Jeg er måske ikke den bedste til at give gode råd, da mine smileys heller ikke altid er glade. Men specielt to er altid glade: MIn frugt og grønt smiley og min kostfibre smiley- Kan du se forbindelsen? ;-)
Især grove grønsager :-), Stort set alle mine måltider består af grønt som hovedbestanddel- det være både de reelle måltider og mellemmåltiderne...
#2 af bruger slettet
Jeg spiser lidt mere chokolade end godt er, men taster det for det meste ind, så det er ikke fordi det giver anledning til at kuren er overskredet. Men jeg vil alligevel forsøge at begrænse det lidt igen.
Jeg har også haft lidt for mange af de dage hvor jeg ikke får tastet - dem vil jeg forsøge at minimere.
Ud over det har jeg været inde og kigge lidt på mine smileys over de sidste 4 uger:
Fysisk aktivitet - den er ikke glad, men er på 1,54 og bør være 1,6. Jeg holder godt fast på mine to løbedage tirsdag og torsdag. Og dyrker derudover karate mandag og onsdag så vidt det er muligt med resten af familiens program. Jeg synes selv jeg er god til at finde erstatning hvis jeg ikke kommer afsted, men det er åbenbart ikke helt nok. Måske weekenden er mit problem. Jeg vil forsøge at komme mere afsted i weekenden.
Væske får jeg for lidt af. Gennemsnit pr dag ligger på 1275. Jeg tror at noget af forklaringen ligger i at jeg ikke får det hele tastet, men jeg får helt sikkert også for lidt. DET vil jeg gøre noget ved. Jeg SKAL nå de 2 liter om dagen. Det andet holder ikke.
Jeg får også for lidt frugt og grønt. 488 g dagligt bliver det kun til. Det må jeg gøre noget ved. Jeg ved at det er nogle enkelte dage, som ødelægger det, for på normale dage er jeg god til at få frugt og grønt nok. Men jeg må finde en løsning så der er overskud på grøntkontoen til de dage hvor der ikke ryger så meget grønt ind.
Energifordenligen PERFEKT SMIL. Den lader jeg være med at tænke mere over lige nu.
Kostfiber - for lidt. Ligger kun på 2,8 g/MJ i stedet for min 3g/MJ. Nogle gode ideer til kostfibre. Mere havregryn til morgenmaden, rugbrød til min frokost - det er jeg nemlig ikke god til. Gulerødder. Andre ideer ?
Tilsat sukker ligger OK på de 10g.
Fedtsyrefordelingen - her har jeg brug for hjælp. Jeg får en fordeling som følger :
Mættet 40% bør være 0-33
Enkeltumættet fedt 44% bør være 33-50 OK
Flerumættet fedt 16% bør være 15-33 OK
Altså problemet er for meget mættet fedt. Gode ideer til hvordan jeg retter op på det. Jeg er begyndt med mandler igen som kilde til noget af det sunde fedt, men det er nok ikke helt nok.
For lidt fisk får jeg også 175 g i snit pr uge. Men det skal der bare rettes op på. Måske jeg skal indføre en fast fiskedag hjemme. Ellers spiser jeg oftest fisk på arbejde, men mine kære børn skal jo også ha fisk.
Tak fordi du læste med. Nu må jeg bare se at få gjort noget ved det.