Jeg taber mig stadig

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

#1
Jeg taber mig stadig
Jeg er nu 1,7 kilo under mit ønskemål - og eftersom jeg er begyndt at dyrke lidt mere sport, så burde jeg jo i stedet veje marginalt mere.

Jeg taster stadig ind, omend lidt mere pr sjusning. Og i madital har jeg et overskud på 438 kj fra den 21.5 til igår. Så der må være noget galt med sjusningen - og jeg har på fornemmelsen at det er kantinens mad som indeholder mindre olivenolie end jeg skriver ind.

Jeg er ikke helt tilfreds med dette, jeg vil ikke være tyndere. Men på den anden side er jeg heller ikke i panik.

Men hvad gør jeg?

Min frokost består normalt af cirka ½ grøntsager og så 2 stykker rugbrød med fisk eller magert kødpålæg. Jeg fylder tallerkenen til randen med mad - og vil nødig skifte grøntsagerne ud med andre ting - eller putte mayonaise mv på for at få mere energi.

Jeg overvejer også at skifte mine 2 stykker frugt til eftermiddagsmaden ud med et stykke frugt og en lille rugbolle (fnuggi). Jeg spiser alligevel frugt til morgenmad og aftensmellemmåltidet (når jeg spiser noget på det tidspunkt). Min frugt-og-grønt smiley er oppe på 690 g i gennemsnit.

Det er altså ironisk - her har man kæmpet mod overvægten i de sidste 8 måneder og nu kan jeg ikke stoppe med at tabe mig.
15 år6. juni 2008 kl. 08:50
#2
re: Jeg taber mig stadig
Det kan også være du bare er født med et særdeles godt stofskifte? Det tager programmet jo ikke højde for. Da du vejede mere, kunne du jo evt. have vejet endnu mere , hvis dit stofskifte havde været ligesom mit eksempelvis.. Bare en tanke..

PS. Gid det var mig, skal som sagt holde mig omkring de 1700 kcal i gennemsnit og dyrker motion, gerne flere timer om dagen, og det er kun for ikke at tage på!
15 år6. juni 2008 kl. 11:04
#3
re: Jeg taber mig stadig
Hm.. jeg bruger ifgl madital i gennemsnit 8.854 kj (2114 kcal) om dagen.

Min motionssmiley er på 1,58 - men jeg taster ikke alt ind. Det kan måske også være her den er gal? Jeg mener, der er jo lidt motion ved at have børn og hus?

Men de dage hvor jeg taster ind, da bliver min hverdagsaktivitetsniveau mindre end det beregnede pga stillesiddende arbejde og i weekender bliver den højere pga ovennævnte faktorer - primært dem i form af 2 små drenge.

Måske har du ret mht til mit basale stofskifte.

Jeg retter i hvert tilfælde lidt til - spiser lidt mere - og ser hvordan det går. En ekstra kartoffel om aftenen er jo heller ikke at sige skie' til ;-)

Kan man få målt sit stofskifte? (bare nysgerrig)
15 år6. juni 2008 kl. 12:47
#4
re: Jeg taber mig stadig
Mht Stofskiftemåling:
Hos lægen kan du få taget en blodprøve af dit stofskiftehormon (TSH) Dette giver kun et fingerpeg og målingen er behæftet med mange mangler.
Mere præcise målinger foretages mest i forskningsøjemed, da de er temmelig kostbare og ressourcekrævende.
Skal se, om jeg kan finde et sted hvor man evt. kan få det målt "for sjov" hvis du er interesseret?
15 år6. juni 2008 kl. 14:05
#5
re: Jeg taber mig stadig
Tak for det, Kaktus, men jeg synes måske ikke helt det er nødvendigt. Det ville bare have været for sjov - det skal du ikke lave en masse arbejde for.

Men tak for tilbudet.
15 år6. juni 2008 kl. 19:47
#6
re: Jeg taber mig stadig
Okay :)
Skulle du skifte mening, så sig bare til. Det gør jeg med glæde :)
15 år7. juni 2008 kl. 10:17
#7
re: Jeg taber mig stadig
Hvor er du sød og flink.

Men jeg er helt sikker :-)

15 år7. juni 2008 kl. 19:58


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });