4 kilo, tak...

Du læser en tråd i debat > vægtforøgelse

#1
4 kilo, tak...
Hej seje folk :D
Jeg har i lidt tid døjet med en atypisk anoreksi, som jeg er ved at komme ud af.. (thank God). Jeg er 1,70 høj - og havde et klart mål om at komme ned på 55, men da jeg kom ned på 57, blev folk bekymrede.. og jeg bestemte mig for at komme op på 60-62 kg igen.

Der ligger mit problem så..
Jeg ELSKER mad og slik.. Jeg er bare 100% sikker på, at jeg ikke tager på på en god måde ved at spise slik hver dag. Dog spiste jeg Nutella i går aftes og tog en Snickers i dag. Og i gennemsnit indtager jeg 1800 kcal om dagen (MED slikket).

For 2 uger siden bestemte jeg mig for at spise al mad, min mor laver.. (hun laver ikke så usund mad), men jeg bestemte mig derimod for at træne (både cardio og styrke) HVER dag.. Og guess what? Det holdt kun en uge. Det var psykisk og fysisk hårdt..

Har I så nogle idéer til, hvordan jeg kan stige i vægt og leve et normalt liv igen uden at ligne noget der er løgn om en måned?
Kan jeg godt snacke usundt af og til? Hvor tit skal jeg træne om ugen? Hvad skal jeg indtage mest? Proteiner eller kulhydrater?

Håber, I har nogle gode idéer, for mit nuværende mål er at leve normalt igen uden af føle skam, fordi jeg kom til at spise en chokoladebar :)
13 år21. februar 2011 kl. 15:29
#2
re: 4 kilo, tak...
Jeg går på Nupo fra i morgen; du må gerne få nogle af mine kilo?;)
13 år21. februar 2011 kl. 15:43
#3
re: 4 kilo, tak...
55 er da også alt for lidt, når du er 170 høj.. Det er godt, at folk fik dig væk fra den idé! :)
Den nemmeste og bedste måde at stige i vægt er ved at spise mere af det sunde.Det er jo i virkeligheden ikke vingummier, men kalorierne du tager på af ;)
Derfor ville det være fint med nogle større potioner og evt. flere måltider, om ikke andet så til du har fået en ordentlig vægt :)
Du kan helt sikkert godt snacke usundt af og til! Selv folk herinde der vil tabe sig, tager jo en snack til tider. Og når du endda vil tage på, kan jeg ikke se det store problem i det - med mindre det bliver for meget = lidt af det sunde = mangel på vitaminer, mineraler osv ;)
Mht. dit træning kommer det jo meget an på hvad du vil med din krop.. Jeg tror ikke det er smart at træne hver dag, hver anden ville nok være mere passende, så får kroppen lov til at 'slappe af' en gang imellem :)
13 år21. februar 2011 kl. 15:45
#4
re: 4 kilo, tak...
Hej Goldilocks

Det lyder som om vi minder meget om hinanden vægtmæssigt, jeg har også haft både anoreksi og døjer stadig med atypisk bulimi. Synes at det er flot af dig at du har taget folks råd om ikke at gå længere ned i vægt til dig. Synes det lyder fornuftigt at du vil holde en vægt på 60-62kg. Jeg selv har for nylig indset det samme efter at have svinget mellem 54-60kg igennem de sidste par år, har jeg fundet ud af at min krop faktisk har det bedre mellem 60-65kg(er også 175cm) så jeg er også gået igang med et projekt om at tage lidt på.

Det jeg er begyndt på er at styretræne dobbelt så meget som jeg plejer, dvs 2-3 gange ugentligt i stedet for 1 gang og så længere tid og mere intenst. Udover det er jeg begyndt at spise en stor håndfuld nødder, rosiner og mørk chokolade næsten hver aften og så prøver jeg at tilføje min mad noget mere energi, er skiftet fra cheasy til yoggi-yoghurt b.la.

Jeg træner nogenlunde ligesom før, mht løb og den slags, men kan mærke at efter jeg har taget lidt på, kan jeg løbe meget hurtigere og mere intenst end før.

Mht din træning siger du at du træner både cardio og styrke samme dage, det vil jeg foreslå dig at dele op så du kun træner en af tingene.. Så kan musklerne bedre restituere fra styrketræningen så du ikke overbelaster dem og det vil på sigt give bedre resultater, har jeg hørt :) Må indrømme at jeg ikke selv er god til at overholde den regel xD

Du kan godt snacke usundt i ny og næ, men jeg vil foreslå dig at du måske begrænser det til 1-2 dage om ugen hvor du giver dig selv lov til at slå dig løs med noget lækkert. De andre dage kan du jo så snacke i nogle sunde snacks måske så du hovedsageligt tager på af sunde ting :)
Og ja du skal indtage mange proteiner så får du mest ud af din styrketræning og bygger muskelvægt på :)

Men også en del kulhydrater især inden du træner cardio :)

Knus
xXPainfulPerfectionXx
13 år25. februar 2011 kl. 22:27
#5
re: 4 kilo, tak...
hmm.. min kæreste har også et problem med undervægt. dog skyldes hans et vanvittigt stofskifte og et fysisk hårdt arbejde som tækker. han har taget 3-4 kg på de sidste to uger ved:

1) at få noget fra alle fødevaregrupper
2) jeg smører hans madpakke og sørger generelt for at han får min. 3000 kcal om dagen.
3) dit kcal indtag ifølge sider på nettet hvor du ikke skal udfylde et meget specifikt skema, er kun en meget bred rettesnor. fx må jeg ifølge den her side indtage op til 2000 kcal, men har selvregnet ud at jeg kun må få 1500 hvis jeg skal holde min vægt ved lige. (der er et skema til at regne det ud selv).
4) spis LIGE HVAD DU HAR LYST TIL, bare du sørger for at få mere rigtig mad end slik osv. at du indtager 600 kcal om dagen i slik er self ikk sundt, men det er ikke noget der gør noget hvis du bare spiser dig mæt i mad. :)
13 år2. marts 2011 kl. 10:41
#6
re: 4 kilo, tak...
Min mand i sine unge dage var rigtig tynd, og han var på en fedt piskefløde kur... men tog ikke noget på...
Det kan godt være at det har noget at gøre med vores gener om vi tager på eller ej...?
Jeg selv tager på lyn hurtig...
Men prøv med fløde, nødder, mandler, tørret frugt... alt det vi andre ikke må...
Held og lykke med at tage de 4 kg på ; )
Mvh.
Katia
13 år13. april 2011 kl. 21:04


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });