Komme igang

Du læser en tråd i debat > vægttab

#1
Komme igang
Hej

Jeg er en mand på 38 som desværre vejer for meget - helt nøjagtigt skal jeg tabe mig 20 kg.
Men hvordan kommer man i gang - men har fundet denne side og håber at den kan vendepunktet for mig hvor jeg i stedet for at tage på begynder at tabe mig.

Jeg har kontorarbejde så så det bliver ikke meget motion som jeg får men går da et par km hver dag. Men der skal bestemt dyrkes mere motion.

Min plan er ikke at prøve på at tabe mig hurtigt men i løbet af det næste år tabe mig de 20 kg. Men det kunne være fedt hvis I som inspiration kunne fortælle lidt om hvordan I kom i gang og hvad man skal passe på at faldegrupper.

Tak for hjælpen :)
8 år14. september 2015 kl. 01:47
#2
Hej jhc og velkommen.

Vi er en del, der fast skriver dagbog om løst og fast under "Personlige dagbøger" - det ku du også gøre, hvis du gerne vil være med til at dele glæder og sorger. Og læs i vor andres dagbøger. Typisk siger 1. indlæg noget generelt om hvordan vi gør. Det er meget forskelligt.

Der er også en "vejeklub" under "Vægttab 10+" - hver torsdag oprettes en ny tråd, der hedder "Ugens taber uge ## - vejning". Der er du også velkommen. Og som regel kan jeg regne den ud og kåre ugens taber :)

For mig var det i begyndelsen nok med sund fornuft og så at skrive vægten ned en gang om ugen. Men da jeg holdt op med at ryge, gik vægten opad igen, og nu tæller jeg kalorier, og skriver al motion ind under aktivitet.

Jeg motionerer 30 min hver dag; minimum en rask gåtur, ellers løb, cykel eller stavgang.

Under indstillinger, motion, har jeg sat aktivitetsniveauet til 1,3. Så passer det for mig med kontorarbejde. Og alt andet noteres. Også hvis jeg står op og arbejder i længere tid.

Bare spør' hvis der er noget der driller. Og god taberuge :-)
8 år14. september 2015 kl. 10:10
#3
Hej Jhc og velkomme til.

Kan kun tilslutte mig, at den personlige dagbog er et rigtig godt værktøj til vægttab. Her kan man prale af sine sejre og brokke sig over sine nedture. Få gode motiverende "spark" og rå mængder ros.

Det er en god ide at tælle kalorier, selvom det kan virke besværligt - men man kommer hurtigt ind i det - og efterhånden behøver man ikke veje alt, fordi man har det på rygraden.

Motion er godt - både for din sundhed og selvfølgelig også vægttabet. Nogle gange er det dog godt at starte i det små - og kosten betyder som bekendt 70 - 80% af et vægttab. Så hvis du ikke orker at starte op på en gang med det hele - så vent med at starte op på motionen, til du har styr på kosten. Det har altid virket for mig at tage det et skridt ad gangen. Hvis man gaber over for meget på en gang, kan det virke demotiverende (på nogle)

Det bedste råd, synes jeg, er at prøve sig frem og finde sin egen vej - for der er cirka lige så mange måder at tabe sig på, som der findes mennesker, der har behov for at smide nogle kilo. Eneste sandhed om vægttab er jo som bekendt at man skal forbrænde flere kalorier, end man indtager!!

Glæder mig til at følge dit projekt - held og lykke med det!!

Lovely
8 år14. september 2015 kl. 10:53
#4
Et til: hvis et brugernavn vises blåt (som mit og Lovelys) kan du klikke på det og læse vores OFFENTLIGE PROFIL.

Hvis du vil skrive en, gør du det under Min profil, indstillinger, synlighed. Den kan kun læses af andre brugere af madital.
8 år14. september 2015 kl. 11:00
#5
Jeg startede med en "opstartsfase" hvor jeg ikke ændrede på retter/indtag, men bare vejede og skrev ind. Det åbnede meget hurtigt mine øjne for hvad problemerne var. Fx passer fuldkornspasta basalt set ikke ind i mit slankeprojekt hvis man som jeg tror en portion er 200g.
Skridt 2 var at moderere mængderne af "synderne" - fx max 50g pasta, 30g bearnaise osv.
Skridt 3 involverede det lokale bibliotek - jeg støvsugede simpelthen hylderne for kogebøger for at få noget inspiration til sundere mad. Jeg er ret kræsen, så det blev ikke til mange nye retter - men jeg har taget meget inspiration med mig videre, fx fået øjnene op for nye grøntsager som jeg så tilføjer til mine modificerede livretter.

Under hele forløbet har jeg haft 1 urokkelig grundregel: Intet er forbudt. Hvis jeg har lyst til en halv plade chokolade, så spiser jeg den, og accepterer at jeg ikke taber mig i den uge. Eller går en ekstra lang tur for at opveje det. Eller spiser en halv plade og ser om jeg ikke kan lade resten ligge. Men aldrig, aldrig, aldrig(!) er noget forbudt, for det ved jeg at min hjerne flipper baglæns over og straks vil have det i store mængder. Jeg har fx også fået bacon og bearnaise i hele forløbet.

For godt et års tid tiden startede jeg med at eksperimentere med faste. I starten havde jeg 2-3 dage om ugen med let faste (max 500 kcal om dagen) - det kaldes 5:2 på "moderne dansk". Det fungerede fint for mig, men jeg havde svært ved at have energi nok til at dyrke motion på fastedagene, og det passede ikke altid i programmet at fastedage og motionsdage ikke kunne være samme dag. Jeg skiftede derfor til 16:8 (hvor man kun spiser indenfor en 8-timers periode) og det er helt fantastisk. Jeg spiser måltid 1 ca. kl. 12, måltid 2 ca. kl. 15 og måltid 3 ca. kl. 18-19. Selv med 3 relativt store måltider (fx 500 kcal) er det svært ikke at forbrænde mere end jeg indtager, og energien er i top til både arbejde og motion hver dag. Jeg elsker den nye måde at spise på :)


Lang smøre - jeg håber du hang ved. Sidste tip: Største faldgruppe er at tro man er ligesom de andre, og tro at man skal gøre som andre gør. Som Lovely siger handler det om at finde den vej som passer til lige netop dig. For så er projektet til at holde ud, og sandsynligvis langtidsholdbart. Rigtig meget held og lykke på rejsen :)
8 år15. september 2015 kl. 08:52
#6
Mit supertrick har været at droppe kantinen på arbejde til frokost, og i stedet motionere de 40 min jeg har pause. Maden tar jeg så foran computeren.

Men det skal tilføjes - at jeg er introvert, og lader op når jeg er alene. Så alenetid er meget bedre for mig end pause med kollegaerne.

Min frokost foran computeren har i 4½ år været 2 portioner Nupo - fordi det er så nemt at drikke, mens jeg arbejder. Og så behøver jeg ikke at tænke over hvad jeg skal spise. Og kun får kun 230 kalorier til frokost.
Men det vigtigste er motionen!!! isf. kantinemad.
8 år15. september 2015 kl. 09:48
#7
Og så giver det pludselig meget mere mening at du får klemt så meget motion ind i din hverdag Alinea - rigtig godt råd! :)
8 år15. september 2015 kl. 11:28
#8
Og nu jeg er i gang: dette års supertrick er ALTID at stå op ved hæve-sænke-bordet. Det er helt vildt hvor mange ekstra kalorier man forbrænder ved bare at rejse sig op. På 6,5 timer bliver det til 780 kalorier. Sammenlignet med de 440 kalorier jeg ville ha brugt ved at sidde. Altså 340 kalorier forbrændt helt "gratis". Det svarer til at jogge EN HEL TIME!!!.
8 år15. september 2015 kl. 12:24
#9
Hej jhc9817
Velkommen til.. du vil nok opdage der mest er damer her - men hvis du vil siden, kan du sagtens få noget sparring alligevel ;-)
Fortæl lidt mere om dig selv, og hvor du kommer fra.. så får du mere feedback
8 år15. september 2015 kl. 21:27
#10
hej @jhc9817
Nu er det så, at du skal på vægten.. og taste ind i "Vægttab 10+" tråden... Så skal vi prøve at holde dig i ørerne - uge for uge:-)
8 år17. september 2015 kl. 08:48


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });