NU skal der ske noget

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

NU skal der ske noget
Hej alle
Ja, nå prøver jeg igen at holde mig selv op på, at få brugt madital.dk ordentligt.
Sidder herhjemme under dynen og er super snottet, hvilken bedre dag findes der til at ændre lidt på sine madvaner ;-)
Jeg har altid været overvægtig og prøvet flere gange at tabe mig. Det er lykkedes mig for 6 år siden at tabe 12 kg - men det hele er på igen plus det løse. Jeg har en travl hverdag og er hjemmefra 12 timer dagligt mindst, hvilket - synes jeg - gør det lidt ekstra svært at have overskud til de sunde vaner, specielt om aftenen...

Men for at skære ind til benet, så er jeg 26 år, vejer d.d. 87,5 kg og vil gerne ned på 65-70 kg.
Jeg har brug for støtte og hører gerne gode forslag til sunde aftenmåltider der er hurtige at tilberede.

Så NU skal der ske noget!!

Knus til alle i samme båd
Ditte
15 år10. november 2009 kl. 15:28
re: NU skal der ske noget
Hej diddlou, til lykke med at du har taget beslutningen og velkommen i båden! Du ved jo at det kan lade sig gøre at tabe sig, og denne gang bliver det lettere!

Jeg er blevet hjulpet af en test på iform.dk som gav et fingerpeg om at jeg er en utålmodig type som har lettest ved at overholde mål som fx at spise frugt og grønt til hvert måltid. Hvis du sidder i fastfoodfælden vil jeg gætte på at du ikke er typen, som bruger weekenden på at lave masser af mad, så du er forberedt på den kommende uges travlthed. Men det er jo ellers et godt råd, som bare ikke virker for mig, og måske heller ikke for dig.

Jeg laver næsten altid ultrahurtig mad, og det bliver det ikke usundt eller fedende af. Her er en hurtig liste:

- Salat, gerne med kogte bælgfrugter, ris eller kartofler (rester)
- Pasta, bønner, ris eller kartofler med svitsede grønsager, fisk/ rejer eller kylling/ kalkun. Kan varieres i det uendelige med krydderier og smagsgivere så som flåede tomater, kokosmælk, chutney, soltørret tomat, lidt frugt (fx ananas)
- Suppe efter samme princip, svits grønsager (og evt kød), hæld bouillon ved og kog, evt blend og smag til. Det skal kun koge kort tid.
- Risengrød. Det tager selvfølgelig en time fra det er i kog, men passer til gengæld næsten sig selv. Brug de brune grødris - det er superlækkert. Hæld fx lidt hørfrøolie og ahornsirup over i stedet for smørklat og kanelsukker, eller kom en klat æblemos oveni.
- Æggekage eller omelet, med dampede eller svitsede grønsager, fx bønner, broccoli, champignon. Skal der være kød med, så prøv med lidt kyllingebryst eller ristet parmaskinke.
- Rugbrødsmadder er den bedste fastfood. Husk gulerødder og agurkestave, bladselleri og salat. Eller knald tingene i groft, måske hjemmebagt pitabrød. Smør alt det du vil spise først, ellers kommer man nemt til at spise for meget.

God bedring med snottet, og held og lykke med din aftensmad! 'Blog' evt om det her eller i 'Kost', så du bliver ved med at få inspiration fra andres idéer.
15 år11. november 2009 kl. 08:22
re: NU skal der ske noget
Hej SiriS
Tak for dine input!
Det er altis dejigt med et skulderklap :o)

Jeg planlægger faktisk min uge hver lørdag, så jeg kun handler 1 gang pr uge og ikke bliver fristet dagligt af at skulle i en butik.
Risengrød er fast på menuen én gang om ugen her i vintertiden, så laver min mand den på sin fridag :o)
Tror egentlig ikke mit problem er for fed mad - men at mængderne er for store og jeg ELSKER is, kage eller chokolade om aftenen til min the inden jeg skal i seng FY FY.

Tror jeg skal til at lave mere æggekage og supper her til vinter. Det er altid godt.
Tingene bliver jo heller ikke nemmere af at jeg har en mand der er super slank og kan spise ALT uden det feder... han vil jo gerne snacke lidt om aftenen opg kan godt tåle det - men uha at holde fingre fra hans snack er SÅ svært...
Så nu indfører jeg 'ingen snack i huset' strategi - så må han smøre sig en syltetøjsmad hvis han er lækker sulten!

Idag har jeg fået: (kl er nu 10.30)
1 grahamsbolle m. ost og kalkunpålæg
2 kopper the
1½ gulrod
15 år11. november 2009 kl. 10:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...