Smugspisning

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold

#1
Smugspisning
Jeg har tabt 10 kilo og ligger nu helt perfekt i forhold til BMI - lige i midten af hvad man skal. Mit problem er, at jeg vender tilbage til tidligere tiders smugspisning. Jeg overspiser i smug. Især om aftenen. Jeg er meget nerøs for at tage på igen, så det resulterer i, at jeg må motionere lige rigelig for at forbrænde det jeg spiser. Det var faktisk nogle gange lettere, da jeg skulle tabe mig, for så havde jeg ligesom et mål. Jeg holdt mig nogenlunde fra søde sager. Nu synes jeg det går op i at kæmpe for at holde vægten. Er der nogen der har gode råd? Vil gerne holde mig inde på den sunde side af den hårfine grænse når det angår mad. Savner at høre jeg ikke er den eneste, der ikke altid har helt kontrol over, hvad der ryger indenbords. Jeg har det bedst med at være anonym.
15 år30. maj 2008 kl. 21:52
#2
re: Smugspisning
Jeg vil gerne tilslutte mig. jeg har heller ikke kontrollen i samme grad som tidligere. Da jeg skulle tabe mig meget kunne jeg sagtens holde mig til diæten på 1400 kcal dagligt, men nu hvor målet stort set er i hus, kommer jeg konstant op på 1800 kcal dagligt, hvilket også sætter skub i mit aktivitetsniveau. Ved godt at 1800 kcal ikke er meget i forbindelse med daglig indtagelse vægtvedligeholdelse + rigtig meget fysisk aktivitet, men det er mere princippet i, at jeg ikke kan kontrollere det i samme grad som tidligere. Men måske er det normalt? Blev så glad, da jeg læste dit indlæg. Læste på et tidspunkt at motivation kommer og går, så måske er man bare i en off-periode?
Jeg tror ikke, vi bliver tykke igen, hvis man bestemmer sig for man ikke vil være tyk nogensinde mere! Ved ikke med dig, men mine sunde vaner er stadig integreret, kommer bare nogengange til at overspise fx. frugt etc., og så længe man holder sig til de opbyggede vaner, tror jeg ikke det kan gå helt galt!
15 år30. maj 2008 kl. 22:36
#3
re: Smugspisning
Tror du har ret i, at motivationen kommer og går. Jeg har virkelig prøvet at tænke over, hvorfor jeg smugspiser og tror, man skal passe på ikke at presse sig selv for hårdt, for så er det desto lettere at bryde reglerne. Så måske skal man også give sig selv lov og gøre det mere legalt at spise for eksempel slik. Men der skal være en grænse, og synes altså jeg går over den mange gange i løbet af en uge. Det irriterer mig, fordi jeg ikke føler jeg selv har kontrol over det. Vil give mig selv lov til slik en aften om ugen, så det ikke bliver noget forbudt og skamfuldt. Og så vil jeg trappe ned til at veje mig 2 gange i ugen her i begyndelsen i stedet for hver dag. På den måde håber jeg, jeg får fokus lidt væk fra maden og vægten.
15 år31. maj 2008 kl. 14:35
#4
re: Smugspisning
Tror det er det bedste du kan gøre :-)
Det er nemlig med at få justeret reglerne jo tættere man kommer på sit mål / når målet er nået!
Og prøve at fokusere på det positive: For mit vedkommende jeg spiser nogenlunde sundt, dyrker motion, spiser aldrig søde/fede sager og ligger under grænsen, i stedet for at fokusere påp jeg overspiser.
Hvis man ikke løser lidt op for sit forhold til mad- NB: ikke det samme som at lade stå til!!- er det jo også at man i mere eller mindre grad udvikler en eller anden form for spiseforstyrrelse. Tror det bedste man kan gøre er at begynde at flytte fokus!
15 år31. maj 2008 kl. 15:19
#5
re: Smugspisning
Jeg bliver foreløbigt hængende og registrerer mad og vejer mig næsten hver dag. Jeg får dog ikke målt ting på samme måde mere, jeg sjusser mig mere frem men det skyldes nok mere at min køkkenvægt trænger til nye batterier.

Jeg er hoppet af uge-vægten, men regner med at skulle registrere vægt her i dette forum hver måned.

Det er min agt at fortsætte med at registrere mad i nogle måneder - indtil jeg ved præcis (ved erfaring) hvad niveau af spisevaner jeg kan have for at holde vægten. Det er faktisk også et slags projekt for mig - at få smileyen til at komme frem så der står cirka 0 på energiballancen.

Jokeren er motion. Fordi jeg har faktisk sat mere fokus på motion og investeret penge deri (se i forummet motion). Jeg har en hemmelig plan om at komme til at kunne løbe 5 km i løbet af sommeren (det gik først op for mig i dag at det var det jeg faktisk arbejdede hen imod) og at fortsætte med at cykle på arbejde. Jeg har en motionsdagbog - et excelark hvor jeg skriver tider op i - som så kan regne gennemsnitsfart ud og plotte dem i et diagram som kommer i min blog.

Næste trin kommer i løbet af sensommeren / efteråret hvor jeg regner med at droppe mad-registreringen.

Jeg vil helt klart også have plads til usundt i min livsstil - slik, kage mv. Og lige nu kan jeg mærke at jeg spiser lige vel meget af den slags, men min hverdag er også skudt i sænk pga strejken.

Anonyme bruger: Man kan altid rydde lidt op i det man har liggende. Hvis det ikke er der, kan du ikke spise det.

Det kan også være en god idé at indføre et aftensmellemmåltid - med en sund smoothie, frugt, et stykke mørk chokolade eller hvad du nu synes du gerne vil have. Ved at tage et tilvalgt af hvad du må spise på det tidspunkt tager du så også samtidigt et fravalg over det du ikke må spise.

15 år31. maj 2008 kl. 20:10


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });