problem med vægt tab!

Du læser en tråd i debat > vægtforøgelse


#1
problem med vægt tab!
hej :-)
jeg er en pige på 15 år, jeg er 164 og vejer 42 kilo. sidste år i sommerferien tabte jeg mig 10 kilo (det vil sige jeg vejede omkring 51 kilo før) jeg kom helt ned og veje 38 kilo. men jeg har dog taget lidt på. alle mine venner siger at jeg er tynd og burde tage 5 kilo på. jeg kan også godt selv se at jeg er tynd, men jeg føler ikke selv at det er et problem. jeg vil gerne tage lidt på. men jeg bryder mig ikke om at pise når andre kigger på mig. derfor spiser jeg aldrig noget i skolen. har i nogle råd til hvad jeg kan gøre?
-hvis jeg taber mig mere eller ikke tage på, skal jeg indlægges.
Knus pernille.
15 år4. april 2009 kl. 11:26
#2
re: problem med vægt tab!
Det er muligt at du lider af en ubevidst spiseforstyrrelse. Jeg har selv lidt af anoreksi indtil for et halvt år siden. Jeg bryder mig heller ikke om at spise i nærheden af andre, og hader derfor sociale arrangementer hvori der indgår spisning. Jeg har selv haft pissesvært ved at tage på. Jeg plejede dog at veje 48kg, men den måde hvorpå jeg har taget på, har været gennem ædeflip og bulimi så den har absolut ikke været sund, så jeg har svært ved at råde dig på det punkt.

Men jeg vil helt sikkert anbefale dig at tale med en psykiater om dine følelser omkring mad, fordi jeg tror ikke at dit vægtøgningsproblem er fysisk, du har nok nærmere en psykisk barriere mht. at spise nok mad. Og tal med en diætist, for du har måske et billede af at du spiser nok, men måske får du for lidt alligevel.
Det behøver ikke dreje sig om anoreksi, men man kan sagtens have nogle uspecificerede, atypiske, milde spiseforstyrrelser. Men pas nu rigtig godt på at det ikke udvikler sig i en uheldig retning, for anoreksi er fandme ikke sjovt...


15 år4. april 2009 kl. 19:11
#3
re: problem med vægt tab!
Jeg er helt enig med kcalQueen at det måske er psykisk.

Med hensyn til hvordan du teknisk tager på, så er det ved at spise flere kalorier end du forbrænder. Har du svært ved at spise store mængder? Eller er det usund mad du har det svært ved?

For jeg kan sige du sagtens kan tage på med sund mad. Nødder er rigtig godt, gode grove brødtyper og pasta. Mørk chokolade er også rigtig godt for kroppen og hjernen. Rosiner og den slags. Se det som at du gør noget fantastisk for kroppen. Ikke bare får du din krop til den vægt der er sundest for den - men du gør det oven i købet ved at fylde den med gode sunde ting. Og når man spiser godt har man mere energi og er generelt gladere, det kan jeg skrive under på.

Altså for mig ville det ikke være noget problem at tage på! Jeg er helt i en anden båd! Jeg ville spise nogle chips og chokolade, have ekstra smør på mit brød og drikke massere af juice og kakao (kan ikke lide sodavand heldigvis) Men jeg kan godt forstå hvis de ting afskrækker dig og du skal jo heller ikke grovæde. Der er ikke noget i vejen med usunde ting i din hverdag, og de kan hjælpe dig med at tage på.

Prøv måske at bage nogle gode desserter eller noget. Hvis du har det sjovt med at lave maden så har du også sjovt ved at spise den! Og det kan være smadder hyggeligt.
15 år4. april 2009 kl. 21:18
#4
re: problem med vægt tab!
hej kcalQueen

tak for dine svar. jeg tror godt at jeg kan bruge dem til noget. jeg har snakket med nogen som kender til annoreksi og fået udleveret papirer. min mor er begyndt at veje lidt mad op som jeg skal spise hver dag. jeg kan ikke spise meget ad gangen og skal derfor spise mange små måltider. jeg kan godt lide chokolade og slik og den slags, men hvis jeg spiser lidt slik, så spiser jeg ikke andet mad, for så føler jeg at jeg har fået kalorier nok..
15 år10. april 2009 kl. 12:52
#5
re: problem med vægt tab!
hej sqzee.

jeg har det ikke svært når jeg spiser usundt mad. men når jeg har spist noget chokolade eller nogle chips, så vil jeg ikke spise aftensmad eller andet, jeg prøver at indtage en masse kalorier gennem drikkevarer. jeg kan godt lide at drikke til fester og sådan, så min mor giver mig altid rigtigt meget med til det. bare så jeg kan tage på. jeg er også begyndt med at gå til læge hver 14. dag og blive målt osv. men jeg spiser IKKE smør, og vil ikke have mit mad vendt i fedt på panden! jeg havde lige taget på så jeg vejede 42,6 men da jeg vejede mig her til morgen vejede jeg kun 41,2. og jeg forstår det ikke for har lige været i skallerup klit med mit håndbold hold hvor vi spiste is og masser af frugt.. jeg plejer normalt ikke at have problemer med at tage på, men lige fortiden synes jeg at det hele ser lidt sort ud..
15 år10. april 2009 kl. 12:56
#6
re: problem med vægt tab!
Årh jeg kender alt til det med fedtstof på panden og smør... Tro mig, det har min mor og jeg skændtes om så vi næsten kom op at slås... Jeg har en FOBI med fedtstof på panden såsom margarine, smør eller olier... De ting hører helvede til, og jeg vil ikke røre dem med en ildtang... Haha jeg ved jeg lyder fanatisk og skør, for disse ting er jo ganske sunde og kroppen skal jo bruge fedtstoffer, men jeg kan ikke overskue at der er noget der er 900Kcal i pr. 100g.. så vil jeg godt nok heller have et stykke chokolade end en teske olie på panden...

Jeg kan heller ikke tage på hvis jeg ikke decideret propper mig, det er jeg så heldigvis god til (hvis det bliver inde i hvert fald), men hvis du gerne vil tage på, så må du prøve at lade være med at forbyde dig selv aftensmad når du har spist slik, for hvis du er restriktiv omkring kalorierne på den måde, er det klart at du ikke tager på...
15 år10. april 2009 kl. 23:15
#7
re: problem med vægt tab!
hehe. det er lige præcis sådan at jeg også tænker. -så kan jeg spise de kalorier et andet tidspunkt og på noget bedre. men de dage hvor jeg er alene hjemme "glemmer" jeg at spise noget og indtager ikke meget mere end 600-700 kalorier. i dag har jeg haft tømmermænd og har derfor heller ikke spist andet end et æble i dag. men jeg tænker bare at så indtog jeg jo en masse kalorier i går..

problemet er at jeg har været lidt buttet og jeg er bange for at jeg bliver det igen, hvis jeg tager på, det er derfor jeg holder igen med mad, for jeg kan normalt godt lide mad, men jeg har bare en meget stor viljestyrke til at sige fra..
15 år11. april 2009 kl. 16:05
#8
re: problem med vægt tab!
Jeg har også engang været buttet, men nu kan jeg godt veje det jeg gjorde dengang uden at være buttet længere fordi jeg både er vokset aldersmæssigt og i højden. Ens vægt bliver jo automatisk højere når man bliver ældre, og en 15-årig kan jo tillade sig at veje betydeligt mere end en 13-årig fx... Så din krop har sikkert ændret sig meget og du kan sikkert snildt tage lidt på igen uden at det vil kunne ses.

Har du overvejet at begynde på noget styrketræning? Det gjorde jeg da jeg skulle tage på og det hjalp mig rigtig meget. Jeg tog over 5kg på, uden at det kunne ses overhovedet. Samtidig tabte jeg 5cm rundt om maven og er blevet meget fastere, så det har jeg bestemt ikke fortrudt :-)
15 år13. april 2009 kl. 11:56
#9
re: problem med vægt tab!
jeg gik til håndbold, badminton, løb og styrke trænede. men jeg fik at vide at jeg lavede alt for meget motion. så jeg har skåret en del ned. da jeg bare forbrændte alle mine kalorier med det samme. for jeg ville skam ikke spise mere bare fordi at jeg lavede meget. så nu har jeg fået en stram plan med hvor meget jeg max må lave på en dag, så ved ikke hvad jeg skal gøre med det :-(
15 år16. april 2009 kl. 10:59
#10
re: problem med vægt tab!
Kære zpernille og andre med ulyst til mad,
Jeg bliver helt nedtrykt på jeres vegne, det lyder rigtig sørgeligt med så stor en strenghed. Som for folk der kæmper med overvægt handler det jo om at finde en balance, og lytte til sin krop i stedet for at kæmpe mod den.

Jeg er ikke klog på anoreksi, men jeg kan måske bidrage med nogle idéer til at gå videre med,
måske snakke med/ spørge lægen om. Her er ihvertfald et enormt langt indlæg. Jeg lyder måske bedrevidende, men det er bare fordi jeg har ladet mig rive med.

Jeg kan ikke forestille mig at styrketræning er skadeligt for anorektikere, men du skal selvfølgelig ikke dyrke motion, hvor du forbrænder meget. Det er muligt at styrketræne på steder hvor instruktørerne er fysioteraputer, og hvor de ved meget om opbyggende kost.

Har du overvejet yoga, det giver høj kropsbevidsthed, ro og balance (både fysisk og mentalt), når du bare vælger en mild form? Du kan også gå, cykle eller svømme, stille og roligt, med opmærksomhed på kroppens bevægelser. Lige noget for kropsperfektionister.

Det lyder ikke som om du selv har lyst til at tage på, men undervægt og underernæring er dybt skadeligt for hormonbalancen, immunforsvaret, knogledannelsen, nerverne, hjernens udvikling, humøret og alt muligt andet - langt værre end overvægt i din alder, som først begynder at være et alvorligt helbredsproblem lidt senere i livet. Lær mere om krop og ernæring og hvordan det hele fungerer, så du ved mere end de sundhedsråd, du tilfældigt opsnapper forskellige steder, inkl. herinde. Lad hjernen, ikke følelserne styre. Tag dig selv i hånden og vær din egen beskyttende storesøster i spørgsmål om mad. Hvis næste stop er indlæggelse, så ER du undervægtig, og det ER et problem. Du ved det godt. OK, præk nok!

Et tip: Både tykke og tynde har godt af et tilskud af olie til deres celler, allerhelst hørfrøolie (smager ikke godt, men er mega sundt) og det kan du betragte som et helt uskadeligt, og ikke fedende kosttilskud, ikke som mad. Som undervægtig får du dermed nogen af de sunde fedtsyrer, som du mangler (og dem kan tykke mennesker også mangle, det har sådan set ikke noget med fedtlaget på kroppen at gøre.) Tag en skefuld hver morgen, jeg putter det på havregrød, og det er ok, hvis man camouflerer smagen med lidt ahornsirup, banan eller marmelade fx.

Bortset fra lige netop hørfrøolien, som ikke smager fantastisk, så lyder det som om du også har brug for at finde din glæde ved mad frem. Prøv fx flg: Sig UHM, æble, UHM, cornflakes med sødmælk, UHM, jordbær med (lidt) fløde, UHM, kylling. Spis dine livretter, og fokuser på smagen frem for kravet om at du skal spise. Det du gør NU er godt nok NU, og det kan ikke gå hurtigere end det går med at tage på (eller tabe sig). Så vær god ved dig selv, undgå stress omkring dine måltider, koncentrer dig om at gøre dem til små fester, små højdepunkter. og når du HAR spist, så klap dig selv på skulderen for at have gjort noget godt for din krop.

Når du ikke kan lide at andre ser dig spise (putte noget i munden eller tygge) eller kommenterer din mad, så brug de første ti minutter af spisefrikvarteret på at spise for dig selv, enten i klassen (det kan du sikkert få lov til hvis du taler med en lærer om problemet) eller i en anden stille krog. Så går du ikke glip af hele 'festen'. Væn dig til at have små hapser på dig af hvad som helst spiseligt, radiser, blomkålsbuketter, frugt, knækbrød, rosiner, fortsæt selv. øv dig i at spise hapser i selskab med andre. Det kan fx godt lade sig gøre at spise en banan foran en sexfixeret båtnakke, men der er andre alternativer til ikke at spise. Accepter dig selv med dine særheder, men undersøg dine grænser - de kan flyttes. Det kaldes personlig vækst!

Bliv inspireret til spændende mad af programmer med engagerede kokke med fokus på smagen, undersøg krydderiernes verden og åbn dig selv for nydelsen, ikke ved at skovle fed mad ind, men ved at smage og nyde.

Og sørg også for at få noget professionel hjælp, piger! Det er ikke noget I kan klare selv, men en behandlingskrævende tilstand.

Håber det kan bruges til noget...
14 år23. juli 2009 kl. 00:03



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });