hej Tinana
jeg bliver næsten altid lækkersulten om aftenen - og min "drug og choice" er chokolade. jeg snakkede med min praktiserende læge om det (som også er dietolog), og han mente, at selv om man tror at det er kulhydrater ens krop kræver, er det i virkeligheden mangel på protein, som kroppen signalerer.
ved ikke hvor meget af det er rigtigt, men siden da, nu hvor jeg er bevidst om det, begyndt jeg spise noget protein-rigt i stedet for slik og lign. jeg varier mellem frugtyoghurt (som er også sød, så jeg snyder kroppen), nødder og kogt kyllingefille med græske krydderier. nogle gange spiser jeg også forskellige frugt i stedet for slik, hvis trangen til sødt er der stadig.
det fungerer for mig, jeg kan mærke at selv små mængder af protein-rigt mad slukker for min lækkersult. og nu har jeg altid en "stash" af smagfuld kylling skåret i små strimler (så det ser ud som snack) eller yoghurt i kølleskabet. og det faktum at sådan en sund erstatning slukker min sult gør det nemmere for mig at ikke tænke på slik.
ved ikke om det er relevant for dig, fordi forskellige kroppe har forskellige metabolisme, men man kan jo altid prøve :) jeg vil så også pointere, at jeg jeg får lækkersult om aftenen, efter aftensmaden... men jeg ved ikke om det vil hjælpe på samme måde, hvis man er lækkersulten i løbet af hele dagen.
lad mig vide, om du har prøvet det alligevel, og om det har hjulpet dig :)
knus
Elsy
#2 af Elsy (slettet)
Jeg trøstespiser ikke, men er konstant lækkersulten, hvilket betyder, at jeg konstant putter i hovedet, hvilket medfører, at jeg vejer en "kende" for meget..
What to do??