Rigtig godt spørgsmål.
Jeg er begyndt at tænke som da jeg var barn...
Nu var jeg altså heller ikke overvægtig som barn, og mangler kun at tabe 7-8 kg nu.
Jeg har frivilligt valgt bilen fra, og cykler derfor 1 time hver dag. Det gjorde jeg også snildt som barn - for jeg ku sq ik køre bil jo. Så at cykle var den NEMME løsning, når alternativet var at gå...
Når jeg så cykler nu og tænker at bare jeg dog havde bilen, vender jeg den om til "Bare jeg ikke punkterer og skal GÅ hjem"
Allerede der, har jeg scoret mig over 500 kl dagligt.
Som barn tænkte jeg sjældent "Åh jeg gider ikke" - med mindre det var opvasken og sådan noget. Der valgte jeg efter hvad er sjovt og hvad er kedeligt. Idag - som voksne - vælger vi mere efter hvad er der tid til eller endnu værre - hvad kræver mindst arbejde - og det er lige der den går galt.
Det må gerne tage 3 kvarter at lave mad synes jeg.
Som barn elskede jeg at være 20 min om at skrælle 2 gulerødder, for så havde jeg selv lavet det. Hvad blev der af den glæde?
Og selvfølgelig må vi spise festmad og drikke alkohol. Det gør de tynde også - men tænk som da du var 10.
Puha - er sørme mæt efter 1 hovedret. Det er kedeligt at sidde ned for længe - jeg går lige ud ov mænger mig med de andre og får en snak stående.
Vi skal nok bare lade være med at se mad som en gave, men en nødvendighed.
Ikke at mad ikke er lækkert - men os overvægtige har jo ofte et helt forkert syn på hvad det lige er at maden gør for vores liv :-)
Igen - tænk som en 10-årig. Jeg havde travlt med at få spist op for så måtte jeg gå fra bordet og så SKYNDE mig ud at lege videre hvor jeg kom fra.
Er det helt ublu?
#2 af lailalu (slettet)
Tankerne går lidt på hvordan det hele kan være så svært når det hele egentlig burde være så super let.
Medierne prøver på at hjælpe os til lettere løsninger – virksomhederne giver os en masse produkter til at det hele er meget nemmere og dertil syntes jeg det hele bliver meget meget sværere.
Vi får vand på flaske selvom vi har masser af billig vand i hanen. (Begge dele indeholder kemikalier men pyt skidt da det er det sundeste vi kan indtage)
Færdigretter, pulverkure (så vi ikke behøver at bruge tid på madlavning, tælle eller andre metoder)
Vores grøntsager kan købes udskåret rå, frosset osv. Men stadigvæk mangler vi tid og overskud til at klargøre og forstå vores hverdag.
I min verden er der ikke meget tid og overskud til at regne og tælle på kosten. Det koster så i kalorie regnskabet hvilket betyder at jeg ikke taber mig så hurtigt som hvis alle sejl blev sat og jeg fulgte en præcis kostplan.
Men hvem kan holde en kostplan 110% når man lever et normalt aktivt liv, med fødselsdage, alkohol, venner og familie som ikke lever efter de samme principper.
Hvordan får i det hele til at virke?
Virker det hele på sigt eller rammer i en mur og skal starte forfra?
Hvor er det vi alle sammen laver fejl? Og kan vi gøre det nemmere for os selv ved at tage støvsugeren en ekstra gang i løbet af ugen og forbrænde det ekstra?