Hjælp!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

#1
Hjælp!
Hej,

Eftersom jeg har indset at det ikke er godt for kroppen kun at indtage 500 kcal om dagen, vil jeg høre om der er nogen der ved hvordan man indtager 1200kcal dagligt. uden at tage alt for meget på, eks. er det bedre man hæver kcal indtaget lidt af gangen?
I stedet for at begynde med de 1200 kcal fra den ene dag til den anden, jeg har fundet ud af jeg tager enormt meget på hvis jeg hæver det. :( Og det er også dette der holder mig tilbage!.

Er der nogen der har råd om det om hvordan gør det på den bedste måde med hensyn til vægtøgning/vægttab?

Knus Christine
15 år27. marts 2009 kl. 14:47
#2
re: Hjælp!
Den bedste måde at gøre det på for din krop af bare at hoppe ud i det med samlede ben og simpelthen lade være med at gå på vægten de næste 14 dage. Jeg tør næsten godt garantere, at din vægt sikkert ikke stiger ret meget, hvis du bare giver kroppen 14 dage til at vænne sig til "de gode tider" :)
Held og lykke med udfordringen
15 år27. marts 2009 kl. 15:44
#3
re: Hjælp!
Sørg for at din kost indeholder godt med proteiner og grøntsager. Det vil du nok ikke tage på af, som hvis det udelukkende var brød og frugt kalorierne kom fra. Dine muskler har helt sikkert brug for noget kraft og saft.
15 år27. marts 2009 kl. 17:21
#4
re: Hjælp!
Når du begynder at spise mere end du plejer, vil du også fylde din mave og tarme med mere mad. Det er ikke nødvendigvis fedt du tager på, men mere et tegn på at du får mere mad i dig. Hvis du tager lidt på i den første periode er jeg sikker på, at det meget hurtigt vil blive fint igen - det vil kræve en tilvænningsperiode. Som du selv påpeger, har du absolut ikke godt af kun at få 500 kcal dagligt, godt du er nået til den erkendelse. Prøv dig frem og accepter at vægten svinger lidt, det skal nok gå iorden.
15 år27. marts 2009 kl. 18:15
#5
re: Hjælp!
Kære Christine. Hvor er det bare godt du sætter dit kalorieindtag op, for 500 er alt alt alt for lidt. Du vil ikke tage på af at spise 1200 kcal. om dagen, du burde tabe dig ca. 100-120 g om dagen - og det er da ganske pænt : -) det kan simpelthen ikke lade sig gøre at "tage enormt meget på" når man er i kalorie understud. MEN, hvis du i længere tid kun har fået 500 kcal om dagen, vil dine glukogen depoter i muskler og lever være godt udtømte. Normalt har du godt og vel 800 g glykogen (lagret sukker) i disse depoter. Til hvert gram er de bundet 3 g. vandmolekyler. Når din krop bruger et gram glykogen tabes de 3 g vand altså et samlet tab på 4 g. Når du begydner at spise "normalt" = mindst 1200 kcal om dagen, skynder din krop sig at fylde glykogendepoterne op - det er en naturlig reaktion fordi det er naturligt for kroppen at have disse depoter. Hvis dine depoter er ret udtømte kan du måske lagre 500 g glykogen - men hertil binder sig jo så 1500 g vand. altså en vægt øgning på 2 kg. MEN MEN MEN det er ikke fordi du har taget på (ikke et gram fedt) det er bare fordi kroppen har været i ubalance og nu genopretter denne. De 2 kg. har dermed heller ikke været et reelt "vægttab" , blot en ubalance, og derfor tæller de hverken som vægttab eller vægtøgning.
BEDste råd er allerede givet af de tidligere svar: Lad være med at veje dig de første 14 dage og NYD alt den sunde og gode mad du kan give din krop for 1200 kcal om dagen, hvor du også får de proteiner du skal have for ikke at nedbryde muskelvæv, og du drømmer ikke om hvor meget energi du vil opleve at få - for det er jo det maden er - energi til vores motor - jeg ønsker dig al mulig held og lykke med det
knus E
15 år28. marts 2009 kl. 17:33
#6
re: Hjælp!
Hej,

Tak for svarende,
Jeg prøver virkelig på at komme op på 1200 kcal, men det virker virkelig utrolig svært. Medmindre jeg spiser usundt.
Og jeg synes jeg spiser meget.
En gang ville det overhovedt ikke have været et problem,
Men nu virker det simpelthen utrolig svært, (virkelig ironisk.)

Jeg troende seriøst at jeg havde oversteget de 1200 kcal i dag (Lørdag)

Rigitg mange tak for svarende, så behøves jeg ikke blive nervøs når vægten stiger.
Selvom det bliver svært ;)

Knus Christine

15 år29. marts 2009 kl. 00:08


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });