Nu vil jeg som mand starte med at forsvare din kæreste: Han mener det slet ikke sådan som du fortolker det!
Kvinder skal altid overfortolke alting. Vi mener ikke noget med det, vi siger, andet end det, vi siger. Og nogen gange er vi nødt til at sige en banalitet som fx. "Jamen så må du hellere spise noget mere" bare for at sige noget, for i forventer jo, at vi siger noget.
Kvinder taler mere end mænd. Så for ikke at virke tavse og uinteresserede er vi engang imellem nødt til at sige noget banalt for ikke bare at sidde og sige "ja", "nå" osv.
Så mit bud er: Han mener jo ikke noget med det, han prøver bare at virke mere interesseret, end han ville gøre ved at sige "nå". Det er jo ikke fordi dit energiunderskud er det mest spændende i verden at høre om for ham...
Lad os nu sige noget engang imellem uden at der skal læses den store, dybe, filosofiske mening ind i det ;-)
#2 af claus (slettet)
Nå men det er ikke fordi min mand ikke støtter mig i mit vægttabsprojekt, men ind imellem kan jeg bare mærke at han siger de forkerte ting og jeg forsøger at forklare ham på den pæne måde at det måske ikke lige er det smarteste, men nogle gange ender jeg også bare med at holde mund, for jeg ved godt eller tror nok at han trods alt ikke mener noget ondt med det.
Lad mig prøve om jeg kan forklare, så I kan se hvad jeg mener. Det handler ikke om at han spiser noget ulækkert foran mig eller kommenterer hvis jeg spiser et eller andet. Men et par dage har jeg ladet en kommentar falde om at jeg har et ekstra stort energiunderskud den dag. Og så har jeg givet mig selv lov til at tage en kop kakao - en kiks med hytteost eller en dag var det inden aftensmaden, hvor jeg så så frem til at jeg godt kunne spise både kød, grønt OG ris til aften. Og så er der et par gange faldet en kommentar fra min kæreste om at "nu skal jeg jo ikke nødvendigvis spise hele mit underskud op" eller "Jamen så må du hellere spise noget mere" eller noget i den stil.
Og jeg kan da godt se det fra hans side, at jeg siger at jeg har et ekstra stort underskud og så er det lige som om jeg bliver mere sulten. Men jeg synes lidt det hænger omvendt sammen. Det kan faktisk være noget med at jeg har forsøgt at spare lidt på kalorierne i løbet af dagen for netop at kunne få en ekstra god aftensmad eller plads til lidt hygge om aftenen. Nogle gange kan der gå helt sport i at få så list som muligt indtil aften, så man føler man kan belønnes til aften inden for kurens rammer.
Gir det mening for jer ?
Så det jeg siger er at når jeg på den måde om aftenen står og kigger på et stort energi underskud og bliver "sulten" så er det altså fordi det er planlagt lidt sådan. Hvis jeg til gengæld var blevet overrasket og underskuddet ikke var så stort så ville jeg holde mig tilbage og sige NEJ så skal jeg ikke ha den kop kakao idag. Det må jeg gøre bedre i morgen.
Jeg ved ikke om det gir mening. Men det jeg godt kan blive lidt skuffet over er at han jo ved at jeg taber mig og er super motiveret. Så er det bare træls at han ikke bare kan lade mig skeje lidt ud når der er underskud til det og lade mig passe min kur. Måske skal jeg prøve at forklare det lidt bedre med at der er behov for at tage den der lille ekstra ting når der er underskud til det. Og at det bla. er med til at holde motivationen oppe og gør at det ikke bare er surt.
Andre ideer - det er kun sket et par gange - heldigvis. Generelt så støtter min kæste op om kuren - altså bort set fra at han ikke gider spise grøntsager, men det er jo ikke noget nyt. Men han bliver ikke irriteret over at jeg er lidt emsig med den sunde del af menuen :-) Og han er god til at kommentere at han kan se jeg har tabt mig - det betyder også alverden. Så det er bare den lille ting :-)
Kh Karina