pu ha hvor kan jeg genkende din "djævel", jeg er kun lige startet med min kamp i januar og er bestemt ikke nogen ekspert, men i denne måned har det virket for mig, at stå og drikke så meget vand som muligt mens jeg tilbereder maden. Skære betydeligt ned på mængden af aftensmad, så står det ikke og frister:-) Jeg laver sund tilbehør, så må familien finde sig i også at blive sundere hvis jeg skulle beregne mængden af mad lidt forkert:-) Noget man kunne gøre var jo at hele familien tager tallerkenportioner, så står det heller ikke og frister lige foran næsen af en. Med hensyn til lækkerier når man er ude, det er jo svært. Man kan bruge vandet igen, drik så meget som muligt, evt. spis en portion gulerødder inden man tager afsted. Sørg for at spise så langsomt som muligt, bl.a. brug tiden på at snakke(måske om vægttabsprojektet) og bagefter når/hvis der er røget lidt ekstra ned, så fokuser på at du har passet mere på end førhen med hvad du spiser... og det er et stort skridt.
Jeg har valgt ikke at forbyde mig selv noget, for jeg ved det ikke dur for mig... istedet prøver jeg mit bedste for at fokusere på de ting jeg gør bedre end før.... måske spiste jeg et stykke kage: MEN det var kun et og ikke det største. Måske gik jeg lige en enkelt gang for meget op til buffeten: MEN jeg styrer uden om de friturestegte ting, eller tager max et. Og bagefter er jeg ikke stoppet og flad, for at bedre min samvittighed går jeg måske en længere tur med hunden end planlagt...
Og så er jeg forresten begyndt at spise mindst 5- 6 måltider om dagen for at holde mit blodsukker stabilt, det nedsætter i hvert fald min lækkersult, samt det hjælper på mine portionsstørrelser alt i alt...
Jeg håber der er noget du kan bruge, held og lykke herfra:-)
#2 af bruger slettet
jeg går ud fra at os der skal tabe mere end ti kg har en form for "djævel" at kæmpe med siden vi alle er blevet overvægtige.
jeg kan sagtens leve sundt og spise det rigtige, undgå sukker og tabe mig og dyrke motion. men min "djævel" bremser tit processen. og den er simpelthen at dét, som jeg føler allermest tilfredsstillelse ved er den dér proppethedsfornemmelse. en virkelig synder!
og jeg kan næsten ikke stå for sådan et stort bord fyldt med alt muligt. og så har jeg en idé om at det er livsvigtigt at ha smagt det hele! også selvom jeg egentlig ikke kan spise mer. og det eneste jeg tænker på, når jeg sætter mig ved sådan et bord, det er, hvordan jeg mon skal bære mig af med at spise på samme niveau og samme tempo og beherskelse som de andre slanke mennesker ved bordet. og det er nærmest en pinsel hvis jeg skal sidde og holde mig selv tilbage al tiden.
derfor er aftensmaden i hjemmet også dagens store udfordring. jeg er på barsel med vores 3. barn og i løbet af dagen har jeg jo tallerkenanrettet mine måltider. så når vi når til aftensmaden er fristelsen tit for stor og jeg falder i og overæder. og så føler jeg samtidig at dagens anstrengelser er spildt.
og samtidig hvis der er noget på bordet, som jeg ikke "må få" eller skal spise særlig meget af, så bliver jeg nærmest vred. og jeg laver selv maden, så jeg ku jo bare lave noget til min egen fordel. men synes da min familie skal ha dejlig lækker mad, selvom jeg selv prøver at værne om kalorierne.
så jeg er kommet frem til at jeg må portionsanrette min aftensmad henne i køkkenet. selvom det ser mærkeligt ud overfor børnene. og jeg har indset at det er en djævel, jeg må bekæmpe hele resten af mit liv. og især når jeg har nået mit mål!
men det smerter mig at tænke på. hvorfor skal det betyde og fylde så meget??!!
er der nogen der har nogle råd til hvordan jeg kan håndtere "store borde" så som mødregruppe, fødselsdage, middage og frokoster ude.
jeg gør i forvejen folk opmærksom på at jeg gerne vil ha en sundt alternativt.
og til hvordan jeg kan håndtere mine følelser ved aftensmaden?
hvad gør i andre ved jeres "djævle"?
kærlig hilsen ditte