Kcl og vægttab

Du læser en tråd i debat > vægttab

#1
Kcl og vægttab
Hej allesammen, jeg kalder alle kloge hoveder.

Jeg er ude i et meget usundt forhold til kalorier, men prøver at vende det om.
Jeg har vænnet min krop til at indtage 600 kalorier dagligt over cirka 2 måneder, men skal nu til at starte et online forløb med gustav hvor jeg skal indtage 1500 kcl om dagen, og det skræmmer mig helt utroligt meget, for jeg ved jeg kommer til at tage på, grundet jeg har fået vundet min krop til at indtage så lidt.- men jeg ville utrolig gerne vide hvor meget jeg kommer til at tage på. er der nogle der ved hvor meget jeg cirka kommer til at tage på?
3 år15. marts 2021 kl. 22:23
#2
Hej,

Allerførst vil jeg lige høre, hvordan du ved, at du har ligget på 600 kcal? Har du talt kalorier med et andet program? Jeg kan se, at du er ny her på Madital. Eller har du gået efter en specifik plan/kosttilskud i disse måneder?

Hvis du fremover tæller kalorier med Madital, hjælper programmet dig, så du ikke spiser for få kalorier.

Vh Lone
3 år16. marts 2021 kl. 08:13
#3
Du opfatter nok ikke mit svar her, som en hjælp - da du ikke er begejstret for at indtage flere kcal.......................men jeg bliver nødt til at sige, at jeg har gået ved en diætist i et længere vægttabs-forløb, og hendes regler var blandt andet, at jeg ikke måtte spise under 1500 kcal, for så går vægttabet i stå, da kroppen stresses til at tro at der er fødevaremangel, og at det den gør er at bremse kalorieforbrændingen - for at sikre at man overlever (hvis der var reel mangel på mad i samfundet)....det har jeg prøvet, og det gjorde min krop.....

Det lyder skørt for vores hjerner - men stofskiftet/forbrændingen skal holdes oppe og igang ved et ret pänt kcal indtag - og det gør det ikke når du indtager for lidt "brændsel"...tænk på en brændeovn - der skal løbende fyldes brænde på, for at holde ilden i live...

Derudover er det - som du også selv skriver - hamrende usundt at spise under ens krops minimumsbehov - det kan virkeligt ødelægge meget på sigt, hvis man gør det over lang tid - som er længere end 2 mdr.

(Kopieret fra anoreksi foreningens hj.side: Alvorlige konsekvenser af for lavt næringsstof-indtag;
Stofskiftet falder i udtalte tilfælde. Det medfører lav legemstemperatur, langsom puls, tør hud og forstoppelse.
Langvarig underernæring svækker musklerne, skader hjernen og kan hæmme væksten. Der kan opstå
muskelkramper, hjerterytmeforstyrrelser, knogleskørhed og hormonelle forstyrrelser. Overdreven motion kan
give ledskader.)

Jeg blev sat i behandling sidste år for en uopdaget stofskifte-sygdom, så jeg ved hvordan det føles at ikke have appetit til mad i længere perioder - også når det er kørt helt derud hvor jeg nærmest vaklede ned til lægen, og var ved at besvime dernede, fordi mit stofskifte, jernindhold, etc. var alt alt alt for lavt......det var sgu ikke sjovt - men hvor var jeg glad for at det blev opdaget, så jeg kunne komme i behandling og få min appetit, muskelkræfter og overskud tilbage...det tog så 4-6 mdr. at blive helt rask.

Jeg indtager dagligt ca. 1600 kcal, og jeg taber mig gennemsnitligt 1 kg om ugen (i de perioder jeg kan holde mit indtag af søde sager nede). Nogle uger har det været 1/2 kilo, og andre uger 1,5 kilo. Jeg dyrker ikke ret meget motion, det kan jeg ikke ift. mit krævende job - men på mine cirka 4 ugentlige fridage går jeg lange raske ture på ialt 2 - 2,5 time dagligt.
Jeg spiser gennemsnitligt 600 g. grønt pr dag (mest øko-agurk, det smager skønt synes jeg), fordelt på 3 måltider, og godt med protein til, fedtstof i fornuftig mængde, og hvad jeg nu har lyst til at spise til. Og en proteinbar, et stykke frugt, og lidt chokolade bliver der også plads til i løbet af de 1600 daglige kcal. Men jeg indtager aldrig under 1500 kcal, uanset hvad. Og min krop bliver ikke stresset, den trives rigtig godt med min kost - og jeg har overskud til mit liv i øvrigt.....

Min tidligere diætists hovedregler for et succesfuldt vægttab:
- ikke spise under 1500 kcal dagligt, indtage mindst 1,5 og gerne 2 l. væske.
- du skal have minimum 1 g. protein pr kg. kropsvægt, pr. dag. Så vejer du ex. 90 kg, som jeg gjorde i starten, er det 90 g. protein pr. dag. Husk der er protein i andet end kød - for variation.
- Få nok vitaminer - spis vitamintilskud, så du er sikker på der ikke er mangel her.
- dyrk det motion du orker, men hold også fridage...det vigtigste er kosten
- få nok nattesøvn
- indarbejd spisevaner som en livsstil/levemåde - og ikke en hurtig slankekur - kun en varig livsstilsændring holder i længden.

..............Og indtil videre har jeg smidt 12 kg, så det virker.

Hav en god dag,
VH SundLivsstil.
3 år16. marts 2021 kl. 11:04
#4
bare endnu et irriterende pip....
.....Gå til en diætist og få hjælp til hvordan du skal spise, så du får et godt forhold til din krop. Hun/han kan både hjælpe dig med vægttab på en sund og sikker måde, og også hjælpe med at sammensætte en helt personlig kostplan med lige præcis den mad du helst vil spise, der gør at du får dækket din krops næringsstofbehov, og samtidigt taber dig på en sund måde - uden at tabe muskelmasse....det er virkeligt penge der er godt givet ud. De er jo eksperter i ernæring...
3 år16. marts 2021 kl. 11:33
#5
Kcl
Tusinde tak for alle de forklaringer.
Jeg stiller egentlig spørgsmålet fordi heg er ude i en dyb spiseforstyrelse/ anoreksi, men jeg prøver at vende det 180 grader. Jeg har hjælp fra både læge, psykolog osv. men tror bare gerne jeg ville kunne vide hvor megwt jeg ville tage på når jeg begyndte at spise ordenrligt igen..
3 år16. marts 2021 kl. 12:22
#6
Det er der ingen der kan svare på, udover at din læges mål nok er at du skal ligge indenfor normalområdet mht muskelmasse og fedtprocent.
Hvis du har anoreksi, så vil vejen til at blive rask jo kun kunne gå igennem gradvis vægtøgning (både muskelmasse og fedtprocent ) indtil du har nået et niveau hvor din muskelmasse og fedtprocent er indenfor normalområdet ift. din alder, højde, etc., da det jo er en unaturlig og usund tilstand for kroppen at være stærkt undervægtig...hjernens og alle dine krops cellers funktioner er også dybt afhængig af at du får tilført en vis mængde fedtstoffer for at kunne fungere overhovedet.

Hvor er det godt at du er i behandling - jeg ønsker dig held og lykke fremover 😊
3 år16. marts 2021 kl. 14:36
#7
Du vil tabe dig, hvis du blot spiser 1500 kcal.

Hvis du hver eneste dag ligger i et kalorieoverskud på 500 kcal, kan du forvente en vægtøgning på omkring 500 gram om ugen.

Du vil nok mærke en større vægtøgning i starten, fordi der ligger mere mad i maven, når du spiser mere. Mad i maven vejer også 😊

Men for at øge din vægt med 500 gram om ugen, skal du højst sandsynligt indtaste omkring 2500 kcal i alt hver dag.

Jeg er rigtig glad for, at du har kontakt til både læge og psykolog. Hold rigtig godt fast i dem 😊 Og så vil jeg ønske dig al held og lykke med at få styr på både sunde kostvaner og en sund vægt ❤️ Sejt at du har besluttet dig for at vende 180 grader 💪🏻⭐️

PS: Jeg vil fraråde dig at tælle kalorier, når du har en spiseforstyrrelse. Din læge og psykolog er den bedste løsning her.

Og i øvrigt... her i debatten vises dit brugernavn til alle. Her har du brugt din e-mailadresse. Du ændrer dit brugernavn under indstillinger > personlige oplysninger.

De bedste hilsner
Lone
3 år16. marts 2021 kl. 14:40


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });