Fedme pga. psykofarmaka.

Du læser en tråd i debat > vægttab

#1
Fedme pga. psykofarmaka.
Hej, er ny herinde... Vil lige høre, om der mon er andre end jeg der er blevet svært overvægtige på grund af psykofarmaka? Jeg er 41 og har fået et antidepressivt samt et antipsykotisk præparat i 20 år. Det har kostet mig 50 ekstra kilo på bagen, og jeg vejer nu 100 kilo. :-( Så ja, jeg har fordoblet min vægt. Helt vanvittigt.

Jeg er uendeligt ked af min nuværende vægt og ønsker brændende at smide de mange overflødige kilo! Er dog for længst røget ind i en negativ og usund spiral med gentagne forsøg på slankekure/kostomlægning. Det holder altid ca. 3 uger. Så kan jeg ikke holde motivationen oppe længere, og kan ikke længere holde min sult i skak. Så jeg giver los, tillader mig at spise mig mæt....og tager hurtigt det hele på igen - og lidt til. :-( Et klassisk mønster.

Jeg ved godt, at jeg griber det forkert an. Men jeg har efterhånden prøvet ALLE strategier for vægttab. INTET holder i længden....og jeg er ved at være godt træt.
Hvis jeg forsøger IKKE at gøre noget, og bare ignorerer problemet, tager jeg også på. Så det er som om jeg er fanget som en lus mellem to negle, og bare ikke kan vinde lige meget hvad jeg gør.

...Har læst en del artikler om psykofarmaka og vægtøgning, og er ikke ret meget i tvivl om, at det ER medicinen der får mig til at tage på. Den forstyrrer min naturlige følelse af sult og mæthed. Og min fornemmelse for hvor meget/lidt mad jeg behøver, er efterhånden fuldstændig ødelagt. Jeg kan simpelthen ikke længere bedømme det og famler i blinde. Hver dag er en kamp for ikke at spise for meget. Utroligt frustrerende.

Er der mon andre derude som sidder med samme problem? Kan vi evt. støtte hinanden? Jeg føler, at jeg står meget alene med dette her.... :-(

(Håber at dette indlæg holder sig inden for de tilladte emner. Eller må admin selvfølgelig gerne slette det.)


Mvh. Moni77.
5 år23. oktober 2018 kl. 08:27
#2
Velkommen Moni.

Vi er mange her - hver med vores udfordringer. Men ikke så mange der skriver i debatten.

Min udfordring er yoyo - vægt. Hvis jeg lader stå til ender jeg lige under 100 kg. Det har jeg prøvet så mange gange. Lige nu prøver jeg stadig at slippe a med de kg der sneg sig på sidste JUL :-(

Jeg er rigtig glad for at taste al min mad ind dag for dag - totalt nørdet. Men det har hjulpet mig til at tabe 30 kg. Jeg håber for dig, at du også finder din måde. Skriv gerne og spør, hvis du har svært ved at finde ud af hvordan du skal gøre.

Vi er også en del, der fast skriver dagbog om løst og fast under "Personlige dagbøger" - det ku du også gøre, hvis du gerne vil være med i at dele glæder og sorger løbende.

Der er tillige en "vejeklub" under "Vægttab 10+" - hver torsdag oprettes en ny tråd, der hedder "Ugens taber uge ## - vejning". Der er du også velkommen. Og som regel kan jeg regne den ud søndag eftermiddag og kåre ugens taber :)

Hilsen Alinea
5 år23. oktober 2018 kl. 12:33
#3
Hej, Alinea. :-) Tak for dit bidrag til tråden her. Og tak for din velkomst. En dag jeg har god tid, vil jeg gå ind og orientere mig lidt grundigere på sitet... Og evt. begynde at notere min kost ned.

Alt godt og god aften fra Moni77. :-)


5 år24. oktober 2018 kl. 19:37
#4
Hej Moni

Jeg har ingen erfaringer med psykofarmaka, men jeg bider mærke i det, du skriver med, at du stopper, fordi du ikke længere kan holde din sult i skak. Det kan jeg sagtens forstå, for det er altså rigtigt svært både at spise sundt og dyrke motion, hvis man går og er sulten hele tiden. Jeg ved ikke om medicinen gør, at du slet ikke kan føle mæthed, og i så fald kan du nok ikke bruge mine råd til noget og skal måske søge en hel anden vej for hjælp. Men ellers tænker jeg, om det ikke er muligt at spise dig mæt i store mængder grøntsager. Så du er i et kalorieunderskud og samtidig er mæt. Prøv at kigge på Kalorietæthedslinjen under Analyse, der viser, at der i gennemsnit helst skal være under 125 kcal pr 100 g mad. Så får man mad, der fylder og mætter, og samtidig kan man være i et kalorieunderskud. Det kunne fx være rigtig mange grøntsager og lidt kød, æg, ost mv. for protein og fedt. Fx grøntsager i suppe eller bagte grøntsager.

Når jeg bliver rigtig sulten, craver jeg brød og pasta og har ekstra svært ved at holde mig fra det. Måske har du det på samme måde, og at du ikke spiser dig mæt virker derfor ikke som en hjælp for vægttab, men tværtimod måske det modsatte.

Håber du kan bruge det til lidt. Held og lykke! :-)
5 år24. oktober 2018 kl. 21:59
#5
Velkommen Moni.
Velkommen Moni.
prøv at se denne Ted talk. den tager 12min og 38 sek.
ted.com
held og lykke
5 år19. november 2018 kl. 14:19
#6
Velkommen Moni
Kan godt se at du kæmper en kamp . Måske endnu mere end gennemsnittet . Men mit bedste råd er at taste al din mad og motion ind på Madital. Man får virkelig en forståelse for hvilke ting man skal holde sig fra :-) Man blir helt grebet af at se , hvor mange smileys man har opnået den dag :-) Og husk at drikke godt med vand
5 år12. februar 2019 kl. 13:20
#7
Hej Moni
Det har taget mig lang tid at opdage dit indlæg fordi jeg kun bevæger mig i vægttab over 10 kg og dagbogstrådene.
Jeg deler meget din erfaring. Da jeg blev sat på psykopharmaka som 17-årig, tog jeg på 3 måneder 20 kg på, og i året efter ydereligere 20. Jeg har kæmpet med massiv overvægt lige siden. Det eneste der har haft stor effekt var omlægningen til en aktiv livsstil, tælle kalorier nøje, og øge aktiviteten konstant. Som du selv har oplevet, er motivationen svær at holde. For mig holdt den 1½ år og jeg tabte mig næsten alt hvad jeg skulle, inden der kom store ændringer ind i familien og jeg påtog mig ansvar for to ekstra husholdninger pga. sygdom. Det ødelagde alt for mig og al den vægt kom på igen i løbet af et halvt år.
4 år19. oktober 2019 kl. 09:09


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });