Hejsa piger og drenge!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

#1
Hejsa piger og drenge!
Jeg er en gut på 14 der leder efter lidt hjælp til at hurtigt men sundt vægttab...
Har i nogle ideer til hvad man kan gøre for at holde sig fra søde sager, og beholde lysten til at fortsætte med at tabe sig??
Tusind tak på forhånd!
16 år17. januar 2008 kl. 23:47
#2
re: Hejsa piger og drenge!
Hej Julemand !

Velkommen til en helt fantastisk side. Du er kommet til det helt rigtige sted :-)

Jeg vil foreslå at du starter med at læse nogen af Iakobs indlæg, hun kommer med mange virkelige gode tips til et sundt vægttab.

Du kan søge direkte på Iakob, så kommer der mindst 10 sider frem, hvor hun deltager i debatten :-)

Foruden Iakobs tips følger der en masse kommentarer og tips med fra mange andre brugere også. Der er meget at blive klog af.

Men start i hvert fald med at skrive alt det du spiser ind - ALT simpelthen, så vil du hurtigt se hvad du skal undgå eller kun spise lidt af.

Laver du selv mad eller bor du hjemme ?

Held og lykke fremover, det kan sagtens lykkes, hvis du vil ;-)

PS: Godt at du har besluttet dig for at tabe dig mens du er helt ung og din forbrænding er i top.
Du behøver aldrig at blive tyk igen :-)
16 år18. januar 2008 kl. 01:02
#3
re: Hejsa piger og drenge!
*blush* Tak for de søde ord, spacy. Hjertelig velkommen til dig julemanden4.

Allerførst - et hurtigt vægttab er ikke et sundt vægttab. Lægerne anbefaler vægttab mellem ½ og 1 kilo om ugen, ikke mere. Næste år ved denne tid har du tabt dig mellem 26 og 52 kilo og det er den tidshorisont du har.

Mit bedste råd omkring at beholde lysten til at tabe sig, er at skrive top 10 grunde op til at du gerne vil tabe dig. Hvad er det du regner med at opnå ved at have tabt dig?

For mig var det ting som at jeg ikke ville være den fede mor som var flov for mine børn at have med i skolen, at jeg kunne købe pænt stangtøj og så videre. Find ud af hvad netop du regner med at opnå når du har tabt dig og skriv dem ned på et kort eller en plakat - helst formuleret positivt altså ikke "Jeg vil ikke være fede mor" men "Jeg vil være normale mor". Kortet putter du i pungen og plakaten hænger du op på dit værelse. Du skal læse disse 10 grunde mindst een gang om dagen. Læse dem sådan rigtigt og tænke over dem. Også selv om du tror du kan dem udenad.

Så vil jeg råde dig til at prøve at fjerne fristelser fra dig selv. Hvis du tit går i en butik med vennerne for at købe sodavand og kager og slik, så lad være med at gå ind i butikken med dem. Bare sig du vil tabe dig, hvis det er gode venner så forstår de det. Sig det også til dine forældre og søskende, så de kan hjælpe dig med at fjerne fristelser i din hverdag og lave sund mad og grøntsager til aftensmaden (primært rodfrugter (rødbede, gulerod mv) og kål (blomkål, broccoli, rå rødkål) samt grønne bønner).

Men tillad dig selv en fast ugentlig slikdag, hvor du spiser lidt til moderat mængde slik (ikke chips) eller mørk chokolade. Det skal ikke være surt det hele og hvis man nægter sig selv al godt, så giver man kun sig selv af pisken og aldrig lidt gulerod.

Læs de 8 kostråd fra sundhedsstyrrelsen - og læs om tallerkenmodellen og om kostpyramiden (både den gamle og den nye). Disse ting er elementær lærdom og jeg fatter ikke at skolebørn ikke bliver undervist i det i 6-7 klasse. De hjælper een til at foretage sunde valg i farten. Du kan også tilbyde at lave aftensmad een gang om ugen, det bliver man klog af.

Jeg har haft stort fornøjelse af at læse en masse om vægttab og kost og motion - det har virkeligt holdt min motivation oppe.

På de sure dage - og de kommer - skal du snakke med dine forældre om hvordan du har det. Og med dine kammerater. Og skriv også gerne herinde - husk, der er ikke noget så motiverende som at give andre gode råd.

Hvis du har en ven som også gerne vil tabe sig, så allier dig med ham eller hende. Så kan I holde hinanden lidt i ørerne og motivere hinanden - det giver også godt. Jeg kender ikke så meget til mulighederne (forums, skoleblade etc) men måske kan du finde en anden overvægtig dreng eller pige tæt hvor du bor som du kan køre "parløb" med sådan rent kurmæssigt?

Endeligt så kan du gå ind på iform.dk under motion og søge efter den motionsform der passer dig bedst. Du kan også spørge din lærer om han kender noget til motions- eller sportshold for store børn i din område, måske ved din gymnastiklærer noget? Eller du kan bare gå en tur hver dag indtil du er klar til mere.

Tag dit vægttab et trin af gangen. Du behøver ikke leve supersund nu, koncentrer dig om at få sukker i form af slik, chokolade, kager, is og sodavand ud af dit liv i første omgang. Når du ikke længere går rundt i evig sukkertrang så er du klar til det næste trin.

En anden ting er at det kan være en rigtig god ide at tænke på hvorfor man overspiser i første omgang. Jeg blev f.eks. moppet som barn og den dårlige oplevelse, den følelse af lille selvværd, den har jeg slæbt rundt på i 20 år (sammen med en masse kilo). Jo før man får snakket om det med andre, jo før man får tænkt over sit liv og får det behandlet og får fred med sig selv, desto bedre er det. Snak med en lærer, dine kammerater eller nogen i din familie, hvis du har problemer på nogen måde. Eller find et site, der handler om det, og tag kontakt eller meld dig ind i deres forum. Eller fortæl om det her på siden.
16 år18. januar 2008 kl. 10:09
#4
re: Hejsa piger og drenge!
Hej julemand!

Jeg synes det er en sej beslutning du har truffet ved at vælge at du vil tabe dig NU. Jeg er helt enig med Iakob i alt det hun skriver. Hun har jo næsten sagt det hele, så det gider jeg ikke gentage. Men jeg vil bare tilføje at det bedste du kan gøre for dig selv lige nu er at komme igang med at taste din mad ind. Også selvom du ikke føler at du helt er kommet igang med kuren. Men bare det at man taster maden ind gør at man får fokus på hvad det egentlig er man går og putter i munden. Det er lidt bøvlet i starten, men det bliver ret hurtigt en vane og man finder ud af hvordan man lige får tastet forskellige ting ind. Og du kan ALTID bare spørge på forum hvis der er noget du er i tvivl om - der er næsten altid nogle som svarer hurtigt. Vi er jo alle sammen på flere gange dagligt for at taste vores mad :-)

Når du så har tastet din mad ind, så gør dig selv den tjeneste at gå ind under info og mad - her kan du se energien i det mad du har spist. Her vil det lynhurtigt blive tydeligt hvad du måske ikke burde have spist. Jeg har selv haft et par oplevelser med nogle ting som indeholdt MEGET mere energi end jeg lige troede. På den måde lærer man meget om sin mad og bliver opmærksom på hvad man spiser og kan nå at tænke inden man fylder sig med noget usundt. En af de ting det er vigtigt at nå frem til på vejen mod vægttab er at nå at tænke inden man spiser. Så det bliver et bevidst valg. Og ikke bare impuls spisning. Og heller ikke bare noget med at jeg spiser denne her plade chokolade fordi det er synd for mig at jeg ikke må. Det skulle helst blive til "Jeg har helt vildt lyst til denne her chokolade (eller hvilken last man nu har), men jeg lader være fordi jeg bliver bare ked af det bagefter. Men til gengæld lover jeg mig selv at hvis jeg har været rigtig god på kuren hele ugen, så må jeg på fredag spise 20 g mørk chokolade." Eller det kan være noget andet. Men så har man bevidst været inde og tænke over hvad der vil være rimeligt i forhold til at jeg gerne vil tabe mig.

Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med dit vægttab. Jeg glæder mig til at følge dig. Og bare rolig du er kommet til det helt rigtige sted. Her er al den støtte du har brug for - du skal bare be om den.

Kh Karina
16 år18. januar 2008 kl. 13:26


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });