Min mand er for tynd

Du læser en tråd i debat > vægtforøgelse

#1
Min mand er for tynd
Hejsa, min mand er meget tynd - 183 høj og vejer ca. 60 kilo. Han har mere end svært ved at tage på. Han har sclerose og har tabt en masse muskelvæv, fordi han har svært ved at bruge sin krop og sidder meget ned. Men udover det, kniber det også med appetitten. Har nogen et godt råd til en fedende drik el. lign. som han kan bruge dagligt som en lille kaloriebombe?
15 år3. december 2008 kl. 08:24
#2
re: Min mand er for tynd
Hejsa.
Jeg vil foreslå dig at kigge på scleroseforeningens hjemmeside og evnt. skrive til deres ernæringsekspert og høre omkring netop lige det problem. Det er i hvert spørgsmål de har besvaret før, så jeg er sikker på at du kan bruge deres arkiv(tidligere besvarede spørgsmål) til noget. Det er jo vigtigt at han ikke bare får fedt men også det rigtige fedt og helst kombineret med andre vigtige stoffer. Og scleroseforeningen har en masse erfaring på netop lige dette område.
15 år3. december 2008 kl. 12:32
#3
re: Min mand er for tynd
Jeg kender ikke nogen bestemt fedende drik, der skulle være effektiv ved vægtøgning, men der er da nogle ting der kunne hjælpe:
udskift det meste væske med noget energiholdigt som mælk, juice, saft eller smoothies. Det er vigtigt at spise regelmæssigt og sørge for at få rigtig mange gode fedtsyrer fra f.eks tørret frugt, nødder, mørk chokolade, fed fisk og olivenolie. Sørg for at der er fed (men sund) sovs til maden, godt med becel på brødet og godt med mellemmåltider.
Tæl hans kalorier og sørg for at han kommer op over ligevægtsindtaget. Der er mange der tror at de spiser nok men når de så regner på det får det faktisk for lidt, og det er derfor vægtøgningen udebliver.
Sørg for at han får noget at spise lige inden sengetid hvor man forbrænder mindst, f.eks nogle grovkiks og et glas mælk.
Alt dette kan også kombineres med styrketræning for at bygge musklerne op.
Dertil er noget godt kød og flødestuvet spinat genialt.
15 år4. december 2008 kl. 20:27
#4
re: Min mand er for tynd
Avocado smager godt i smoothie og så mange andre ting. Samtidig er det fyldt med gode sunde fedtsyre. Derfor prøvede jeg lige at søge på avocado smoothie på google og fik følgende opskrift:

recipezaar.com

Det lyder måske spøjst med avocado, men man skal ikke glemme at det rent faktisk er en frugt og ikke en grøntsag. Jeg har sågar smagt lagkage med avocado og jeg skal lave avocado creme brulé i næste uge og det smager forrygende.

Ellers prøv med lidt mandelolie og hvilken slags olie du kan få fat i. 1 spsk af slagsen fx. Du kan jo også prøve med kokosmælk, det er jo også en sund fedtkilde, sammen med nogle bær som fx jordbær og en banan i.

En sidste mulighed er at købe noget proteinpulver, som fx valle. Jeg arbejdede engang på et plejehjem og der mener jeg vi lavede nogle proteindrik til en af patienterne der havde sclerose.

Håber det kan hjælpe lidt på inspirationen.

Bedste hilsner

Dandersen
15 år6. december 2008 kl. 14:38
#5
re: Min mand er for tynd
Kokos ved jeg frarådes til sclerose patienter...men ellers gode forslag.
15 år6. december 2008 kl. 15:07
#6
re: Min mand er for tynd
Hvad med Fortimel og Nutridrik fra apoteket? .snak med lægen eller prøv google. Mener at der kan søges tilskud dertil... Good luck!
15 år22. marts 2009 kl. 21:49


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });