Lav fedt%

Du læser en tråd i debat > vægtforøgelse


#1
Lav fedt%
Hej, jeg har et problem jeg håber at nogen ved noget om

Jeg har opdaget at min fedt% er blevet alt for lav. Den har før ligget omkring 17-18% men er nu faldet til 11,8% og jeg har hørt at det ikke er alt for godt for en kvindekrop.

Jeg har været igennem et større vægttab, og vil helst ikke tage på igen, men er der en måde man kan få højere fedt% uden at skulle tage på? Og hvad kan jeg spiser som er sundt og som giver mere fedt og hjælper det overhovedet på fedt%, at man spiser mere fedtholdigt?

Jeg vil helst heller ikke miste muskelmasse fordi jeg træner en del og helst vil beholde min nuværende styrke.

Nogen der har erfaringer omkring dette? Hvad kan man gøre?
13 år31. juli 2010 kl. 08:48
#2
re: Lav fedt%
Jeg er ikke ekspert på området men hvis din fedtprocent ikke er så lav at din menstruation udebliver, så TROR jeg ikke du behøver bekymre dig. Det er jo en meget klar indikator for om din krops hormonbalance er blevet forstyrret eller ej.

I dit andet spørgsmål har du desværre malet dig op i et hjørne. Skal fedtprocenten op, skal du enten få mere fedt på kroppen eller mindske kropsvægten og da fedttab jo ikke var det ønskede kan du kun reducere muskelmassen og det vil du heller ikke og så er der ikke rigtigt så meget at gøre.

Hvis din krop fungerer som den skal og du er tilfreds med det du ser i spejlet, så ville jeg blot glæde mig over en krop som givetvis er trimmet til at give den gas til træning, som det jo lader til du sætter pris på.

Hvis ikke kroppen fungerer, ville jeg skrue lidt på kosten indtil den igen fungerer. Jeg ved hverken hvilken sport du dyrker eller om du ligger lavt på kulhydrat, fedt eller protein, så der vil jeg ikke råde dig. Men hvis du skruer op for fedtindtaget, så er avocado, nødder og fed fisk jo altid gode bud. Men igen: det er ganske sansynligt at du har mere gavn af mere protein eller kulhydrat - især sammenholdt med stor træningsindsats.

Og jeg havde nær sagt: tillykke med luksusproblemet - bare det var mig.
13 år31. juli 2010 kl. 12:29
#3
re: Lav fedt%
Dette er sakset fra gomotion.dk:

Den optimale fedtprocent for kvinder er mellem 22- og 25%, for mænd mellem 15- og 18%. Der skelnes ikke mellem aldersgrupper, men da man naturligt tager på med alderen kan disse retningslinjer også findes. Kvinder under 30 år skal gerne have en fedtprocent mellem 17 og 24. Kvinder over 30 år mellem 20 og 27. Mænd under 30 år skal gerne have en fedtprocent mellem 14 og 20. Mænd over 30 år mellem 17 og 23. Man kan godt skelne mellem en min og max fedtprocent. Den nedre grænse er sat for at sikre en vis fedtprocent og den øvre for at forhindre overvægt. Selvfølgelig kan der være tale om forskellig predisposition for en given kropstype og dermed naturlig fedtprocent. Nogle mennesker vil have meget svært ved at få en ekstrem lav fedtprocent, men det er dog aldrig umuligt. Klinisk kategoriserer man vægtklasserne på følgende måde: BMI Vægtklasse Kroppens fedtprocent (mænd) Kroppens fedtprocent (kvinder) under 18,5 undervægtig under 9% under 21% 18,5-25 normalvægtig 9-21% 21-35% 25-30 overvægtig 21-27% 35-42% over 30 meget overvægtig over 27% over 42% Der er mange sportsfolk der har fedtprocenter der er lavere end svarende til undervægtig. For kvinder kan dette blive et problem. Den lave fedtprovcent har indvirkning på østrogendannelsen og dermed menstruationsstatus og knogledannelse.

Din fedtprocent er meget lav, så for ikke at gøre skade på din krop vil jeg anbefale dig, at få den op på de 17-18 % den lå på før, og som er normal for din aldersgruppe.

At spise mere fedt behøver ikke nødvendigvis give en vægtøgning, hvis du spiser som madital anbefaler mht energi-fordelingen er det godt.

Nu ved jeg ikke hvad dit fedtindtag ligger på, men 25-30 % af det daglige indtag skal komme fra fedt. Fedt bruges til at optage vigtige vitaminer og mineraler, og får du ikke nok fedt, optager din krop ikke disse, og du kan ende i alvorlig vitaminmangel trods sund kost.

Det sunde fedt kommer som gtfh er inde på bla. fra nødder, fisk, avokado og sunde olier.

Så prøv om du ikke kan øge din fedtprocent, det er nemlig ikke sundt for en kvindekrop at være så lav, som du selv skriver :-)

Held og lykke

Vh Karin
13 år31. juli 2010 kl. 13:27
#4
re: Lav fedt%
Citat:
"Der er mange sportsfolk der har fedtprocenter der er lavere end svarende til undervægtig. For kvinder kan dette blive et problem. Den lave fedtprovcent har indvirkning på østrogendannelsen og dermed menstruationsstatus og knogledannelse."
Citat slut.

Hvis det passer, så burde regelmæssig menstruation vel også kunne bruges til at påvise om fedtprocenten er for lav til den genpulje som det enkelte individ er fået. Hvad der er for lav fredtprocent er vel, som så meget andet, individuelt.

For resten: hvordan har du målt din fedtprocent? Med en fedttang eller imperedansmåler? Det sidste kan være ret upræcist - selv de dyre maskiner der står i motionscentrene kan ramme meget skævt. Dog stadig bedre end BMI-systemet som er en absurditet.
13 år1. august 2010 kl. 14:52
#5
re: Lav fedt%
Jeg har fået målt den med fedttang i fitness centret og så har jeg fået målt den over en periode på en elektronisk vægt med fedt%-måling.. Her har jeg kunnet følge med i faldet.

Jeg menstruerer ikke, så det var derfor jeg tænkte at jeg ville forsøge at forhøje fedtprocenten..
13 år1. august 2010 kl. 16:56
#6
re: Lav fedt%
Problemet er at jeg ikke forstår hvorfor den er faldet, for jeg synes ikke at jeg har ændret mit træningsmønster eller spisemønster.. Måske spiser jeg lidt mere uregelmæssigt pga sommerferien, men ellers synes jeg ikke der har været de store ændringer..
13 år1. august 2010 kl. 17:02
#7
re: Lav fedt%
Nej svært at vide hvad der pludselig udløser det så, men sørg for at få noget mere at spise så du får lidt sul på kroppen. Der er flere bivirkninger når hormonbalancen går i fnidder så det skal man ikke spøge med - du risikerer en rigtig træls alderdom hvis det står på for længe.

Som Karin skrev, så er det vigtigt at kosten indeholder fedt nok, men hvis det er på plads vil du træningsmæssigt kunne hente lidt ved at spise mere af de to andre næringsstoffer.

Ved ikke om du har hørt om High5 testen man lavede på cykelryttere? Hvis din sport er længerevarende, så vil du måske kunne slå to fluer med et smæk med at hente inspiration dér - jeg har i hvert fald haft kæmpe glæde af den. Og protein efter træning er jo altid godt og noget mange kvinder forsømmer på det skammeligste.

Hvis du ikke allerede tæller kalorier, kan du jo bruge siden her til at se hvor du kan sætte ind så du får mest ud af det.
13 år1. august 2010 kl. 17:11
#8
re: Lav fedt%
Jeg har i nogle perioder talt kalorier fordi jeg skulle tabe mig men kun sådan i hovedet, men jeg vil til at taste ind her hver dag så jeg kan se hvad jeg mangler af næringsstoffer og sådan noget. Jeg tror også at jeg er god til at forsømme proteinen efter træningen. Og jeg er uhyre dårlig til at spise mellemmåltider.

Synes at det er svært at få fedt nok fordi jeg fx er allergisk over for nødder og jeg bryder mig ikke om fedt kød og har også hørt at det ikke er ret sundt. Men jeg har nogen gange købt mørk chokolade for at få noget mere fedt, men jeg ved ikke om det kan hjælpe på fedtprocenten?

Den eneste forskel der måske er sket, er at jeg er begyndt at styrketræne mere i ferien. Men synes ikke det har været overvældende meget, måske 30min, 2 gange om ugen.
Men skal jeg så stoppe med det igen, hvis det er det der har fået min fedt% til at falde?
13 år1. august 2010 kl. 21:54
#9
re: Lav fedt%
Hvis du er tilfreds min din krop og kan lide at styrketræne, synes jeg bestemt ikke at du skal holde op men helt sikkert holde fast i det. Det vil gavne alle, der har planer om at blive gamle og gerne selv vil kunne vaske sig og gå på toilettet, for nu at sætte sagen på spidsen.

Protein efter træning er noget du bør begynde på. Hvis det er bøvlet med rigtig mad, så benyt dig af barer eller valleproteinpulver (billigste alternativ). Især efter styrketræningen vil du have stor gavn af det. Husk at det helst skal indtages inden for en time efter træning (det åbne vindue) sammen med lidt hurtige kulhydrater som øger kroppens optagelse af proteinerne. Jo hurtigere efter træning jo bedre. Med 30 minutters styrketræning er 20 gram nok. Indtag gerne et rigtig måltid en times tid senere som også indeholder 20 gram protein. Hvis det kommer fra rigtig mad så optages det langsommere end proteinpulver så kroppen hele tiden har byggesten til at gendanne muskulaturen.

Som fedtkilde er det rigtigt at fedt kød indeholder det forkerte fedt, mørk chokolade er derimod fint.
Men prøv at taste maden ind nogle dage hvor du sørger for at give kroppen den protein du har brug for og se om det ikke bringer dig op på et passende energiniveau. Måske du her i starten skal skubbe mere på for at få din menstruation igang igen, det ville jeg nok gøre.
13 år2. august 2010 kl. 08:48
#10
re: Lav fedt%
hej......hvis du hele tiden spiser mindre end du forbrænder så er det klart med lavt fedt%.....men hvilket kroppen ikke har godt af, for du tager på din krop frem for at hjælpe den....hvis du ikke gir din krop noget at leve af og forbrænde af så er det eneste du opnår på lang sigt er en krop som siger fra.......man kan god spise uden at tag på, man skal bare finde balancen mellem indtagelse og forbrænding...også uden at miste din muskelmasse...for din muskelmasse har brug for energi og det kommer igennem mad, så mit råd vil være at snak med en som har forstand på kost og træning
12 år10. august 2011 kl. 22:08



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });