Hjælp... min søn vil intet spise!!!

Du læser en tråd i debat > vægtforøgelse

#1
Hjælp... min søn vil intet spise!!!
Jeg har en søn på 4½ år, han er 100 cm og vejer ikke mere end 15 kg. han nægter simpelt hen at spise, jeg kan få lidt havregryn i ham til morgen, i børnehaven spiser han ikke mere end et kvart stykke rugbrød med pålæg og det er på trods af at han får 2 hele skiver med...jeg har også forsøgt at give ham rugklapper, pastasalat, pizzasnegle osv.osv med, men ligefedt er det han spiser ikke ret meget til frokost...
Hans aftensmad består af en lille bitte smule ris eller en lille kartoffel, til tider kan jeg få ham til at spise en smule grønt også!!!

Jeg har været til lægen med ham, men lægen siger at jeg ikke skal bekymre mig så længe han er aktiv, og det er han altså, men samtidig er han meget tit sur og gnaven, hvilket jeg giver kosten skylden for!!!

Jeg er egentlig ligeglad med hvad lægen siger, for jeg kan se han taber sig og det er sq ikke særlig rart, slet ikke når hans 2 yngre søskende bare bliver ved med at tage på!!!

Hvad ville i gøre??? og har i nogle gode ideér til noget godt og sundt fedende kost!?!
14 år15. december 2009 kl. 23:33
#2
re: Hjælp... min søn vil intet spise!!!
Puha den er faktisk svær, for det kan jo være besværligt at finde ud af hvad der kan være skyld i den manglende appetit men jeg kan udmærket forstå din bekymring, det virker da ikke som normal adfærd.

Nu ved jeg ikke hvor meget man kan snakke med børn på 4,5år om sådan noget, men du må prøve at spørge ham hvorfor han ikke vil have maden og forklare ham at det er vigtigt at spise.

Prøv at få ham til at spise nødder evt, eller giv ham figenstænger, bananer, rosiner og andre energiholdige snacks. Lad den slags stå fremme i huset så han altid kan gå og småspise HVIS han nu skulle blive fristet pludselig. Og sørg for at det han drikker er energiholdigt. Giv ham juice, mælk, kakao og smoothies så han kan få nogle kalorier den vej.

Måske vil han få mere lyst til maden hvis han selv er med til at lave den? Prøv at finde en kogebog til børn og sig at han skal vælge nogle ting i kan prøve at lave sammen, det kan være at han så bliver mere åben overfor det?

Hvis stadig det ikke hjælper, så ville jeg nok opsøge en anden læge til at se på ham...
14 år17. december 2009 kl. 16:15
#3
re: Hjælp... min søn vil intet spise!!!
Hvordan spiser i??

Jeg tænker at han måske at han går i baglås over at blive "overvåget" som du måske (ubevidst??) gør for at lokke mad i ham??

Det kan være at jeg er helt ude i skoven, og så må du undskylde, men en af de primære grunde til at børn ligefrem nægter er at de føler sig pressede.

Og hvis det er årsagen, så lad ham sidde. Lad ham selv øse op hvis han vil, ellers gør det selv, og så lad ham være. Kommentér IKKE hans måde at spise på, hvor lidt/ meget der ryger indenbords.....du skal heller ikke rose. Ved det er mega-svært, men det er det eneste der hjælper.

På denne måde vil han langsomt slappe af, og begynde at spise selv.

Indtil det begynder at virke vil jeg foreslå som PoisonGirl, at give ham en masse energiholdige snacks, så han i det mindste får lidt indenbords.

Har jeg ramt helt forkert med årsagen, ville jeg helt sikkert opsøge lægen, for hans vægt er da lige i underkanten.

Kh Karin, som selv har en søn, som led af begyndene spisevægring som yngre - det har han heldigvis spist sig fra :-)
14 år17. december 2009 kl. 19:28
#4
re: Hjælp... min søn vil intet spise!!!
min datter ville heller ikke spise da hun var ca.3-4 år, jeg var til lægen som du og fik samme svar.
jeg forsøgte altid at presse hende( på en god måde) til at smage, hvad der stod på bordet, det stoppede jeg med ,og derefter blev maden bare sat på bordet og min datter fik det hun ville af det der stod på bordet, jeg tog ikke hensyn til om det var sundt eller ej,om hun spiste det eller ej. hun skulle heller ikke smage det hele mere, men det var svært, rigtigt svært .
2 gange om ugen fik vi så altid noget mad som jeg vidste at hun spiste.
idag er hun voksen og spiser næsten alt.


14 år18. december 2009 kl. 09:24
#5
re: Hjælp... min søn vil intet spise!!!
SOm de andre: Fjern alt pres fra ham. Vær "ligeglad" med om han spiser eller ej. Børn vil ofte gerne have meget at vælge imellem, så prøv til morgen mad at sætte en skål med rosiner og en anden med nødder frem og skær gerne lidt frugt. Og så lad ham helt selv vælge, ikke noget med at blive irriteret hvis han ikke rør det (så har du en nem snack med på job).
Det samme i madpakken: gulerod, agurk, peberfrugt i skiver. En figenstang, lidt nødder/mandler osv. Derudover er en bolle helt uden noget ofte godt. Det handler om at sørge for ikke at blande tingene og at han så selv kan vælge til og fra hvad han vil have.
Hvis du kan få noget sundt fedt (olie) i ham ved aftensmaden vil det også være super, men igen: Ingen pres. Fx lidt ris eller pasta med en god olie eller kartoffelmos rørt med smør, lidt god olie og lidt mælk. Igen grønt kan selv kan tage fra en skål hvis hanhar lyst. Og ikke noget med at han er dygtigt fordi han gør, eller træls hvis han ikke gør. Han skal bare have lov til at sidde med det selv :)
Håber du kan bruge det til noget.
14 år20. december 2009 kl. 04:08
#6
re: Hjælp... min søn vil intet spise!!!
Hørfrø olie i aftens maden og i den bolle til frokost er rigtigt godt.

Lader du ham være med til at smøre madpakke og med til at lave aftensmad? Det kan tit være en stor hjælp at lade de små stå og vaske en agurk eller lignende, så man lidt leger det ind og helt fjerner pres fra madlavningen.
14 år20. december 2009 kl. 04:12
#7
re: Hjælp... min søn vil intet spise!!!
Hej,
Jeg var den samme slags barn i den alder - ville intet spise og var tynd som strå. Men for mig var det det modsatte der skulle til. Jeg gad simpelthen ikke bruge tid på at spise - der var så meget andet der skulle nåes. Så jeg blev sendt ud til min farmor, der havde tid til at "skovle ind" for mig, som jeg kaldte det, og derefter sendt mig i børnehave.
Ellers ville jeg også prøve at gøre maden til en oplevelse i sig selv, at det kun er den der er i fokus, han måske er lidt med til at lave den osv.
Bare en kommentar fra "den anden grøft" :)
14 år1. januar 2010 kl. 13:16
#8
re: Hjælp... min søn vil intet spise!!!
Tusind tak for alle jeres rigtig gode svar...

Han vil ikke være med til at lave mad, kun når vi leger, vi har en leg med at maden taler til os og fortæller os om det er sundt eller ej, om det skal skrælles, koges elles steges, og til tider er rigtig frækt og stikker af fra bordet osv. osv. men selv det bliver kedeligt for hurtigt!!!

Det med fokus på ham ER blevet flyttet helt, han sidder heller ikke for bordenden mere, det blev ændret for godt et år siden...

Jeg har haft (på henvisning fra jer alle) sat små skåle rundt i hele huset med nødder, rosiner, knækbrød i små stykker (de helt tynde) og lidt cornflakes har jeg også haft i skålene... det har da givet lidt pote!!!

Men men men... det allerstørste gennembrud har godt nok været at han på egen fri vilje smed bleen, fra den ene dag til den anden, juleaften, nu er det som om at han så også skal være en "stor dreng" og spise mad... :)

Jeg talte med en sundhedsplejer om det, og hendes svar var at børn kan kun lærer én ting ad gangen indtil de er godt 5 år og hun mener jo så at han bare har valgt at lærer i en anden rækkefølge end de fleste!!!

Lyder underligt, men det tyder jo på at hun har ret... nu må vi se, men hvor alt er idag, så spiser han faktisk en del nu, slet ikke nok, men mere end før!!!

Endnu engang tusind tak for alle jeres rigtig gode svar!!!
14 år6. januar 2010 kl. 06:55


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });