Hej annamaria
Jeg går somregel bare ud fra hvor mange kJ/100 gram varen indeholder. Det står entet betegnet med den gamle betegnelse kcal (kilokalorier) eller kJ (kilojoule), mit råd er at vænne sig til kJ, da den anden er på vej ud. kJ tallet er omkring 4 gange højere end kcal tallet.
Jeg prøver normalt at holde mig fra ting over 600kJ/100g. Men det er også lidt firkantet at sige det sådan, for nogle ting spiser man meget lidt af, og der er det jo så okay at energiindholdet er lidt højt, fx pålæg som sild hvor det er helt oppe på 1000.
HVis du taster ind her et lille stykke tid, får du super nemt og hurtigt en god fornemmelse af at se hvor dine syndere er, i løbet af en normal dag og derved også hvad du skal gå uden om når du er ude at handle.
Men kig efter den totale energimængde i varen. Hvis man bare skal tabe sig, skal man bare have et energiunderskud, og så er det lige meget hvorfra energien kommer.
Hvis du vil have den rigtige fordeling mellem protein, kulhydrat og fedt er det nemmeste vist at taste ALT man spiser flittigt ind og se om man rammer rigtigt.
Håber det kunne hjælpe, eller må du bare spørge mere ind
:)
#2 af deadea (slettet)
bagpå madvarer og drikke?????
Har et ønske om vægt tap på 5-10 kg.
Men etikkerne bagpå varer er meget uoverksueligt for mig og synes jeg har fået så mange forskellige tips til hvad at kigge for , for at vide sig sikker på om det er sundt eller ej. men ja hvad kigger i efter?
fedt procenten? Calorierne? Trans fat? osv??
Hjjæææælp!
OG hvad et godt udgangspunkt eks. alt med fedt procenter under 5g er godt eller hvorledes?