Er dette ok sund som aftensmad?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

#1
Er dette ok sund som aftensmad?
Jeg har købt noget China Wok:

Ingredienser:
Grøntsager 59%; Sojabønner 15%, Slikærter 14%, Sukkerærter 14%, Aspargesbønner 10%, Porreskud 6%.

Kogte nudler 31%

Sursød sause 10%

Næringsindhold pr 100 gr:
Energi 90 Kcal
Protein 4,5 gr
Kulhydrat 16 gr
Fedt 1 gr


Dette laver jeg og spiser ca 350 gram af. Derudover spiser jeg 100 gram, rejer, som jeg varmer med i retten.

Er denne aftensmad ok sund, når man skal tabe sig?
15 år15. april 2009 kl. 15:43
#2
re: Er dette ok sund som aftensmad?
Vi fik wok herhjemme igår.. Og jeg er nu mest til friske grøntsager..

Tror som det er sundt nok.. Men igen så er det forbehandlede varer du putter i kroppen og derved har det ikke den samme næringværdi...
15 år15. april 2009 kl. 16:58
#3
re: Er dette ok sund som aftensmad?
Ved godt at det er forudbehandlet, men med de kun ca 4 gange om året, hvor jeg for færdig retter, så går det nok :)

Ellers laver jeg altid min mad fra bunden med friske grøntsager, kød osv.
15 år15. april 2009 kl. 17:15
#4
re: Er dette ok sund som aftensmad?
100g rejer giver ca 106 kcal, og de 350 gram wok giver ca 316. Så ialt er det 422 kcal, hvoraf der er ca. 5,5 g fedt, hvilket vil sige en samlet fedtenergi% på lige knapt 12.

Hvis man ser bort fra, at forbehandlede varer naturligvis er lidt mindre sunde end friske varer, så vil jeg faktisk mene det er nogenlunde fornuftigt. Omvendt skal man huske på, at frosne grøntsager generelt er sundere end friske, da diverse mineraler osv ikke går tabt under transport. Jeg tror dog ikke helt du kan bruge den form for "godkendelse" af den her type frosne grøntsager, da der er sauce osv sammen med.

Jeg ved godt, at man bruger færdigblandinger, fordi det skal gå stærkt - men du kan lave nøjagtig samme måltid bare lidt sundere, hvis du selv køber nogle fuldkornsnudler (de skal koge ca 5 minutter, så det tager ikke alverdens tid), en wokblanding kun med grøntsager (så slipper du for "forarbejdetheden") og lidt sauce af en slags (her ville jeg vælge en forarbejdet for at være doven) og så smække det sammen i en wok/gryde/pande. Jeg tvivler på at det tager ret meget længere, men jeg tror sundheden er langt højere :)
15 år15. april 2009 kl. 21:46


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });