Så kom jeg også herind...

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

Så kom jeg også herind...
Ja, nåede mit mål lidt før forventet, så er nu rykket herind.
Har tabt 7 kilo på de sidste 5 uger, og er nu på 60 kilo.

Mit mål er at holde denne vægt i en periode og finde ud af om det er min idealvægt, eller om der lige skal yderligere 2 kilo af. Jeg har tabt mig meget på overkroppen. Også en del på mave, baller og lår, men det er jo desværre der resterne af min graviditet sidder - primært på maven. Den er da blevet mindre, men stadig generende stor. Ærgerligt at man ikke kan punkt-tabe sig!

Er der ellers nogen herinde der har nogen gode råd til hvordan man går fra vægttab til vægtvedligehold?
Lige nu forstsætter jeg med at spise det jeg har spist under mit vægttab, men spiser mere normal aftensmad med familien, og under mig selv lidt lækkert, når jeg bliver budt.
Før spiste jeg imellem 1200 og 1400 kcal om dagen - skal jeg trappe langsomt op, eller hvad er bedst?
16 år26. september 2008 kl. 20:23
re: Så kom jeg også herind...
Kæmper desværre også med samme problem. Hvis man har tabt sig på fornuftig vis burde ens forbrænding jo fungere optimalt og derved ville man jo fortsat tabe sig hvis man spiser under de ca. 2000 kcal pr. dag- eller er det mig der er helt gal på den?
16 år26. september 2008 kl. 23:33
Jeg er også nede på min ønskevægt, men endnu ikke oppe på max kalorieindtag. Jeg har valgt at trappe langsomt op igen mht kalorier. Lige nu er jeg på 1600 kcal (i morgen 1650) og jeg sætter kalorierne op med 50 hver 14. dag. Det er muligt, det kunne gøres hurtigere, men jeg tager ingen chancer. Jeg taber mig ganske vist stadig (900 g på 14 dage), men det vil jeg hellere end jeg vil kæmpe for at skulle tabe mig, fordi min forbrænding ikke kunne følge med.

Så...jeg sværger altså til en langsom stigning i kalorieindtag - det passer til mit temperament - og så er jeg på den sikre side. Jeg regner med at være på max kalorier i slutningen af november måned.
16 år27. september 2008 kl. 00:12
Jeg tror det afhænger meget af ens sindelag.

Jeg planlagde med langsom stigning i indtaget og det gik også fint i starten, men efter nogle uger/et par måneder så opdagede jeg at jeg spiste efter min slankeplan til hverdag og så grovåd jeg når der var fest og hyggespiste lidt i weekenden. Det tog jeg et par kilo på af - noget som de fleste jeg kender, har kommenteret som værende positivt fordi de syntes jeg var for tynd.

Selv ved jeg snart ikke. Jeg har stadig løs hud på maven som måske også godt kunne være en delle. Den ville jeg slem gerne af med, men må nok regne med at den følger mig resten af livet. Man kan - som Kaffen siger - ikke punkt-slanke sig.

Så det jeg gør er faktisk bare at holde øje med min vægt og så passe meget på til hverdag. Og naturligvis: holde mig aktiv i noget der svarer til 30 minutter om dagen.

Når så wekender og fester (og jul/nytår) har givet mig et par ekstra kilo - ja så må jeg jo på en mini-kur. Jeg tror den form passer bedst til mig, det er i hvert tilfælde det som er kommet mest naturligt (Jvnf mit indlæg i vægttabsforummet om efterårsferien).

Hvis det bliver for trælst og jeg er på mini-kur hver eneste måned, så tror jeg nu nok at jeg tilpasser min livsstil igen, så jeg passer lidt mere på til fester og i weekender og ferier.
16 år28. september 2008 kl. 21:54
Tak for jeres svar!
Kan mærke at jeg ikke tør slippe kontrollen for meget her i begyndelsen. Prøver dog alligevel nu at undlade at taste ind, for at se om jeg har så meget overblik over hvad der er godt og skidt, at det ikke er nødvendigt.
Jeg har max hævet mit daglige indtag med 200 kcal, men motionen er desværre gået ned, pga. mangel på tid, så det er nok der jeg skal arbejde lige nu.
Jeg ligger på samme vægt efter en uge nu, så det er nok den manglende motion der gør at jeg ikke taber mig på trods af et stadigt ret stort dagligt kcal. underskud.
16 år30. september 2008 kl. 22:45
re: Tak for jeres svar!
Efter et stykke tid hvor jeg tastede ind, så gik jeg over til et andet score: motion.

Jeg satte en plan op for min motion og skrev ned når jeg havde dyrket det (i google docs). Jeg har lavet et excel skema hvor jeg kan taste løb, cykling og "anden motion" ind. For løb og cykling kan jeg taste tid og distance ind så beregner den gennemsnitshastigheden.

På den måde så kan jeg holde øje med om jeg får den motion, som jeg har planlagt.

Mht mad så har jeg nogle regler for hvad jeg må spise og hvor meget til hverdag. F.eks. kun een portion og tallerkenmodel mv. Disse regler skulle gerne holde mig på dydens smalle sti.

Alligevel så kryber min vægt opad og den skal korregeres (ved en lille lynkur). Lige nu er jeg faktisk tilbage i indtastning fordi jeg skal tabe 3 kilo.

Jeg vil klart anbefale dig at gå trinvist ud af madital. Enten ved at finde et mere afslappet system til indtastning af mad f.eks. på et stykke papir eller på en blog mv. Eller ved at monitorere din motion hvis der er der, du har problemer med at holde dit ambisiosniveau.
16 år1. oktober 2008 kl. 10:51

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...