kaffen). At gå et andet sted hen vil jo stort set være det samme som at gå fra festen (mine forældre var på besøg og dem snakker jeg ikke så tit med ansigt-til-ansigt fordi de bor langt væk). Kan man opøve sådan en viljestyrke og kontrol at man ikke bukker under? Kan man opøve sådan et selektivt syn at man ikke længere ser fristelsen/overser den? Kan man ændre sig så meget at sådan en sliksyg sjæl som mig mister lysten til slik? (man kan ikke æde sig fra det i hvert tilfælde:-).
Det er ikke trøstespisning. Måske lidt kedsomhed?
Sidste år var jeg i gang med vægttab og kunne derfor bedre mobilisere kontrol og vijestyrke nok til at undlade at tage mere end et par stykker slik. I år er det anderledes... jeg kunne ikke mobilisere viljestyrken, havde slet ikke lyst. Mit fokus var på festen, gæsterne og maden. Ikke på livsstil.
Jeg tror ikke at I har løsninger til mig, men måske kan I hjælpe mig med de tanker I gør jer om dette emne? Med jeres løsning/erfaringer?
Jeg tror at min forberedelse var for dårlig. Min planlægning. Altså at jeg ikke i tankerne fik gennemgået hvad jeg måtte få af slik og kage. Og så hjælper det jo heller ikke at jeg har været småsyg i næsten 14 dage og ikke har dyrket den planlagte motion..
I det mindste gav jeg det meste af kagemanden væk til gæsterne (næsten alle af dem havde en lille pakke med hjem til aftenskaffen) og resterne af lagkagen bliver serveret for kollegaerne på arbejde idag (mit bidrag til fedmeepedimien ;-). Så er det væk og _jeg_ spiser det ikke. Men på onsdag er der så børnefødselsdag for børnehaven og der kommer jo andre fester og hyggestunder.