Jeg synes det er folks egen grænse der sætter kravene når de selv betaler - det vil jeg ikke blande mig i. Er det derimod staten der betaler skal der være en form for krav der afgør om personen er kvalificeret til en fedmeoperation, men da jeg ikke er ekspert, vil jeg ikke bevæge mig ind på hvilke disse kunne være..
Dog mener jeg, at det skal være allersidste udvej. Og med tryk på sidste. Fedme handler kun i meget sjældne tilfælde om, at personen har en sygdom der gør en til overspiser (psykisk) eller direkte går ind og ødelægger kroppens naturlige optag/funktioner.
Dermed er der en udvej. Diætist, kosteskpert, træningsvejledning, psykologhjælp. En koncentreret indsats fra myndighederne på det vejledende plan kan i mange tilfælde være en bedre og billigere udvej end en egentlig operation - og dertil også knap så fyldt med risici.
Jeg synes tit, at folk gerne vil have den lette udvej - og det gælder også mange andre ting - når den svære faktisk er den bedste. I det her tilfælde; kostomlægning, livstilsændring, mere motion og mange sværre vaneændringer.
Konklusionen er, at jeg mener der skal være krav for hvornår staten skal betale en fedmeoperation - alt andet er folks egne valg. Og at det skal være absolut sidste udvej, da andre muligheder forelægger og de kan være både billigere, mindre risikofyldte og bedre
Er spændt på at høre hvad i andre mener :)
#2 af Louise J (slettet)
jeg venter med at skrive min mening til senere så den ikke farver tråden til at starte med : )
Skrive gerne holdninger osv - syntes det er godt med noget debat
: )
Maria