Op på hesten igen

Du læser en tråd i debat > vægtforøgelse

#1
Op på hesten igen
Øv , dårlig dag igår. Har ellers været ret stolt af mit projekt " ud af anoreksien " Har fulgt et kostprogram tilegnet " sådan nogle som mig " og synes faktisk , det har gået helt godt. Men mit største problem har været en stor afhængighed af aff. midler..disse er jeg ved at trappe ud af....men for dælen da hvor får jeg mavepine..bliver oppustet og utilpas - har rigtig svært ved at " komme af med det" Men det gik så galt igår , blev så træt af det at jeg tyede til de hæslige piller igen.
Hvordan hulen kommer jeg væk fra dem uden at min mave går helt agurk. Har nogle et godt råd ?? Jeg synes jeg spiser grønt og fibre og drikker rigeligt væske...men det hjælper altså ikke. Jeg skal og vil op på hesten igen og er 100 % opsat på at komme ud af det her som en normalvægtig glad pige/kvinde. Det har været lidt af en overvindelse at skrive om , men jeg tror åbenhed er med til at hjælpe mig :)
14 år26. juli 2009 kl. 19:54
#2
re: Op på hesten igen
Jeg tror du maa vaebne dig med taalmodighed - hvis din mave er blevet afhaengig af aff-middel, tager det nok sin tid at faa den til at arbejde selv igen.

Det foerste du maa goere er vel at smide de resterende piller ud, saa du ikke bliver fristet igen.

En veninde var gravid og tog derfor noget naturligt affoerende hver dag - kan ikke huske hvad det hed, men det var noget hun skulle drikke, og hun fik det paa apoteket. Det er altsaa saa mildt at man maa tage det hver dag - maaske kunne det vaere godt i en overgangsperiode, indtil maven kan klare det selv igen?

I mellemtiden maa du som du ogsaa goer spise rigeligt med groent, fibre osv.

Gode og fiberrige madvarer er fx
Stort set al frugt og groent
Vegetabilsk ikke opvarmet olie pa fx salat eller groensager
Havregryn
Toerret frugt (figner, abrikos og isaer svesker)
Hoerfroe - fx blandet i en hjemmelavet muesli
Rugbroed / fiberbroed / fuldkornsprodukter
Baelgfrugter (boenner, linser, kikaerter)

Ting man skal undgaa:
Hvidt broed, hvid pasta og ris
banan
Animalsk fedtstof (smoer, margerine)

Men vigtigst af alt er nok taalmodigheden - det tager tid at hele, naar man har faaet oedelagt sit system. Det er dog allerede et kaempeflot skridt at du kan "snakke" om det herinde, saa du skal nok faa taemmet den hest!
14 år29. juli 2009 kl. 11:27
#3
re: Op på hesten igen
Tak for dit svar...du har nok ret i at det har meget med tålmodighed at gøre og jeg tror da også på det kan gå iorden igen. Men det er bare svært når det gør ondt og man render rundt med en spærreballon af en mave...Men nu ryger de sidste stærke piller , og så vil jeg forsøge noget mildere ( uskadeligt ) en overgang indtil der li´som er orden i systemet. Holder stadig stædigt fast i min kostplan..hvilket jeg er ret stolt af. For første gang i mange år indtager jeg min aftensmad sammen med børnene og hvor er det dejligt at kunne " være med " og bare snakke og hygge over et fælles måltid. Har dog stadig svært ved at spise med andre mennesker , men håber det kommer.... så alt ialt går det stille fremad.
14 år30. juli 2009 kl. 09:29
#4
re: Op på hesten igen
Hej, snakkede lige med en anden gravid veninde her i eftermiddag, midlet hedder noget med Lact-xxx (sorry, jeg har VIRKELIG daarlig hukommelse!). Naa, men hun naevnte ogsaa fibermidlet HUSK, men det er vist ret skrapt mod maven - der er i oevrigt ogsaa noget om at hvis man spiser for meget fiber, optager man ikke vitaminer/mineraler saa godt. Saa det er da vaerd at vaere opmaerksom paa i din situation, hvis du i forvejen ikke faar spist saa meget. Det vigtigste er jo at spise sundt og soerge for kroppen faar de ting den har brug for. Dejligt at du har fundet glaeden ved at spise sammen med din familie - det andet skal nok komme senere.
14 år30. juli 2009 kl. 21:39
#5
re: ros til forum
Tak for jeres svar :) det er bare så dejligt at kunne snakke sammen om de ting der trykker , og det være sig uanset om man har overspisnings eller underspisningsproblemer. Hvor er jeg glad for at have fundet Madital . Det hjælper mig både til at spise bedre ...fordi jeg sort på hvidt kan se hvad det egentlig er jeg propper i munden...og det er sådan en lettelse at komme frem med tingene og se at man ikke er alene i verden med en spiseforstyrrelse...Så tak:)) Hilsen Sivet ( som forhåbentlig engang bliver til en stærkere gren :))
14 år31. juli 2009 kl. 11:26
#6
re: ros til forum
Lactulose :-)
14 år10. august 2009 kl. 12:46
#7
re: ros til forum
forslag til morgenmad: Havregryn, helst grovvalsede, tilsat en håndfuld nødder/valnødder/mandler, samt 1 eller 2 spsk hørfrø! spises med mælk eller a38 - smager godt,mætter godt,er sundt og hørfrøene er rigtig gode for maven - på en blid måde.
Go vind fremover
14 år30. august 2009 kl. 12:01
#8
re: Op på hesten igen
Jeg er begyndt at drikke Vita Biosa, en drik af mælkesyregærede urter. Jeg kan ikke sige, at jeg personligt mærker den store forskel, men jeg drikker det heller ikke hver dag, som man anbefales. Det sørger for en god bakteriekultur i tarmene, og jeg kan forestille mig, at det er sådan noget der bliver smadret med et misbrug af afføringsmidler. Jeg fik det anbefalet af en veninde, som er kostvejleder. Hun siger at det prises overalt hvor hun kommer frem, men det skal lige tilføjes, at hun også sælger det (men står altså 100% inde for det). Tippet er hermed givet videre.
14 år13. september 2009 kl. 13:42
#9
re: Op på hesten igen
De rigtige fedtsyrer er også vigtige: Så sørg for at spise nok fisk og nødder, så du får smurt tarmene :) HUSK er også et super præperat og naturligt, modsat meget andet. Og så masser af svesker :)
14 år5. oktober 2009 kl. 01:54
#10
re: Op på hesten igen
Jeg vil gerne anbefale dig at begynde med at få 1-2 spsk økologisk koldpresset hørfrøolie eller livets olie. Det smører tarmene, men jeg ved godt det kan være meget grænseoverskridende at indtage det rent. Hæld det over salaten eller ovenpå et glas juice.
14 år27. oktober 2009 kl. 09:23


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });