Hej Mopsie...
Jeg ved ikke om jeg har en decideret succes-historie. Som jeg før har fortalt lå jeg på 100 kg + efter to fødsler "i rap" og i det hele taget nogle ret belastende ting. Har kæmpet med vægten hele livet.
Jeg tabte mig så i løbet af nogle måneder omkring 40 kg. Holdte vægten et stykke tid - og tog lidt på, tabte mig lidt.
Som det er nu, svinger jeg med 15 kg - er lige nu på vej ned fra 75 til 60. Men jeg har da formået at holde mig indenfor 15.
Det er bare hårdt. Erkendelsen af at jeg er nødt til for altid at være fanget i det her ræs er hård. Det, at det aldrig bliver normalt. At jeg aldrig får et normalt forhold til mad gør mig ked af det og vred.
Jeg er lige nu ved at samle inspiration til at lave en strategi for vægtvedligeholdelse, når jeg når mit mål. Det fylder rigtig meget - og mit forhold til mad er ikke særlig sundt, og jeg må jo nok indse, at sådan vil det altid være. Men altså.. jeg vil følge din tråd og samle masser af inspiration til min vægtvedligeholdelsesplan.
Lovely
Naturligt vægttab vs. fedmeoperation
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+Lovely
re: Naturligt vægttab vs. fedmeoperation
14 år16. september 2010 kl. 19:24
veile
Jeg tabte for to år siden ca. 43 kg (fra 116 til 72,5) Desværre tog jeg så de 30 på igen og er nu igang IGEN. Jeg kan desværre ikke svare på om det kan lade sig gøre, men synes ikke at jeg spilder min tid når jeg spiser sundt og dyrker motion (som jeg gør nu) det gør jeg så derimod når jeg bliver "hjemedød" og lader stå til i lange perioder,men det er måske også det du mener.
Jeg satser stadig på at det kan lade sig gøre, og er ikke umiddelbart skræmt af at leve resten af livet som afholdende sukkerholiker, men det skræmmer mig at jeg ved jeg kan falde i igen...
Jeg satser stadig på at det kan lade sig gøre, og er ikke umiddelbart skræmt af at leve resten af livet som afholdende sukkerholiker, men det skræmmer mig at jeg ved jeg kan falde i igen...
14 år16. september 2010 kl. 21:25
mopsie
Lovely: Du er da helt sikkert en succeshistorie. Jeg følger med i din jule-tråd og du klarer det bare super godt. Jeg tror i princippet også godt at det kan lade sig at gøre, men skal nok også sande at det bliver en kamp for livet. Men det kan nogle gange være lidt hårdt at tænke på det syntes jeg. Men samtidig tænker jeg også at operationen ikke vil være min vej ud af det.
Veile: Først og fremmest velkommen tilbage. Godt at "se" dig igen. Så vidt jeg husker tabte vi os for 2 år siden samtidig, jeg husker i hvert fald hvor imponeret jeg var over al dit løberi. Jeg glæder mig til at følge dig endnu engang.
Vi har jo så ca. været igennem det samme efter vores vægttab, jeg tabte lige godt 20 kg og var i februar næsten tilbage ved mit udgangspunkt. Nu er jeg oppe på hesten så at sige og længere nede i vægt end jeg var sidste gang. Jeg har det fantastisk med min livsstil nu, men det havde jeg også sidst - så spørgsmålet er om noget er anderledes denne gang. Vil jeg resten af livet skulle have yo-yo vægt? Det skræmmer også mig rigtig meget.
Men ja vi må blive i troen på at det kan lade sig at gøre i hvert fald uden de helt store udsving.
Ved egentlig ikke helt hvad jeg ville med denne tråd, men engang imellem bliver jeg virkelig ude af den af frygt for at blive "hjernedød" igen.
Veile: Først og fremmest velkommen tilbage. Godt at "se" dig igen. Så vidt jeg husker tabte vi os for 2 år siden samtidig, jeg husker i hvert fald hvor imponeret jeg var over al dit løberi. Jeg glæder mig til at følge dig endnu engang.
Vi har jo så ca. været igennem det samme efter vores vægttab, jeg tabte lige godt 20 kg og var i februar næsten tilbage ved mit udgangspunkt. Nu er jeg oppe på hesten så at sige og længere nede i vægt end jeg var sidste gang. Jeg har det fantastisk med min livsstil nu, men det havde jeg også sidst - så spørgsmålet er om noget er anderledes denne gang. Vil jeg resten af livet skulle have yo-yo vægt? Det skræmmer også mig rigtig meget.
Men ja vi må blive i troen på at det kan lade sig at gøre i hvert fald uden de helt store udsving.
Ved egentlig ikke helt hvad jeg ville med denne tråd, men engang imellem bliver jeg virkelig ude af den af frygt for at blive "hjernedød" igen.
14 år19. september 2010 kl. 19:14
bruger slettet
Fedmeoperationer virker måske som noget der kun er beregnet til voldsomt overvægtige, men faktisk, så bliver den bedste operation foretaget på en der er lettere eller middel overvægtig, da det er direkte farligt at foretage fedme operationer på "for overvægtige"... Din læge har sikkert bare nævnt det fordi det var en mulighed...
Syntes dog det er STÆRKT gået at du går den naturlige vej,. som er langt det bedste
Syntes dog det er STÆRKT gået at du går den naturlige vej,. som er langt det bedste
14 år20. september 2010 kl. 18:20
Mus01 (slettet)
Hvor er du sej, Lovely at du har tabt dig så meget og været i stand til at fastholde det så flot - respekt! :o)
Spørgsmålet om naturligt vægttab vs. operation er rigtigt svært.
Jeg er en af de opererede og valgte den løsning selvom jeg "kun" vejede 96 kilo og havde en BMI på 36 da jeg gik til lægen og bad om hjælp. Til gengæld var jeg hundesyg af diabetes 2 og forhøjet blodtryk og de gjorde udslaget for mig.
Om et par uger siden er det et år siden jeg blev opereret og i dag har jeg til fulde nået mit mål og vejer 55 kilo +/- 1 kilo. Jeg har været vægtstabil i lidt over 3 måneder nu.
Jo, det lyder da bestemt som en succeshistorie og det er det bestemt også, da jeg stortrives med min krop og mit udseende nu.
Tidligere har jeg prøvet at tabe mig og det er gået rigtigt fint, men problemet er som I også kender det til fulde, at holde vægten.
Lovely rammer hovedet på sømmet med ordene:
Det er bare hårdt. Erkendelsen af at jeg er nødt til for altid at være fanget i det her ræs er hård. Det, at det aldrig bliver normalt. At jeg aldrig får et normalt forhold til mad gør mig ked af det og vred.
Det er simpelthen SÅ rigtigt skrevet - og ordende er stadig aktuelle selvom man er fedmeopereret.
Jeg skal hver dag tænke over hvad jeg putter i munden og hvad konsekvensen af det jeg spiser er - både de gode ting og når der en gang imellem ryger noget af det knapt så gode indenbords, for det gør der altså også indimellem. Sommetider kommer både æde- og sukkermonstret og stikker sit grimme fjæs frem og så skal jeg tackle det fuldstændigt som var jeg ikke opereret.
Operationen er en fantastisk hjælp i det daglige, men den er ikke nogen 100% garanti mod at tage på igen. Der skal stadig ydes en indsats for at fastholde vægttabet og det lykkes desværre ikke for alle, som I nok har læst i dagspressen i den senere tid.
Jeg vil ønske jer alt det bedste med at nå jeres mål og fastholde det.
Stort knus fra Marianne :o)
Spørgsmålet om naturligt vægttab vs. operation er rigtigt svært.
Jeg er en af de opererede og valgte den løsning selvom jeg "kun" vejede 96 kilo og havde en BMI på 36 da jeg gik til lægen og bad om hjælp. Til gengæld var jeg hundesyg af diabetes 2 og forhøjet blodtryk og de gjorde udslaget for mig.
Om et par uger siden er det et år siden jeg blev opereret og i dag har jeg til fulde nået mit mål og vejer 55 kilo +/- 1 kilo. Jeg har været vægtstabil i lidt over 3 måneder nu.
Jo, det lyder da bestemt som en succeshistorie og det er det bestemt også, da jeg stortrives med min krop og mit udseende nu.
Tidligere har jeg prøvet at tabe mig og det er gået rigtigt fint, men problemet er som I også kender det til fulde, at holde vægten.
Lovely rammer hovedet på sømmet med ordene:
Det er simpelthen SÅ rigtigt skrevet - og ordende er stadig aktuelle selvom man er fedmeopereret.
Jeg skal hver dag tænke over hvad jeg putter i munden og hvad konsekvensen af det jeg spiser er - både de gode ting og når der en gang imellem ryger noget af det knapt så gode indenbords, for det gør der altså også indimellem. Sommetider kommer både æde- og sukkermonstret og stikker sit grimme fjæs frem og så skal jeg tackle det fuldstændigt som var jeg ikke opereret.
Operationen er en fantastisk hjælp i det daglige, men den er ikke nogen 100% garanti mod at tage på igen. Der skal stadig ydes en indsats for at fastholde vægttabet og det lykkes desværre ikke for alle, som I nok har læst i dagspressen i den senere tid.
Jeg vil ønske jer alt det bedste med at nå jeres mål og fastholde det.
Stort knus fra Marianne :o)
14 år21. september 2010 kl. 09:41
Nu er jeg igang med det naturlige vægttab, med en evig frygt for at fejle og begynde at tage på igen som det er sket før. Foreløbigt går det fantastisk.
Men jeg er flere gange i løbet af mit liv kommet til at tænke på om det overhovedet kan lade sig at gøre at tabe sig på naturlig vis. Mange forskere og læger mener eftersigende at det er meget få der kan tabe mange kilo og holde det, så sendt som i starten af denne uge hørte jeg i radioen om en britisk forsker der mente at operation var eneste løsning for folk der var overvægtige (BMI >40). DEr var efterfølgende et interview med en dansk hjertelæge der overvejende var af samme mening.
Jeg har tabt mig 19 kg og har ikke længere et BMI over 40, så en operation er slet ikke aktuelt for mig nu. Men jeg skal tabe omkring 30 kg. mere og derefter holde det resten af livet, og så er det jeg tænker spilder jeg mit liv? Kan mit projekt overhovedet lykkedes?
Har I nogle succeshistorier og hvad mener I om det. Er vi igang med det næsten umulige.
Den her tråd er ikke et udtryk for manglende motivation eller en undskyldning for at stoppe mit projekt.